دوره‌های خوانش متون کهن در مراکز کانون تقویت شود/ تقویت زبان فارسی در بین کودکان و نوجوانان دغدغه کانون است

معاون فرهنگی کانون از مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خواست تا با تقویت دوره‌های خوانش متون کهن به تقویت زبان فارسی که یکی از دغدغه‌های کانون است، بپردازند.

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهاد فلاح به‌عنوان میهمان در چهاردهمین نشست شورای فرهنگی کانون در استان البرز حضور داشت، وی بر استفاده از ظرفیت‌های مشورتی شوراهای فرهنگی برای برنامه‌ریزی‌های کلان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تأکید کرد و گفت: هر استان باید متناسب با زیست‌بوم خود، تولی‌گری حوزه‌ی کودک و نوجوان در بخش‌های مختلف را به دست بگیرد.

فلاح اشاره کرد: بحث زبان فارسی پیوندی ناگسستنی با هویت ایرانی‌اسلامی دارد و شاعران و ادیبان که قرن‌ها پیش می‌زیستند اکنون به‌واسطه زبان فارسی زنده‌اند و در گفتار و نوشتار ما حضوری آشکار دارند؛ بنابراین دوره‌های خوانش متون کهن باید در مراکز کانون تقویت شود تا ازیک‌طرف، وسع و آگاهی دانش زبان فارسی تقویت شود و از سوی دیگر به کمک متون گذشته، نوشتار و گفتار امروزمان را سامان داد. تقویت زبان فارسی در بین کودکان و نوجوانان دغدغه کانون است و مربیان و همکاران کانونی باید توجه ویژه به این موضوع داشته باشند.

معاون فرهنگی کانون ادامه داد: کانون باید به‌درستی نقش‌آفرینی کرده و در حوزه‌های مرتبط با کودک و نوجوان شاخص‌ها را تبیین و با تعیین خط تراز و سنجش مناسب، از برترین‌های هر بخش تجلیل کند و تنها در این صورت  است که می‌توانیم  جایگاه واقعی‌مان را به دست آوریم.

نقطه توجه مخاطب امروز را بشناسیم

معاون فرهنگی کانون در ادامه گفت توسعه‌ی فیزیکی مراکز به معنی توسعه‌ی فعالیت‌ها نیست؛ بلکه زمانی می‌توانیم بگوییم توسعه‌ یافته‌ایم که بر اساس سبک‌های جدید زیستی خانواده‌ها برنامه تعریف کرده و خودمان را به آن‌ها نزدیک کرده باشیم و بدانیم نقطه توجه مخاطب امروز کجاست و برای آن برنامه‌ریزی لازم را انجام داده باشیم.

مربی کانون باید اسباب رشد را فراهم  و موانع رشد را بر طرف کند

فلاح با اشاره به این‌که کودکان و نوجوانان امروز در بسیاری از حوزه‌ها  به‌ویژه سینما و فناوری از اولیای تربیتی خود پیشی گرفته‌اند، خواستار به‌روزرسانی اطلاعات مربیان شد و افزود: اگر مربیان برنامه‌ی مناسب را در قالب کارگروهی برای نوجوانان تعریف کرده باشند و بتوانند بچه‌ها را برای پیشرفت و روبه‌جلو هدایت کنند، و نقش‌های مناسبی برایشان تعریف کرده باشند، آن‌ها قطعاً در مراکز حضور خواهند یافت.

وی افزود اگر چنانچه مربی استعداد کودک و نوجوان را شناسایی کرده و اسباب رشد را فراهم و موانع رشد را بر طرف کند، می‌تواند با شناخت ظرفیت خانواده‌ها و جامعه قدرت بیشتری را به دست آورد.

معاون فرهنگی کانون در ادامه از برگزاری رویداد ملی ایده‌پردازی مربیان کانون باهدف بهره‌برداری از تجربه‌های ارزشمند همکاران خبر داد.

سفیران کانون در مدارس و پیش‌بینی راه‌اندازی «کانونِ مدرسه»

استفاده از ظرفیت مدارس برای فعالیت‌های تربیتی و پرورشی و ایجاد تغییرات ویژه در نحوه‌ی اجرای طرح کانون مدرسه از دیگر مباحثی بود که معاون فرهنگی کانون کشور در شورای فرهنگی کانون البرز به آن پرداخت.

فلاح در این‌ خصوص هم گفت در نظر داریم علاوه بر اجرای طرح کانون‌مدرسه به روال سال‌های قبل از ظرفیت اعضای فعال کانون در مدارس هم استفاده کرده و با تشکیل شبکه‌ای از این دانش‌آموزان از هر کدام بخواهیم که در مدرسه‌ی خود سفیر کانون بوده و پس از دریافت آموزش‌های لازم در حوزه‌ی معرفی کانون، تعامل با دیگران، برنامه‌ریزی، مدیریت و... هر عضو کانون از سوی این نهاد به مدرسه معرفی شده و با یک برنامه‌ریزی ویژه بتواند دیگر کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به فعالیت‌ها را شناسایی و با استفاده از ابزار و امکانات کتابخانه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ابتدا در مدرسه «کانونِ مدرسه» را تشکیل داده و در گام بعدی دوستانش را به عضویت در مراکز کانون دعوت کند و در تمام این مسیر به طور یقین از راهنمایی‌های ارزشمند مربیان بهره خواهد برد تا به لایه‌ی جدید از کنش گری اجتماعی کودکان و نوجوانان و مدل قطعی  برسیم.

تعریف کلیدواژه‌های کانون در سفرهای استانی، اشاره به  خلأ و نقص موجود نهادهای مرتبط با خانواده، تأکید بر شناسایی فضاهایی که مخاطبان کانون یعنی کودک و نوجوان در آنجا حضور دارند، بردن فعالیت‌های کانون به دل فضاهایی که افراد بهره‌ی تربیتی لازم را ندارند و ارائه‌ی خدمات به کودکان و نوجوانان مناطق کم‌برخوردار استان، نگاه مثبت دولت به کانون و ارتباطات خوب این سازمان در حوزه‌ی بین‌الملل،  استفاده از ظرفیت تولید محتوا برای اتاق‌های فرار، تدارک جشنواره‌ی بازی‌های رایانه‌ای، توجه ویژه به تولیدات سینمایی و اکران فیلم سینمایی پویانمایی «بچه زرنگ» در حدود ۲۵۰ سینمای سراسر کشور، ترسیم شبکه‌های نیروی انسانی و شناخت ظرفیت دیگر دستگاه‌های استان و جمع‌آوری اطلاعات حوزه‌ی کودک و نوجوان و مطالبه‌گری از تمام دستگاه‌ها و ارائه‌ی تحلیل درست و کارشناسی از موضوعات مختلف، توجه به نیروهای انسانی و لزوم تربیت نیروهای متخصص، ترمیم احساس هویت و تعلق کودکان و نوجوانان به کانون، ضرورت توجه به کنشگری مخاطبان، رویداد حل مسئله و استفاده از ایده‌های برتر مربیان و حضور همکاران کانون به‌عنوان متخصصان کودک در رسانه و بررسی زیست‌بوم استان و شناخت  راه‌های مناسب  برون‌رفت از مشکلات فعلی  باتوجه‌به ظرفیت استان‌ها، از دیگر مواردی بود که توسط این مقام مسئول عنوان کرد.

در بخش ابتدایی این نشست نیز زینب عاشری، مدیرکل کانون در استان البرز به دستور جلسات شورای چهاردهم و اهم فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در  یک ماه گذشته اشاره کرد.

تلاش برای مشارکت کودکان و نوجوانان در برنامه‌ها، اجرای نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی‌اسلامی با عنوان نوشت البرز با استفاده از ظرفیت نوجوانان و گروه‌های مردمی، پیش‌بینی برنامه‌های محتوایی برای هفته‌ی ملی کودک با همکاری سازمان‌های عضو، ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی دفاع مقدس، اجرای جشنواره بازی‌های محلی،   ضرورت توجه همکاران مراکز به فعالیت‌های عمومی، شناسایی ظرفیت‌های والدین و برگزاری نشست‌های تخصصی برای والدین به‌ویژه مادران، چگونگی فعالیت‌های اجرایی بیست و پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی در استان البرز، همکاری کانون البرز و شرکت توانیر استان در برگزاری جشنواره‌ی قصه‌گویی «چراغ»، تشکیل اتاق فکر و هیئت اندیشه‌ورزی در کانون به‌منظور پیش‌بینی برنامه‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان استان، خدمت‌رسانی به مناطق کم‌برخوردار شهری در قالب همکاری با قرارگاه اجتماعی استان با همکاری نهادهای دولتی و مردمی، معرفی پویانمایی بچه زرنگ، برگزاری جشن بیش از نیم‌قرن فعالیت فرهنگی مرکز شماره ۱ کانون کرج، استفاده از  ظرفیت‌های رسانه‌ای از جمله مواردی بود که مدیرکل کانون البرز به آنها اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =