کد خبر: 325998
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
پنجمین کارگاه تخصصی انجمن هنرهای تجسمی(نقاشی) برگزار شد

واحد آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، پنجمین کارگاه تخصصی انجمن هنرهای تجسمی(نقاشی) را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، پنجمین کارگاه تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (نقاشی) پنجشنبه ۴ خردادماه ۱۴۰۲، با موضوع "تأثیر رنگ در آثار هنری" و حضور زهرا شوشتری، مدرس و مربی کانون اهواز و جمعی از اعضای انجمن، به میزبانی مرکز فرهنگی هنری کانون شماره یک اهواز برگزار شد.

مدرس این نشست تخصصی با اشاره بر گستردگی مفهوم رنگ افزود؛ زندگی سرشار از رنگ و جلوه‌های متنوع آن بوده است و در هر بعد از زندگی بشر، رنگ مفاهیم مختلفی را در ذهن مخاطب ایجاد خواهد کرد، زیرا رنگ و معانی مختلف آن در زندگی به صورت مداوم و پیوسته جریان دارد.

وی از رنگ به عنوان اصلی‌ترین عنصر کار هنرمند یاد کرد و توضیح داد؛ رنگ‌ها از رنگ‌دانه‌های بسیار ریز تهیه می‌شوند که به صورت غیر محلول در آب بوده و از آسیاب شدن مواد معدنی به دست می‌آیند.

او گفت: نزدیک به 300 سال پیش با کشف رنگ‌دانه‌های مصنوعی شیمیایی رنگ‌های متنوعی ساخته شد و مورد استفاده قرار گرفت.

مربی توانمند کانون خوزستان در ادامه خاطر نشان کرد؛ درک ما از زیبایی به واسطه رنگ‌ها بسیار سریع صورت می‌گیرد. اگر انواع رنگ‌ها را بشناسیم و در محیط قرار بگیرم، رنگ‌ها به خوبی در ما نفوذ خواهند کرد و با احساسات ما ترکیب می‌شوند. درک رنگ‌ها قانون‌های خاص خود را دارد که معمولاً هنرمندان و نقاشان به خوبی از آن آگاه هستند و از آن بهره مند می شوند.

شوشتری برای شناخت بیشتر قوانین رنگ‌ها از قاعده دایره(رنگ‌های مصنوعی) یادکرد و با بیان نمونه‌های طبیعی این قانون را تشریح کرد که مثلاً دریا نشان از آبی بودن است، استفاده از رنگ‌هایی که در ناخودآگاه ذهن تأثیر می‌گذارد، افکار و شخصیت نقاش و هنرمند خالق آن اثر را به نمایش می‌گذارد.

وی در ادامه تصریح کرد؛ بین رنگ‌های سرد و گرم به صورت کلی هماهنگی وجود دارد همان‌طور که بین رنگ‌های سفید و مشکی تضاد وجود دارد، رنگ‌های سرد و گرم نیز متضاد یکدیگر هستند به طوری که با استفاده از رنگ می‌توان وزن یک شی را مشخص نمود، به عنوان نمونه رنگ‌های روشن بیان کننده بزرگی و سبکی یک شی و رنگ‌های تیره موجب کوچکی و سنگینی آن خواهند بود.

مهمان پنجمین کارگاه تخصصی انجمن هنرهای تجسمی(نقاشی)، در پایان بر اهمیت نقش رنگ بر سایر گرایش‌های هنری تأکید کرد و افزود؛ اگر چه رنگ همواره به عنوان ماده و عنصر اصلی کار هنرمندان نقاش مورد توجه قرار می‌گیرد، اما نقش آن در هنرهای دیگری همچون آثار گرافیکی،بسته‌بندی کالاها،  ترسیم و اجرای یک اعلان در آثار حجمی، فضاهای عمومی و شهری، معماری، سینما، تزئینات داخلی و... بسیار چشمگیر است.

این رویداد هنری با برگزاری کارگاه آموزشی ساخت ترکیب‌های رنگی و تأثیر روانشناسی آن بر اعضا پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =