قصه‌ها سینه به سینه، خود را به زمان ما رسانده‌اند

سعید سلیمان‌پور، شاعر، نویسنده و مدرس دانشگاه، همزمان با آیین ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی، با انتشار متنی قصه‌گویی را میراثی فرهنگی و ارجمند عنوان کرد که کارکرد خویش را هنوز حفظ کرده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی، در متن سعید سلیمان‌پور آمده است: «یکی بود؛ یکی نبود» سرآغاز قصه آفرینش است. طلوع قصه‌های قصه‌گوی ازلی و ابدی. قصه همیشه‌بودی که بودها را پدید آورد. قصه بود و نبودی که گاه  بر زبان «حکیم گنجه» روان شد که: «ای ز ازل بوده و نابوده ما» و گاه از قلم قصه‌گو و  «سخن‌سرای آون» به شکل «بودن یا نبودن» جاری شد تا آن را عصارۀ فلسفی و جانمایه قصه شاهزاده دانمارکی‌اش قرار دهد.

... و سرانجام این «یکی بود؛ یکی نبود» طلایه‌دار قصه‌گویی ایرانی شد. پنجره‌ای شد به سوی روشنی‌های شیرین و خیال‌انگیز.
 قصه‌گویی ایرانی میراثی فرهنگی و  ارجمند است که کارکرد خویش را هنوز حفظ کرده است. قصه در سرزمین ما، خود قصه جالبی دارد! قرن‌ها  یا برای تزکیه و تعلیم به میدان آمده است یا  برای سرگرمی و  خنده و شادی؛ و  اغلب از قلم شاعران و نویسندگان بنام پدید آمده و نسخه به نسخه به دست ما رسیده است؛ اما در این میان قصه‌های  دیگری نیز بوده‌اند که  از زبان مردمان خوش‌ذوق و گمنام؛ در بین عامه مردم رواج داشته‌اند و سینه به سینه خود را به زمان ما رسانده‌اند.

در طول قرن‌ها سهم کودکان سرزمین ما از  قصه و قصه‌گویی شاید منحصر به قصه‌های مادرانه‌ای بوده است که هیچ‌وقت و هیچ‌جا ثبت نشده‌اند. کلاغ قصه‌گوی ما  قرن‌ها در میان مردم سرزمین ما گشته  و سرانجام بر شانه‌های کودک ایرانی نشسته است  تا قصه‌های دلنشینش را در گوش او زمزمه ‌کند. قصه‌گویی ایرانی را باید جدّی گرفت، چرا که با همین قصه‌ها  و تأثیرات پیدا و پنهان آنهاست که بخشی ازشخصیت آینده کودکان ما شکل خواهد گرفت.

«قصه‌گویی ایرانی» خود قصه‌ای است که با کلاغ قصه‌گویش به ۲۳ خرداد  رسید و ثبت ملی شد. این روز را به خاطر بسپاریم و عزیزش داریم به پاس لحظه‌ها و تجربه‌های شیرینی که با قصه‌ها برایمان رقم خورده است و  خواهد خورد.
و این داستان ادامه دارد...

سعید سلیمان‌پور، دانش آموخته دکترای زبان و ادبیات فارسی و اهل ارومیه است که آثار متعددی از جمله، مجموعه شعر طنز «خنده‌های فالش»، مجموعه شعر طنز «واژه در دست تعمیر» و مجموعه «خلستان» از وی به چاپ رسیده است.

آیین ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی ساعت ۹:۳۰ صبح روز سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ همزمان با سراسر کشور در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی نیز برگزار و زنگ قصه‌گویی نواخته شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =