کد خبر: 330332
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
بازدید 70
اعضای مرکز شماره ۸ به جمع همیاران طبیعت می‌پیوندند

  اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز چهارشنبه ۲۲ شهریورماه گردهمایی "چگونه همیار طبیعت باشیم" را ویژه اعضای کودک مرکز شماره ۸ کانون پرورش فکری برگزار کردند

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم،  اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز چهارشنبه ۲۲ شهریورماه گردهمایی "چگونه همیار طبیعت باشیم" را ویژه اعضای کودک مرکز شماره ۸ کانون پرورش فکری برگزار کردند.

اعضای مرکز شماره ۸ به جمع همیاران طبیعت می‌پیوندند

بیش از هشتاد درصد مساحت کشور پهناورمان ایران را عرصه‌های منابع طبیعی شامل جنگل، مرتع و بیابان تشکیل می‌دهد و بیش از یک میلیون خانوار بطور مستقیم، بهره بردار این منابع خدادادی هستند. سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور بعلت پراکندگی و وسعت زیاد عرصه های مرتعی، جنگلی و بیابانی به تنهایی قادر به حفظ و احیای منابع طبیعی نیست  و این امر نیازمند مشارکت همگانی است. در طرح همیار طبیعت افراد علاقه‌مند و دوستداران منابع طبیعی بطور داوطلبانه و به قصد خدمت به منابع طبیعی کشور، سازماندهی می‌شوند تا براساس دستورالعملها و آموزش‌های الزم در قالب همیار طبیعت دانش آموز، همیارطبیعت مروج و همیار طبیعت محافظ بطور افتخاری در حفظ و حراست از عرصه های منابع طبیعی همکاری کنند.
همیار طبیعت به فرد یا افرادی اطلاق می‌شود که بصورت انفرادی و گروهی «سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور» را در پیشبرد اهداف « ترویج فرهنگ منابع طبیعی و جلب مشارکت مردم در امور حفاظت ، احیاء ، توسعه و بهره برداری صحیح از منابع طبیعی» باری نمایند.
اهداف کلی طرح همیاران طبیعت را می‌توان این موارد برشمرد: ۱.ترویج فرهنگ منابع طبیعی در بین اقشار جامعه ۲.جلب مشارکت مردم در امر حفاظت، احیاء و توسعه منابع طبیعی ۳.کمک به توانمندسازی و ایجاد تشکلهای تخصصی در حوزه منابع طبیعی۴.جلب همکاری گروههای مخ مردم در مدیریت پایدار منابع طبیعی
 اهداف اجرائی طرح همیاران طبیعتُ ساماندهی علاقه‌مندان، دوست‌داران منابع طبیعی اعم از دانش‌آموزان، معلمان، دانشجویان و سایر اقشار جامعه و همچنین  آموزش همیاران طبیعت با هدف ارتقاء سطح دانش ، بینش و مهارت آنان است. 

اعضای مرکز شماره ۸ به جمع همیاران طبیعت می‌پیوندند

استفاده از ظرفیت همیاران طبیعت در عرصه های منابع طبیعی در واقع نوعی تلاش سازمان یافته، داوطلبانه و یا نظارت دولت است که بین مردم و در جهت منافع مردم ، ایجاد همدلی و هم بستگی نموده ، به طوری که دولت و نهادهای مربوطه با سرعت بیشتری در جهت فرهنگ سازی و ارتقاء منابع طبیعی تجدید شونده در بین مردم تلاش کنند و بدین صورت اهداف سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تحقق پیدا کند . به عبارت ساده تر مشارکت مردم ، سپردن کار مردم به دست خود مردم با یک مکانیزم نظارتی و نظام مند است.

اعضای مرکز شماره ۸ به جمع همیاران طبیعت می‌پیوندند

از آنجا که کودکی مناسب‌ترین سن برای فرهنگسازی و نهادینه کردن دوستی و احترام به طبیعت است، کارشناسان اداره کل منابع طبیعی قم با برگزاری این همایش آموزشی گامی در راستای پرورش همیاران امروز و فردای طبیعت برداشتند. 

در این همایش اعضا با کمک تصاویر و عکس‌های مختلف، اسلایدهای آموزشی و فیلم‌ و پویانمایی‌های نمایش داده شده با منابع طبیعی آشنا شدند و به بیان نظرات و دانسته‌های خود و تبادل نظر درباره منابع طبیعی و تطابق آموخته‌های خود با محیط زندگی‌شان پرداختند. 

در ادامه نیز  با زبان بازی و نمایش با شیوه کاشت درخت به صورت عملی آشنا شدند.   سایت همیار طبیعت نیز به اعضا معرفی شد تا با کمک مربیان خود در این سایت ثبت نام کنند و به جمع سبز همیاران طبعیت بپیوندند.

اعضای مرکز شماره ۸ به جمع همیاران طبیعت می‌پیوندند

لازم به ذکر است ویژه همیاران طبیعت جشن و جلسات آموزشی دیگری نیز برگزار خواهد شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =