خنده‌های رسیده با جمله‌های کال

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری نشست ادبی "خنده‌های رسیده با جمله‌های کال" به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، صبح روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه  با حضور اکرم الف‌خانی نویسنده و کارشناس ادبی کانون استان قم در مرکز شماره ۸ برگزار شد.

خنده‌های رسیده با جمله‌های کال

در ابتدای این نشست اعضا کتاب‌های "آخ لبخندم" و "یک قلمبه برف" را نقد و بررسی کردند. پس از آن جلسه با گفتگوی زهره عیسی‌آبادی مربی ادبی با نویسنده درباره ی نگارش کتاب "سربه هوا" که از آثار الف‌خانی است ادامه پیدا کرد. الف‌خانی به لزوم تحقیق پیش از نگارش این کتاب اشاره کرد و گفت برای نوشتن "سر به هوا"   با بیش از ۴۰ نفر مصاحبه حضوری و تلفنی داشته و حتی به شهر و روستاهای دیگر سفر کرده است، به محله های قدیمی شخصیت داستان رفته و از نزدیک با دوستان او گفتگو کرده و بافت محله های قدیمی و لهجه و آداب و رسوم آنها را بررسی کرده است.

خنده‌های رسیده با جمله‌های کال

در ادامه مهمان برنامه خاطرات جذابی از دوران نوجوانی‌اش تعریف کرد. روزهایی که در زیرزمین خانه شان دفتر روزنامه راه انداخته بوده و هر هفته این روزنامه‌ها را یواشکی به خانه همسایه‌ها می‌انداخته. و این جسارت برای تولید روزنامه را مرهون دوران عضویتش در کانون پرورش فکری دانست. 

خنده‌های رسیده با جمله‌های کال

بخش بعدی برنامه کارگاه هیچانه نویسی بود.. الف‌خانی ابتدا از ادبیات عامه و فولکور و اهمیت آنها صحبت کرد.نمونه هابی از شعرهای روحوضی که مرحوم مرتضی احمدی می خواند پخش کرد، سپس از اهمیت ریتم و موسیقی گفت و نمونه هابی از هیچانه‌ها را برای اعضا خواند و با کمک اعضا ویژگی های آن را بررسی کرد و افزود: هنوز در ادبیات کودک به هیچانه ها خیلی پرداخته نشده در حالی که هیچانه اهمیت بسیار زیادی در خلاقیت و جسارت تولید کارهای نو و پرهیز از کلیشه دارد و باعث می شود قاعده های خشک ذهنی و کلیشه ها در ذهن شکسته شود.

خنده‌های رسیده با جمله‌های کال

وی کتاب "هیچ هیچ هیچانه" که شامل هیچانه‌هایی از ۷ شاعر کودک در کشورمان است را به اعضا معرفی کرد. در ادامه اعضا لذت هیچانه نویسی را با هدایت مهمان برنامه تجربه کردند.

خنده‌های رسیده با جمله‌های کال

عکس یادگاری با حضور محمد غفاری مدیر کل کانون پرورش فکری قم حسن ختام این برنامه بود که با مشارکت اعضا و مربیان مراکز 2 و 8 برگزار شد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =