چهارمین انجمن نویسندگان نوجوان کانون همدان در سال ۱۴۰۲ برگزار شد

انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با حضور کارشناس آفرینش های ادبی و مربی ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در مرکز فرهنگی و هنری شماره سه همدان برگزار شد . 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن نویسندگان نوجوان کانون استان همدان در تاریخ ۳ تیر ماه  در مرکز فرهنگی هنری شماره ۳همدان با حضور اعضا و محمد تقی توکلی کارشناس آفرینش‌های ادبی و معصومه کریمی مربی ادبی مرکز برگزار شد.
در این برنامه یلدا پاشایی، یلدا پاشایی، ترانه پناهی از اعضای انجمن آثار خود را  با موضوع آزاد  و دفاع مقدس خوانش کردند.
سپس معصومه کریمی مربی ادبی به نوشتن اعضاء به داستان خیلی تاکید داشت که اگر یک نویسنده برای نوشتن خود بیشتر وقت بگذارد ، بیشتر می‌تواند تاثیر گذار باشد. و همچنین اشاره نمود که در داستان نویسی یک اصل وجد دارد و آن هم این که نویسنده نباید همه حرفها را مستقیم نگوییم  و سعی کنیم به زبان غیر مستقیم حرف بزنیم و مخاطب را تحت تاثیر قرار بدهیم.
و دیگر این که نویسنده در داستان نباید با توصیفات زیاد خواننده را خسته کند. و توصیف در داستان باید به‌جا و اصولی باشد. 
در ادامه محمد تقی توکلی، داستان کوتاه را، برشی از یک زندگی دانست، ویادآور شد: کوتاهی و فشردگی این نوع ادبی باعث می‌شود که نویسندگان مقیّد شوند تا در زمانی کوتاه، فضای قابل باور و ملموس برای خواننده فراهم کنند و بایست دقت داشته باشند تا در این فرصت کم، صحنه‌پردازی‌ها و شخصیت‌پردازی‌های خوبی داشته و خصوصیات و ویژگی‌های خلقی، رفتاری و عاطفی شخصیت‌ها را به‌خوبی تصویر کشند.
 و افزود: در داستان کوتاه برخلاف رمان و داستان بلند، نویسنده به‌خاطر کوتاهی داستان نمی‌تواند مدت طولانی از دوران زندگی یک شخصیت را بنویسد و پرورش دهد؛ حال آن‌که در رمان، فرصت زیادی برای آشکارسازی آن وجهه‌های پنهانی، خصلت‌ها و خصوصیات روانی و رفتاری اشخاص دارد تا در پایان، خواننده یک شناخت کاملاً عمیقی از شخصیت‌ها در کشاکش با یک‌دیگر به‌دست ‌آورد.
همچنین مقرر شد انجمن ماه تیر با تعداد بیشتری از اعضا با آثار بیشتر در سالن اختصاصی انجمن‌ها در مکان اداره کل کانون استان برگزار گردد.
شایان ذکر است این انجمن با تعداد ۱۹ نفر از کارشناس و مربی و اعضاء ادبی به مدت ۱۲۰دقیقه برگزار گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =