آثار استاد شهریار بازتاب اعتقادات و باورهای مردمی است

مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل ویژه‌برنامه‌ی زیبا خوانی اشعار استاد شهریار را با حضور اعضای انجمن شاعران‌، نویسندگان و دیگر نوجوانان علاقه‌مند در مرکز فرهنگی و هنری شماره‌ی ۵ کانون اردبیل برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این نشست که روز دوشنبه ۲۷ شهریورماه و باهدف گرامیداشت روز شعر و ادب و بزرگداشت شاعر بزرگ استاد سید محمدحسین شهریار برگزار شد، مهدیه علیقلی‌زاده کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان اردبیل ضمن ابراز خرسندی از استقبال نوجوانان داستان‌نویس و دیگر اعضا علاقه‌مند مراکز اردبیل از این برنامه گفت: چنین برنامه‌هایی فرصت خوبی برای شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در مراکز بوده و زمینه آشنایی بیشتر اعضا با آثار شاعران و افزایش علاقه‌مندی به وادی شعر را فراهم می‌سازد.

وی در ادامه با بررسی اشعار استاد شهریار، عنوان کرد: وقتی آثار شهریار به‌ویژه حیدربابا را می‌خوانیم، آنچه از همه بیشتر مشهود است علاقه‌ی وی به وطن و تجلی ادبیات فولکلور و سنت‌های فرهنگی در قلم اوست. کارشناس ادبی کانون تصریح کرد: فولکلور از شاخصه‌های مهم در شناسایی و تشخیص فرهنگ هر قوم و ملت است و از عناصر مردمی به‌کاررفته در اشعار شهریار می‌توان به ضرب‌المثل‌ها، متل واره‌ها، اصطلاحات مردمی و آداب‌ورسوم و اعتقادات اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد.

علیقلی‌زاده بابیان اینکه منظومه حیدربابا تصاویری زیبا از سنت‌ها و آیین و رسوم است، افزود: بیشتر آثار استاد بازتاب اعتقادات و باورهای مردمی است و باعث شده تا فاصله آثار وی با مخاطبش کم شده و به فهم آن کمک کند.

آثار استاد شهریار بازتاب اعتقادات و باورهای مردمی است

پری ناز ستونه شاعر و مربی آفرینش‌های ادبی و کارگاه‌های شعر مراکز کانون استان در ادامه این برنامه به عناصر مهم در شعرخوانی درست اشاره‌کرده و گفت: فهم درست و کشف محتوا، خیال و تجربه‌های نهفته در شعر کمک می‌کند تا قرائت مناسب‌تری از شعر داشته باشیم.

ستونه بابیان اینکه آشنایی با وزن عروضی شعر نیز از نکات دیگری است که لازم است در قرائت برخی از اشعار به آن توجه داشته باشیم، به ارزش برخی کلمات مرکزی در بیت‌ها و مصرع‌ها اشاره‌کرده و اظهار داشت: برخی از کلمات نقش کلیدی و مرکزی در بیت و مصرع دارند که باید در شعرخوانی با آن توجه داشت چراکه شناخت این کلمات و تأکید و وضوح بخشی لازم روی آن‌ها به انتقال درست لحن شعر به خواننده کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: پایین آوردن صدا و یا بلند و کش‌دار خواندن از نشانه‌ها تأکیدی روی واژه‌های مهم هستند تا توجه مخاطب به آن‌ها معطوف شود.

گفتنی است، قاصد، آمدی جانم به قربانت، جوانی، زمان سسی، خان ننه، گل پشت‌ورو ندارد و بخشی از منظومه حیدربابا، نمونه‌ای از شعرهای استاد شهریار است که در این برنامه قرائت شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =