نشست خانواده، تربیت معنوی، حجاب و عفاف برگزار شد

«خانواده، تربیت معنوی، حجاب و عفاف» عنوان نشستی است که به مناسبت آغاز هفته حجاب و عفاف با حضور مدیرکل، مسئولین مراکز و مربیان به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی همزمان با آغاز هفته حجاب و عفاف نشست «خانواده، تربیت معنوی، حجاب و عفاف» با حضور ابراهیم زره‌ساز مدیر کل استان، کارشناسان، مسئولین و مربیان مراکز در فضای اسکای روم برگزار شد.

نشست خانواده، تربیت معنوی، حجاب و عفاف برگزار شد

ابراهیم زره‌ساز مدیر کل کانون استان با اشاره به سالروز حمله به مسجد گوهرشاد و آغاز هفته حجاب و عفاف گفت: عفیف بودن و حجب و حیا داشتن به محیط پیرامون هر شخص وابسته است و در خانواده های ایرانی، اسلامی این موضوع بر مبنای صحیحی قرار داده شده است چرا که اساس خانواده‌های ایرانی، اسلامی بر مکنت، پاکدامنی، حجب و حیاست و دختر و مادر مسلمان ایرانی در محیط پیرامونی خود بسیار موثر است.  

ایشان با اشاره به مدیریت حضرت زهرا (س) در خانه وخانواده حضرت امیرالمومنین (ع) گفت: پیامبر اکرم (ص) با وجاهت پیامبری مدیریت خانه و خانواده را به دخترشان می‌سپارند و ایشان منشا خیری است که امروزه از برکات این خاندان همه مسلمین مستفیض هستند. حضرت زهرا (س) با مدیریت درست، به هنگام، کاملا دقیق، با حس و مهربانانه توانستند جهان اسلام امروز را شکل دهند و آن را سربلند سازند. امروزه بر کسی پوشیده نیست ستون اصلی خانواده و منشا اثر هر خانواده‌ای مادر است و موفقیت خانواده ها به ریشه آن خانواده یعنی مادر بازمی‌گردد.

وی افزود: حجب و حیا در حوزه مردان نیز بسیار مهم است چرا که اگر مردی حجب و حیا داشته باشد می تواند در هر محیطی کار کند و فضا را سالم نگه دارد. فضایی که یک آقا در خانواده و محیط کار ایجاد می‌کند بسیار مهم است چون نوع ارتباطات در آن محیط را سمت و سو می‌دهد.

مدیر کل استان اشاره کرد: در مجموعه کانون پرورش فکری رسالت اصلی تربیت و پرورش بر عهده خانم‌هاست چرا که ۸۰% بار مربی‌گری در کانون با خانم‌هاست و این حُسن است چرا که خانم‌ها با شخصیت، تدبر، نکته‌سنجی و حس مادرانه در انجام موفق این رسالت نقش اساسی دارند و موفقیت اعضای کانون در حوزه‌های مختلف اثبات این ادعاست.   

زره‌ساز در خاتمه از مسئولین و مربیان خواست: با توجه به نزدیک شدن به ایام محرم در برپایی موکب ابناء الحسین که یکی از مصادیق حب اهل بیت (ع) و انتقال مفاهیم و ترویج آئین‌های مذهبی است اهتمام ورزند و عشق این خاندان را در دل نسل امروز نهادینه کنند.

نشست خانواده، تربیت معنوی، حجاب و عفاف برگزار شد

در این نشست زهره اکبرآبادی با اشاره به اهمیت خانواده به عنوان نخستین نهادی که انسان آموزش های اولیه را در آن می بیند، به اهمیت نقش اعضای خانواده در این محیط اشاره کرد و گفت: خانواده به عنوان یک موسسه حقوقی در اسلام مطرح است که هر یک از اعضای آن حقوقی برای خود متصور هستند و برای رسیدن به آن در کنار احترام به دیگر افراد خانواده، تلاش می کنند. تعریف خانواده در جوامع مختلف تفاوت‌هایی دارد. در برخی جوامع حتی خانواده‌های تک نفره هم وجود دارد و در برخی که هنوز ساختار و نظام قبیله ای دارند همه افراد فامیل و حتی همسایه ها نیز در این دایره جا می گیرند و حقوقی برای هر کدام متصور است.

اکبرآبادی خاطر نشان کرد: چنانچه پدر و مادر به عنوان رکن اساسی خانواده نقش درست و موثر خود را به بهترین نحو انجام دهند، فرزندانی کارآمد و مورد پسند به جامعه تحویل می دهند و هر گونه خلل در ایفا این نقش، افراد ناهنجاری را وارد اجتماع می کند که برای رساندن چنین جامعه ای به سطح تعادل، باید هزینه های زیادی بشود که همین هزینه ها می تواند در جهت رشد و توسعه جامعه صرف شود. تربیت هم به معنی آموزش دادن و رساندن به کمال، ابتدا از محیط خانواده شروع می شود. در میان هشت نوع تربیت که شامل تربیت دینی، اخلاقی، عاطفی، جنسی، عرفانی، بدنی و عقلانی می شود، تربیت معنوی مجموع سه نوع تربیت اخلاقی، دینی و عرفانی است که با توجه دادن به مفهوم خدا به عنوان اولین سرچشمه حیات که تمام ابعاد زندگی انسان به او وابسته است مطرح می شود. در این نوع تربیت توجه دادن انسانها به ویژگی های مثبت اخلاقی که در ارتباط افراد با دیگر اشخاص جامعه اهمیت ویژه ای دارد. اینکه فرد بداند رفتار او در قبال دیگر افراد جامعه، رفتار مشابه می افریند، سعی می کنند بهترین شیوه را انتخاب کند و این به همه جامعه تسری پیدا می کنند.

در ادامه اکبرآبادی در خصوص حجاب و عفاف گفت: حجاب به معنی مانع و محدوده است و می توان‌چنبن‌تعبیر کرد که فرد با دریافت عقلانی خود می تواند به این درجه از تفکر برسد که محدوده ای برای زندگی شخصی خود قائل شود که هر کسی با هر ویژگی ای امکان وارد شدن به این محدوده را ندارد و تنها افرادی که خود شخص آنها را موجه می داند و تشخیص می دهد، اجازه ورود به این محدوده را دارند. دین اسلام دین تفکر و تعقل است و انسان بسیاری از آموزه ها را می تواند با مراجعه به عقل خود دریافت کند. رسیدن به درک درست درباره حجاب نیز نیازمند رشد فکری و عقلی است که انسان در کنار بهره بردن از فطرت خود، می تواند در تعیین محدوده حضور دیگر افراد در زندگی اش تصمیم بگیرد که نوع پوشش و قرار دادن خود در معرض نگاه دیگران بخشی از آن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =