برگزاری آیین رونمایی از دفتر شعر مربی کانون سیستان و بلوچستان

آیین رونمایی از دفتر شعر «در دستهای تو کاشته‌ام انار»، با موضوع دفاع مقدس، سروده‌ی مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان، با حضور جامعه‌ی ادبی استان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، آیین رونمایی دفتر شعر، سروده‌ی مربی کانون استان برگزار شد.

در آغاز این ویژه‌برنامه، که هم‌زمان با هفته دفاع مقدس انجام شد، مدیرکل کانون استان ضمن تبریک به حاضران گفت: در گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس «هنر و ادبیات» نقش بسیار مهمی در ایجاد یک رویکرد جدید در ذهن مخاطب، به ویژه کودک و نوجوان، برعهده دارند.

محمدرضا سالاری ادامه داد: سال‌هاست دشمن با تمام توان خود هجمه‌ی همه جانبه‌‍ای در حوزه‌ی کودک و نوجوان آغاز کرده و قصد دور کردن آنان از مباحث انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد که از جمله موثرترین ابزار برای خنثی کردن آن استفاده از ظرفیت هنر و ادبیات است.

وی تبیین دفاع مقدس را یکی از اهداف و افتخارات جمهوری اسلامی دانست و از ظرفیت‌های موجود سخن گفت و در ادامه با اشاره به کتاب در دستهای تو کاشته‌ام انار عنوان کرد: شاعر در این مجموعه با بیان صمیمانه احساسات خود، نقش زن در دفاع مقدس را با زبان شعر برجسته کرده است.

سالاری از انتشار این کتاب به عنوان «تولد» تعبیر کرد و با اعلام حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از چاپ چنین آثاری افزود: آثار ارزشمند در حوزه‌ی مقاومت باید حمایت شوند زیرا اگر هر سازمان و دستگاهی، بخشی از گفتمان خود را به مقاومت اختصاص دهد اتفاق‌های بسیار خوبی در حوزه‌ی فرهنگ فردی و اجتماعی رخ خواهد داد.

فعالیت‌های کانون در اربعین، مسابقه ادبی منقبت سرایی شهیدان کربلا، بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، اجرای فاز نخست تجهیز مراکز فرهنگی‌هنری با 90 عنوان کتاب و اختصاص 50 هزار جلد کتاب جهت تجهیز کتابخانه‌های مدارس استان دیگر بخش‌های سخنان مدیرکل کانون در جمع مهمانان بود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری نیز با تبریک هفته دفاع مقدس، با اشاره به نامگذاری کوچه‌ها به نام شهیدان، آن را رمزی برای یادآوری نقش این سرافرازان در پیشرفت و امنیت ایران اسلامی دانست و از اهمیت انتقال این موضوع به کودکان و نوجوانان گفت.

زهرا ابراهیمی در ادامه افزود: سال‌های دفاع مقدس به پایان رسیده اما اتفاق‌های پس از آن و حضور مردم و اهدای شهید به انقلاب، به همه نشان داد که تنها سنگر عوض شده و مردم همچنان در صحنه حضور دارند و نقش فعال خود را ایفا می‌کنند.

علیرضا باقری، دانش آموخته‌ی دکترای زبان و ادبیات فارسی، که به عنوان منتقد در این آیین حضور داشت با بیان این نکته که مربیان شاعر کانون، از چهره‌های شاخص شعر استان هستند گفت: مربیان از این جهت نقش مهمی در پرورش نسل آینده‌ی شاعران برعهده دارند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: «نقد» تلخی و ناگواری خود را دارد اما برای کسانی که نگاه حرفه‌ای به کار خود دارند، شیرین است و اگر این ابزار(نقد) از هنر به دیگر حوزه‌ها هم ورود کند، بسیاری از چالش‌ها را برطرف خواهد کرد.

باقری با اشاره به بخش‌هایی از شاهنامه حکیم توس گفت: این اثر عظیم برپایه‌ی جانفشانی برای ایران بنا نهاده شده؛ این عشق در تمام تاریخ ایران جاری بوده و در دفاع مقدس به گونه‌ای دیگر تجلی یافته است.

صاحب اثر «یک نیستان بی‌قراری» افزود: کتاب «در دستهای تو کاشته‌ام انار» تصویر زن ایرانی مسلمان را در مواجهه با جنگ تحمیلی نشان می‌دهد؛ نقش همسر شهید و مادر شهید که همسر و فرزند خود را با یک پشتوانه‌ی فکری متعالی برای شهادت پرورش می‌دهند.

باقری، که با خوانش بخش‌هایی از کتاب، نقدهای خود را بیان می‌کرد، این کتاب را هشداری برای همگان دانست تا یادآوری کنند که در این مسیر چه راهی پیموده شده است.

وی‌هم‌چنین، به تلاش شاعر در کاربرد واژگانی که بار معنایی مشخصی در ادبیات دارند، اشاره کرد و آن را علی‌رغم اینکه به فرجام نرسیده، ارزشمند دانست و گفت: شاعر با خلاقیت خود می‌تواند واژگانی را که بار معنایی مشخصی دارند بازآفرینی کند و هویت تازه‌ای به آنها ببخشد که به نظر می‌رسد در این مجموعه به آن پرداخته شده، اما برای نتیجه دادن تلاش بیشتری باید انجام شود.

اثرخوانی فهیمه مقربی، شاعر، صاحب اثر و مربی- مسئول مرکز فرهنگی‌هنری نیمروز دیگر بخش این آیین بود.

دیگر سخنران این آیین، سرهنگ جعفر شریفی جاوید، معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار بود که انتشار اثر با موضوع دفاع مقدس را برای کودکان و نوجوانان یک امر مهم دانست و قول مساعد داد که در زمینه‌ی انتشار آثار دفاع مقدس مربیان کانون، نهایت همکاری را با این مجموعه داشته باشند.

گفتنی است دفتر شعر «در دستهای تو کاشته‌ام انار» دارای 28 اثر در قالب شعر سپید است که با موضوع دفاع مقدس و نقش زن در این عرصه توسط فهیمه مقربی سروده شده است. این اثر به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس منتشر شده است.

بخش دوم این آیین، به اثرخوانی و تجلیل از برگزیدگان مسابقه ادبی منقبت خوانی شهیدان کربلا اختصاص داشت که در این بخش از مختار حقیقت، علی اکبری، عباسعلی صباغ‌زاده، علیرضا سنچولی، محمد زارعی، قنبرعلی یارمحمدی، محبوبه میری، محبوبه کلبعلی و فهیمه مقربی در بخش بزرگسال و محیا کمالی جانفدا، سحر کیخایی جوان، کوثر ثمره میری، مهلاسادات میری و زهرا گلوی کمالی، در بخش نوجوان، تجلیل شد.

برگزاری آیین رونمایی از دفتر شعر مربی کانون سیستان و بلوچستان

برگزاری آیین رونمایی از دفتر شعر مربی کانون سیستان و بلوچستان

برگزاری آیین رونمایی از دفتر شعر مربی کانون سیستان و بلوچستان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =