کتابخانه مرجع، غنی‌ترین ذخیره ادبیات کودک‌ و نوجوان در کشور است

مدیران‌کل تازه منصوب شده ۱۰ استان کانون، در دومین روز از دوره دانش و مهارت‌افزایی از کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازدید کردند.

به گزارش اداره کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، در دوره دانش و مهارت‌افزایی، مدیران‌کل منصوب شده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌ها، روز ۳ آبان ۱۴۰۲ به کتابخانه مرجع کانون پرورش‌ فکری رفتند و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف با رضوان مددی‌نژاد رئیس کتابخانه مرجع به گفت‌وگو نشستند.

مددی‌نژاد پس از توضیح تاریخچه این مجموعه به مدیران استانی گفت: مخاطبانی که از کتابخانه مرجع استفاده می‌کنند، اغلب مخاطبان خاص هستند. پژوهش‌گران، نویسندگان، تصویرگران و کسانی که به حوزه هنر و ادبیات کودک علاقه دارند به کتابخانه مرجع می‌آیند. همچنین دانشجویانی که در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند نیز گاهی از مبنع استفاده می‌کنند؛ در همین راستا کتابخانه دو نوع عضویت دارد، یکی عضویت دائم که مختص پژوهش‌گران، نویسندگان و تصویرگران است و عضویت موقت برای دانشجویان؛ دانشجویان در وضعیت عضویت موقت می‌مانند تا زمانی که کتابی تالیف یا ترجمه کنند و تبدیل وضعیت از موقت به دائم برای‌شان منظور شود.

رئیس کتابخانه مرجع کانون ادامه داد: کتابخانه شامل چهار بخش اساسی مانند سفارش‌ها، فهرست‌نویسی و نمایه‌سازی، آماده‌سازی و امانت است. در قسمت آماده‌سازی کتاب‌ها برچسب می‌خوردند تا بخش امانت که خروجی است به‌خوبی پیش برود.

مددی‌نژاد با اشاره بر نحوه دسته‌بندی کتاب‌ها گفت: کلیت کتابخانه شامل بخش بزرگسال و کودک است. کتاب‌های کودک فارسی و غیرفارسی به ۲۵ زبان دنیا در اینجا گردآوری شده است. کتاب‌های بزرگسال دو نوع هستند؛ بخشی قابل امانت است و بخشی به صورت مرجع فقط در کتابخانه قابل مطالعه و استفاده می‌باشد.

او اضافه کرد: کتاب‌های فارسی بخش کودک را از تمام کتاب‌هایی که در سطح ایران چاپ می‌شود خریداری کرده و به مجموعه اضافه کرده‌ایم. همچنین بعضی از کتاب‌هایی که در بخش ملی برنده جوایز هستند تفکیک کرده‌ایم؛ همچنین کتاب‌های مربوط به انتشارات کانون نیز در یک بخش جدا نگه‌داری می‌شوند تا پژوهش‌گران بتوانند به راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. بخش کودک غیرفارسی شامل کتاب‌هایی است که برنده جوایز بین‌المللی شده‌اند. این آثار عموما مورد استفاده و توجه افرادی که علاقه‌مند به ترجمه هستند، قرار دارد.

رئیس کتابخانه‌ مرجع کانون خاطرنشان کرد: سیستم نرم‌افزاری کتابخانه پارس‌آذرخش است و به صورت تحت‌وب برای پژوهش‌گران دسترسی ایجاد می‌کند.

وی افزود: در بخش نشریات هم دو گروه نشریه‌های فارسی و غیرفارسی قرار دارد و هر چیزی که در حوزه ادبیات کودک وجود دارد در آن‌جا گردآوری شده است. دانشجویانی که عضو کتابخانه هستند، پس از فارغ‌التحصیلی یک نسخه از پایان‌نامه‌شان را به کتابخانه اهدا می‌کنند و ما پایان‌نامه آن‌ها را هم در مجموعه نگهداری می‌کنیم.

مددی‌نژاد یادآور شد: فعالیت‌های جنبی‌ای در کتابخانه در نظر گرفته می‌شود؛ ماهانه نمایشگاه‌هایی با موضوع‌های مختلف برگزار می‌شود و ما منتخبی از آن کتاب‌ها را در معرض دید می‌گذاریم و یک حس کنجکاوی بیشتر را در افراد به وجود می‌آوریم تا آن‌ها را تورق کنند. همچنین هر ماه سلسله نشست‌های تخصصی‌ای در کتابخانه برگزار می‌شود. موضوع‌های این نشست‌ها مختلف است، اغلب این موضوع‌ها مسائل روزی است که کودکان، خانواده‌ها و یا مربیان با آن درگیرند، هدف‌مان از آن توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و همچنین ترویج آن است.

رییس کتابخانه مرجع کانون در پاسخ به پرسش یکی از مدیران استانی راجع به مرجعیت کتابخانه اظهار کرد: در سطح کشور تنها کتابخانه تخصصی در حوزه کودک و نوجوان کتابخانه مرجع کانون است. هر آنچه درباره کودک و برای کودک است در کتابخانه وجود دارد؛ حتی کتابخانه ملی نیز یک سری از کتاب‌ها را از مجموعه ما قرض گرفتند، اسکن کردند تا نسخه مجازی آن‌ها را داشته باشند.

وی همچنین گفت: سیستم ما باز است و مراجعه‌کننده‌ها پس از جست‌وجوی کتاب می‌توانند خودشان به قفسه‌ها بروند. سیستم رده‌بندیمان، رده‌بندی ریویی است که از سه صفر شروع می‌شود تا ۹۹۹ با زیرشاخه‌ها و موضوع‌های خود چیدمان شده است.

در ادامه‌ی برنامه میزبانی کتابخانه مرجع از مدیران‌کل منصوب شده بازدید از بخش‌های مختلف این مکان فرهنگی بود.

کتابخانه مرجع غنی‌ترین ذخیره ادبیات کودک‌ و نوجوان در کشور است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =