عروسک نمایشی "چمچمه خاتون" در کوچه های صالح آباد

به مناسبت روز جهانی عروسک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صالح آباد برنامه آیینی و سنتی چمچمه خاتون را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، در روز پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صالح آباد مصادف با ۱۴ ژوئن بزرگداشت عروسک ها برنامه ی آئینی، سنتی چمچمه خاتون را با حضور اعضا کانون صالح آباد برگزار کرد.
صفری مربی مسئول کانون صالح آباد در خصوص اجرای این برنامه گفت: ۲۸ نفر از اعضا با استفاده از پارچه و چوب، دکمه به صورت گروهی همراه با توضیحاتی که در مورد عروسک سنتی چمچمه خاتون به ساخت عروسک مشغول شدند.

عروسک نمایشی "چمچمه خاتون" در کوچه های صالح آباد
سپس همزمان با ساخت عروسک مهدی طراوتی مربی ادبی کانون شعر طلب باران را با زبان ترک خوانش کرد و از شروع به تمرین و حفظ کردن شعر شدند.
پس از ساخت عروسک نمایشی چمچمه خاتون اعضا در کوچه های نزدیک مرکز حاضر شدند و با حرکت دادن عروسک ها و خوانش دعای باران از خداوند متعال طلب باران کردند.
در پایان اعضا در مرکز با آش چمچمه خاتون پذیرایی شدند.
صفری هدف از اجرای این برنامه  آشنایی اعضا با آداب و رسوم اجدادی، شناخت عروسک نمایشی چمچمه خاتون  و ترانه های آینی سنتی و نیایش بود.
از نکته قابل توجه این برنامه باراش رحمت الهی بعد از مدتی کوتاه از پایان برنامه بود که کودکان و نوجوانان هیجان زده شدند.
عروسک چمچمه خاتون به معنای تمنای باران یکی از عروسک های نمایشی آیینی و سنتی که نسل به نسل برای طلب باران است .

عروسک نمایشی "چمچمه خاتون" در کوچه های صالح آباد

چمچه خاتون عنوان نمایشی ایرانی است که چون بسیاری از نمایش های ایرانی با تغییرات محتوایی صد در صد، خوشبختانه هنوز هم در بسیاری از نقاط ایران به ویژه در شهرهای کوچک و روستاهای کشور با نام ها و عناوین متفاوت و با موضوعیتی واحد و ساختاری همانند اجرا می شود. این عناوین عبارتند از: چمچه خاتون، چمچه گلین، بو که باران، گشنیزو، گشنیز. این کلمات به تحقیق دارای معنای واحدی اند اگرچه در صورت ظاهر متفاوت به نظر می رسند.  

عروسک نمایشی "چمچمه خاتون" در کوچه های صالح آباد

این نمایش در جمهوری آذربایجان، آذربایجان شرقی و غربی ایران، زنجان، یزد، کرمان، خوزستان، لرستان، همدان، کرمانشاه، کردستان ترکیه، کردستان عراق، کردستان ایران با نام های فوق در وقت وقوع خشکسالی به اجرا در می آید. این نمایش جلوه ای واحد از ایزدبانوی آب در اوستا یعنی آناهیتا است. باید یاد آور شد که یکی از علت های اجرای بیشتر این نمایش در قسمت های غربی ایران این است که ستایش آناهیتا مدت ها فقط در غرب ایران رواج داشته است. اصل و بن این نمایش سرچشمه گرفته و برخاسته از فرهنگ ودایی قوم هند و ایرانی است.

عروسک نمایشی "چمچمه خاتون" در کوچه های صالح آباد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =