چهارمین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی(سفال) کانون خوزستان برگزار شد

چهارمین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی(سفال) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، چهارمین نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی (سفال) با موضوع "خلاقیت در سفال" و حضور سمیه مسکین مدرس و مربی سفال و اعضای علاقه‌مند به هنر سفالگری، پنج‌شنبه ۴ خردادماه ۱۴۰۲، به میزبانی مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز برگزار شد.

سمیه مسکین هنر سفال را پیوند میان خاک، آب، آتش و ذهن خلاق سفالگر معرفی کرد که با فطرت و وجود انسان هماهنگی دارد.

وی با اشاره به فواید سفالگری تأکید کرد؛ سفالگری فواید جسمی و روحی فراوانی در پی دارد و تفکر خلاق یکی از مهم‌ترین خروجی‌های ارزشمند آن است که می‌توان از آن نام برد.

 او سفالگری را یکی از بهترین راه‌ها برای ارتباط انسان با عناصر طبیعت یعنی خاک و آب دانست و توضیح داد؛ چگونه این هنر برای افراد در سنین مختلف می‌تواند منجر به کشف پدیده‌های جدید در زندگی گردد.

وی در ادامه تصریح کرد؛ علاوه بر ارتباطی که سفالگر با اثر خود دارد، چنانچه هنرمند از کار دست خود رضایت داشته باشد، آن اثر بیان‌کننده تجسمات و تفکرات خالق خود خواهد بود.

مسکین در ادامه توضیح داد؛ گِل، خاصیت فرم پذیری بسیاری دارد و یک سفالگر می‌تواند با استفاده از این ویژگی داشتن خلاقیت و تفکر خود آثار زیبایی را خلق کند.

 این مربی هنرمند، آزادی عمل را بارزترین شاخص شکوفایی خلاقیت و نوآوری معرفی کرد و تشریح کرد؛ از آنجایی که کار با گِل فاقد الگو، مدل و نقشه از پیش مشخص شده است، آزادی عمل باعث می‌شود قوه تخیل هنرمند به کار گرفته شود و دست به آفرینش بزند، زیرا تخیل، پایه خلاقیت و نوآوری را تشکیل می‌دهد.

سمیه مسکین در پایان با اشاره به جدایی‌ناپذیر بودن دو عنصر هنر و خلاقیت عنوان کرد؛ افرادی که سفالگری و یا به اصطلاح عامیانه گل‌بازی را تجربه کرده‌اند، به مفاهیم ادراکی، بصری و در موارد چشمگیری نسبت به موقعیت‌های اجتماعی اشراف بیشتری دارند.

برگزاری کارگاه آموزشی انجام کار خلاق با گِل و ساخت المان‌های استان خوزستان نظیر نخل و قایق، پایان‌بخش این رویداد هنری بود که به آن پرداخته شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =