کد خبر: 327825
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۶
بازدید 143
نشست سیر مطالعاتی مربیان ادبی استان ایلام برگزار شد

درنشست سیر مطالعاتی مربیان ادبی استان , بررسی کتاب رها وناهشیار می نویسم با موضوع هنر جستار نویسی توسط محمدرضا رستم پور شاعر ونویسنده وکارشناس ادبی مکاتبه ای کانون استان انجام شد.

به گزارش روابط عمومی کانون استان ، در نشست سیرمطالعاتی مربیان ادبی استان که از برنامه های مصوب مدیریت آفرینش های ادبی کشور می باشد با حضور کارشناسان ستادی ، معاون فرهنگی کانون استان کارشناسان ادبی ومربیان ادبی استان کتاب رها وناهشیار می نویسیم توسط کارشناس ادبی مکاتبه ای استان معرفی وبررسی شد .

محمدرضا رستم پور در معرفی این کتاب گفت: قبل از هر بحث در خصوص این کتاب ، همکاران را به خواندن کتاب دعوت می کنم چون اگر خوب بخوانند خوب هم می نویسند زیرا نیاز هست که با مطالعه دنیا را خوب ببینیم ودر خواندن قوی باشیم زیرا برای نوشتن جستار نیاز هست که این هنر را داشته باشیم.

وی پس از معرفی کتاب ابتدا درمورد جستار این چنین گفت : جستار چیست ؟ تفاوتش  با دیگر نوشته ها مثل رمان ، داستان وخاطره چیست ؟ نوعی نوشته است که متکی به دیدگاه شخصی است که نگاه صاحب اثر ارائه می دهد ومرز بین داستان ، خاطره ورمان هست اما هیچ کدام از این ها نیست .

رستم پور درادامه درخصوص نوشتن شعر وجوششی یا کوششی بودن این طور گفت :  نوشتن شعر باید با پشتوانه مطالعاتی همراه باشد مانند نویسندگان بزرگی چون فردوسی که این کار را انجام داده اند.

وی افزود : نکته مهم دیگر این کتاب می توان به ساده نویسی اشاره نمود که مارا جذب می کند و در هر سنی می توان جستارنویس خوبی شدفقط شرطش این است که حرفی برای گفتن داشته باشی و تقلید وکپی برداری نباشد زیرا باید جهان را از زاویه نگاه خودتان ببینید تا موفق باشید ومی توان با جذاب نمودن وایجاد خلاقیت به اثر عمق بخشید .ومورد دیگر در این کتاب می توان به معقول بودن اشاره نمود که با چاشنی خلاقیت زیبا تر شود زیرا هر کس باید صدای خودش را کشف کند که نوشته جذابترشود .

به گفته محمدرضا رستم پور توجه به جزئیات و برجسته کردن آن می توان موفق بود .

وی افزود :نقد پذیری از موارد دیگر است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.واین که از نگاه های منفی دور باشیم . ودر پایان چند کتاب در جهت جستارنویسی معرفی نمود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =