نشست انجمن شاعران نوجوان در کانون چهارمحال و بختیاری برگزار شد

همزمان با یازدهمین روز از روزهای پرحرارت نخستین ماه تابستان، نشست انجمن شاعران نوجوان"چکاوک" در مرکز بن با حضور گرم و پرشور اعضای ارشد و نوجوان این مرکز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری؛ در این نشست که معاون فرهنگی استان، کارشناسان ادبی، فرزانه میرزاخانی؛ مدرس و کارشناس میهمان نشست، مربی مسوول، مربی ادبی و جمعی از اعضای ارشد و نوجوان مرکز حضور داشتند؛ فرزانه میرزاخانی پس از خوانش و قرائت آثار توسط اعضا به نقد و بررسی تک‌تک آثار پرداخت و ضمن گفت‌وگو در خصوص اهمیت نحوه‌ی خوانش شعر به عنوان یکی از وجوه مهم شاعرانگی اشاره کرد و افزود: ورود به شعر بسیار مهم است و لازم است بیت‌ها و سطرهای آغازین شعر در همان ابتدا دست مخاطب را بگیرند و وارد دنیای شعر کنند به گونه‌ای که مخاطب حاضر به رها کردن فضای شاعرانه نباشد برای تاثیرگذاری بیشتر سعی کنید با تصاویر در ورود شعر بازی کنید؛ انتها و پایان‌بندی شعر نیز به همان میزان حائز اهمیت است و لازم است که شاعر ضربه‌ی نهایی را در بیت یا سطر پایانی برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب وارد کند. هم‌چنین انتها در اشعاری که فاصله‌ی کوتاهی با شروع دارند مهم و حیاتی است.

نشست انجمن شاعران نوجوان در کانون چهارمحال و بختیاری برگزار شد
میرزاخانی با توجه به آثار بررسی شده تشخص بخشیدن به یک عنصر انتزاعی را به عنوان یکی از راه‌های خیالپردازی در شعر دانست و گفت:ایماژ، همان تصویر است. در ادبیات به خیال، تصویر یا ایماژ می گوییم.
ایماژ یا تصویر زمانی وقوع پیدا می‌کند که ارتباط تناسبات و پیوندهای دو موضوع را دریابیم؛ به طور مثال برای بازگو کردن حال درونی با زبان شعر باید ویژگی‌های حال درونی را دریابیم و در عالم بیرون برای آن معادل یا مابه ازآی خارجی پیدا کنیم؛ توجه به جزییات و دقت به ارتباط بین دو چیز کار را هنرمندانه تر و جزیی‌نگری کار را شاعرانه‌تر می‌کند سعی کنید ذهنتان را به کاوش و کشف جزییات برای خلق تصایر ناب عادت دهید.

نشست انجمن شاعران نوجوان در کانون چهارمحال و بختیاری برگزار شد

همچنین هر چیزی که برای مخاطب محل ابهام باشد و موجب لذت و شگفتی در او شود باعث تقویت خیالپردازی در شعر می‌گردد چون امور ناشناخته را در مخاطب شناخته می کند و هر چه موضوعات شناخته تر باشند لذت ادبی کمتری ایجاد می شود.ابهام در جنبه های شعر باید به گونه ای باشد که شاعر از حس و تجربه های عادی صحبت نکند و چیزهای جدیدتر و نوتر معرفی کند.


وی در ادامه به تناسب بین موضوع و محتوای معنایی شعر با وزن انتخابی اشاره کرد و گفت:اگر برای شعر وزن شادی انتخاب کنید اما کدهای غمگنانه به کار ببرید باعث ایجاد حس های انتخابی در مخاطب می شود که باید مراقب باشید و اجازه ندهید  حس ها انتخابی باشند؛ سعی کنید با احضار تصویرهای ذهنی خیال را خلق کنید اما برای احساس با خودتان رو راست باشید چون مخاطب حتی اگر سواد ادبی هم نداشته باشد آنقدر باهوش است که احساسات و عواطف شما را درک کند.ایشان فضاسازی در شعر را بسیار مهم دانست و یادآور شد کلیه عناصری که در شعر به کار می رود باید در خدمت این فضا باشد.کاربرد هوشمندانه ی حروف اضافه در شعر از دیگر مباحث مطرح شده بود و خالق کتاب"چکیده" در این زمینه گفت:کاربرد هوشمندانه ی حروف اضافه از هنرهای یک شاعر است و باید بتواند از حروف اضافه به خوبی برای تغییر معنا و محتوای شعر استفاده کند.

پرهیز از مستقیم گویی و عدم استفاده از اِلمان های رو، آشنایی با مقدمات شعری شامل:(وزن، قافیه و دستور زبان) به عنوان پایه و ستون شعر، توجه به شکل و ساختار بیرونی شعر به منظور جذب مخاطب برای ورود به شعر و کشف تصاویر و معنا، تکنیک‌های آشنایی با وزن و تسلط بر آن، توجه به درونمایه به عنوان یکی از عناصر مهم، کاربرد مفاهیم تکراری و کلیشه ای با بیانی تازه به گونه ای که مخاطب را غافلگیر کند و پرهیز از تقلید و نوشتن های تکراری از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست دو ساعته بود.


آثار یگانه نادری، مهشید نادری، زهرا آذری و فاطمه زهرا حسین میرزایی در این نشست با حضور حاضران و کارشناس مدعو مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =