دوره آموزش قصه گویی برای مربیان مراکز کانون چهارمحال و بختیاری برگزار شد

دوره آموزشی قصه‌گویی"انتخاب متن و آشنایی با فنون قصه گویی" برای مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، زهرا بابادی معاون فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری گفت: این دوره آموزشی دو روزه در تاریخ ۳۱ مرداد و یکم شهریورماه برای مربیان مسئول، مربیان فرهنگی، مربیان هنری و مربیان ادبی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به مدت هشت ساعت آموزشی برگزار شد.  
بابادی افزود: این دوره با سرفصل‌های آشنایی با مفهوم قصه و اهمیت آن، پیشینه قصه‌گویی، روشهای مختلف قصه گویی و راههای انتخاب متن برای قصه گویی، مناسب سازی متن و نحوه اجرا برگزار شد.  
وی با اشاره به اینکه این دوره آموزشی دو روزه با حضور استاد "حمیدرضا شاه آبادی" از پژوهشگران تاریخ، داستان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس معاصر ایرانی برگزار شد، گفت: استاد شاه آبادی از نویسندگان با سابقه و صاحب سبک در حوزه ادبیات نوجوان و بزرگسال است.  
استاد شاه آبادی نیز در این دوره با تاکید بر اینکه قصه یک روایت و بیان سلسله‌ای از حوادث بر اساس رابطه علی و معلومی در سیر زمان است، افزود : باید این ظرفیت بین کودکان و نوجوانان نیز نهادینه شود.  
وی اظهارداشت: در این دوره آموزشی شرکت کنندگان با قصه و تعریف آن، تفاوت قصه با روایت، کارکردهای قصه و قصه گویی، کاتاریسم، کهن الگوها، اسطوره‌ها و اهمیت زبان در قصه گویی، نقش محور جانشینی و محور هم نشینی در زبان و توجه قصه گو در کاربرد این محورها در انتخاب زبان مناسب برای قصه خودش، زاویه دید، طرفداری آشنا شدند.  
وی با تاکید بر درونی کردن قصه به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل اثر گذار در قصه گویی، تصریح کرد، باید بین قصه گویی و بازیگری تفاوت قائل شویم و بیش از حد از تقلید صدا استفاده نکنیم و از مرز تئاتر و قصه گویی دور نشویم.
وی گفت: استفاده از ابزار به گونه‌ای باشد که در طول قصه کارایی داشته باشد و اگر از زبان محلی و لهجه‌ای استفاده می کنیم زبان فارسی را فراموش نکنیم.
وی با تاکید بر اینکه در قصه‌گویی، قصه گویان باید به ساختار سه پرده‌ای (آغاز – میانه – ژایان) توجه کنند، گفت: باید قصه‌هایی انتخاب کنیم که هم برای خودمان و هم برای مخاطب جذاب و دوست داشتنی و لذت بخش باشد.

در این دوره‌ی آموزشی مربیان قصه‌گو به اجرای قصه‌گویی پرداختند و قصه های اجراشد توسط مربیان و استاد مدعو مورد نقد وبررسی قرار گرفت.

جهت دیدن گزارش تصویری کلیک نمایید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =