قصه‌گو باید خودش باشد/ صداقت ستون قصه‌گویی است

سولماز صادقزاده نصر آبادی، از قصه‌گویان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر لزوم تناسب قصه با شخصیت قصه‌گو تاکید کرد.

جشنواره‌ها آمده‌اند تا اجاق قصه خاموش نشود

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این مدرس قصه‌گویی که ۲۵ سال است به عنوان  مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند و در حال حاضر در استان آذربایجان شرقی مشغول به فعالیت است  در نشست آموزش قصه‌گویی که به‌ منظور بررسی متن و شیوه‌ی اجرای قصه‌گویی قصه‌گویان داوطلب شرکت در بیست و پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی و به همت  انجمن قصه‌گویی استان  در البرز  برگزار شده بود با اشاره به اهمیت جشنواره‌ی قصه‌گویی در کانون گفت جشنواره بهانه‌ای است تا اجاق قصه‌ که تاکنون به همت پیشینیان ما روشن مانده، با همت ما و نسل‌های بعدی روشن مانده و تربیت نسل‌ها بر اساس قصه‌ها ادامه پیدا کند.

این مدرس قصه‌گویی خطاب به مادران حاضر در جمع گفت شاید قصه‌گویی برای ما کانونی‌ها از فعالیت‌ها و در چهارچوب وظایف‌ اداری‌مان‌باشد اما حضور شما عزیزان که با انگیزه و علاقه‌ی شخصی  و وقت گذاری ویژه در این نشست حاضر شده‌اید. برایمان مغتنم است.

او خطاب به این جمع گفت شما بااستفاده از این ابزار می‌توانید ارتباط بهتری با فرزندان خود برقرار کرده و فرزندان‌تان را جوری بار بیاورید که بهترین نسخه‌ی زندگی خودشان باشند.

وی در ادامه به برخی ویژگی‌های اصلی قصه‌گو و نکات مهم  و ده فرمان قصه‌گویی اشاره کرد.

توجه به علامت‌های بصری هر فرهنگ و  شناخت و استفاده از  نمادهای فرهنگی فرازبانی متناسب و عدم استفاده از نمادهای دیگر کشورها در قصه‌های ایرانی، تقسیم نگاه چشمی، توجه به صحنه و فضا در قصه‌گویی، توجه به بعد عاطفی قصه به عنوان برجسته‌ترین بعد قصه که می‌تواند احساس مخاطب را درگیر کند، اهمیت گوش دادن فعال در قصه‌گویی،واژگان مفید در قصه‌گویی، توجه به عدم تقلید صدا و صدا سازی،  از نکاتی بود که توسط این قصه‌گو، مطرح شد.

صادقزاده نصرآبادی در بخش دیگری از سخنانش پس از تماشای چند قصه اجرا شده توسط مربیان وقصه‌گویان بخش آزاد کانون گفت قصه باید با شخصیت قصه‌گو تناسب داشته باشد و افزود  صداقت ستون قصه‌گویی است و مخاطب توقع دارد قصه با ویژگی‌های قصه‌گو همخوانی داشته باشد.

قصه‌گو باید خودش باشد/ صداقت ستون قصه‌گویی است

حسین قربانزاده خیاوی مربی ادبی استان آذر بایجان شرقی  نیز دومین مدرس این نشست بوده  و  به عنوان نویسنده‌ی کودک و نوجوان در خصوص عناصر داستان، ویژگی‌های متن قصه و چگونگی متناسب سازی متن برای قصه‌گویی برای حاضران در این جلسه صحبت کرد.

یک داستان به تنهایی برای قصه‌گویی کافی نیست

این نویسنده خطاب به حضار گفت«دستیابی به متن مناسب قصه گویی، هنری است که یک قصه گو می‌بایست آن را بیاموزد و  آشکار است که یک کتاب یا متن کتاب یا داستان برای اجرای یک قصه گویی مناسب کافی نیست چرا که یک نویسنده به هنگام نوشتن مولفه های داستان را مد نظر دارد نه قصه گویی را و یک قصه گو برای جذب مخاطب همواره نیازمند ظرایف قصه گویی است تا بتواند ضمن جذب مخاطب تاثیر گذار هم باشد».

گفتنی است زینب عاشری و جمعی از کارشناسان  و پیشکسوتان کانون در کنار مربیان و قصه‌گویان بخش آزاد در این نشست آموزشی که عصر روز دوشنبه اول آبان ۱۴۰۲ در سالن همایش‌های مرکز مجتمع کانون کرج برگزار شد حضور داشتند.

گزارش تصویری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =