قصه‌گویی پل ارتباطی بین نسل‌هاست

رئیس جشنواره قصه‌گویی کانون استان لرستان: قصه و قصه گویی ریشه ای به قدمت تاریخ بشر دارد. افراد هنگام بیان داستان رابطه های معنادار را کشف می کنند و نسبت به وضعیت خود بینش عمیق تری به دست می آورند. درآیاتی از قرآن کریم یکی از رویکردهای مهم برای آموزش و شیوه های درست زندگی و کشف حقایق استفاده از استعاره ها، حکایت ها و قصه های اقوام و مردمان مختلف است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون لرستان؛ مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان لرستان در توضیح اهمیت برگزاری جشنواره قصه‌گویی درکشور و در سطح بین‌الملل، گفت: قصه و قصه گویی از دیرباز تا کنون از فعالیت های مهم کانون در مراکز فرهنگی هنری  بوده و هست و برای حفظ، احیا و ترویج این هنر در سطوح استانی، ملی و بین‌المللی اقدام به برگزاری جشنواره می‌کند. و امسال نیز مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی روز29 آبان ماه در سالن اجتماعات کانون در خرم آباد با حضور برترین های استان برگزار خواهد شد. 
رییس جشنواره قصه‌گویی استان لرستان در ادامه سخنان خود افزود: قصه و قصه گویی ریشه ای به قدمت تاریخ بشر دارد. افراد هنگام بیان داستان رابطه های معنادار را کشف می کنند و نسبت به وضعیت خود بینش عمیق تری به دست می آورند. درآیاتی از قرآن کریم نیز یکی از رویکردهای مهم برای آموزش و شیوه های درست زندگی و کشف حقایق  استفاده از استعاره ها ، حکایت ها و قصه های اقوام و مردمان مختلف است
وی اضافه کرد: خالق هستی‌ بخش در کلام خود از قصه برای هدایت و تربیت انسان‌ها استفاده کرده‌است. ویافته ها نیز نشان می‌دهند که قصه و قصه‌گویی در پرورش روحیه‌ی ملی- مذهبی، شکل‌گیری هویت، کاهش آسیب های اجتماعی در کودکان، تقویت باورهای عمیق و رشد و توسعه حس همدلی، تاثیر بسزایی داشته است. 
 محمدی تصریح کرد: قصه و قصه‌گویی پلی است برای ارتباط بین نسل‌ها و انتقال مفاهیم و مضامین اخلاقی و مذهبی و توجه ویژه به سنت ها، باورها و آیین های بومی و محلی هر منطقه و استان لرستان با دارا بودن گنجینه ای عظیم از سنت ها و آداب و رسوم ارزشمند، وجود غارهایی که نشان از تمدن دیرین وشگفت انگیزی از زیست بوم مردم منطقه دارد؛ همواره مهد قصه ها ، لالایی ها و داستان سرایی های مادران، مادربزرگ ها  و مردان بزرگ ایل بوده است. از این رو کانون  استان لرستان با غنیمت شمردن این فرصت ارزشمند و برگزاری جشن های قصه گویی همواره تلاش کرده است تا  این ابزار ارزشمند تربیتی را حفظ، توسعه و گسترش دهد. 
 مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان بیان داشت: برای تحقق هدف عمومی‌سازی و مردمی‌سازی جشنواره قصه‌گویی ، هماهنگی با صداوسیمای استان برای اجرای قصه‌گوها در شبکه تلویزیونی و رادیویی، برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع‌های اختصاصی قصه گویی برای کلیه مربیان و علاقه‌مندان به حوزه کودک و نوجوان، تعامل و مشارکت با ادارات و سایرنهادهای فرهنگی در راستای ترویج، تعمیق و توسعه فرهنگ قصه و قصه گویی از برنامه های کانون استان لرستان بوده است.
محمد جواد محمدی با اشاره به شعار جشنواره امسال با عنوان« با قصه لبخند بسازیم » اظهار داشت: توجه به رویکرد امیدآفرینی و لبخند می تواند باعث شادابی بیشتر و نشاط مخاطب شود. همچنین توجه به قصه‌های کسب‌وکار و حمایت از تولید ایرانی با مشارکت مردم و ارتقای کمی و کیفی فعالیت قصه‌گویی در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور و ورود قصه گویی به حوزه ی موضوعات جدید با رویکرد نوین از دیگر دستاوردهای ارزشمند جشنواره امسال است.
رییس جشنواره قصه‌گویی استان لرستان در پایان گفت: بیان این نکته هم ضروری است که در این حوزه کار را نباید فقط موکول کرد به برگزاری جشنواره و برای حفظ این قصه‌ها به عنوان میراث گران‌بهای فرهنگی باید همواره برنامه‌ریزی و تلاش کنیم.
گفتنی است: بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود. 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =