آیین‌های قصه‌گویی باید در سراسر هرمزگان گسترش پیدا کند

سرپرست فرمانداری بندرعباس قصه را هویت یک فرد دانست و گفت: آیین‌های قصه‌گویی باید در سراسر هرمزگان گسترش پیدا کند.

حبیب بهادری در گفت‌وگو با روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان هرمزگان افزود: زندگی مردم آمیخته با قصه و قصه‌گویی است و کسانی که قصه‌ای ندارند؛ درواقع بی هویت هستند.

وی با بیان اینکه قصه، هویت آدم‌ها و جامعه را می‌سازد و مردم با قصه زندگی می‌کنند، گفت: قصه و قصه‌گویی یکی از سنت‌های اصیل و از آیین‌های دیرینه و جذاب برای تمامی ایرانیان بوده است و دنیای اطراف ما پر از قصه‌های مختلف است که باید با بیان جذاب به ویژه برای گروه‌های سنی مختلف آن‌ها را روایت کرد.

سرپرست فرمانداری بندرعباس با اشاره به اهمیت ثبت ملی قصه‌گویی به عنوان یک میراث فرهنگی در کشور گفت: امروزه با گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و ارائه طرح مختلف بر روی این فضاها در بین قشرهای مختلف مردمی، درواقع داستان‌ها و قصه‌های روزانه خودمان را به دیگران بیان می‌کنیم.

بهادری همچنین با ابراز خرسندی از رویکرد مردمی‌سازی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بیان کرد: مسوولان تلاش کنند با همکاری کانون پرورش فکری فرهنگ و آیین قصه گویی در سراسر استان گسترش پیدا کند.

گفتنی است؛ در بیست و پنجمین مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی استان هرمزگان، ۱۷ نفر برگزیده به مرحله داوری کشوری راه یافتند. 

بخش مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها

داوران مرحله استانی این جشنواره در بخش مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها عبدالرسول معینی با قصه «ناخدا علی و دلفین‌ها» به عنوان برگزیده این بخش معرفی و آسیه صادقی با قصه «پووو» شایسته تقدیر اول و خلیل هیتاوی با قصه «شیخ دقوقی» به عنوان شایسته تقدیر دوم معرفی شد.

بخش مدرن و کلاسیک

برگزیدگان دختران و پسران بخش مدرن و کلاسیک رتبه اول به قصه «تورتک» سدنا محمدی تعلق گرفت و ستایش داوری با قصه «آرزوی زنبورک» نفر دوم و فاطمه شفیعی با قصه «نقلی و ماه پیشونی» به عنوان نفر سوم معرفی شد.

داوران این رویداد فرهنگی هنری کانون پرورش فکری در این بخش نیز مبینا عبداللهی با قصه «باغ غول» و مبینا بهرامی را با قصه «این همه تلق و ملق» شایسته تقدیر اول و دوم معرفی کردند.

در بخش زنان و مردان مدرن کلاسیک، محمد اکبری‌زاده کهتکی با قصه «دالاهو و ماریون چهل کره» را نفر برگزیده و مرضیه فیروزی با قصه «بخت بد» و شکیبا بامری با قصه «جناب قورباغه» به ترتیب دوم و سوم انتخاب کردند.

این گروه از داوران در همین بخش نیز سمیه اسلامی را با قصه «فرفروک‌های جادویی» شایسته قدردانی شناختند.

برگزیدگان مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره قصه‌گویی هرمزگان معرفی شدند
آیینی و سنتی گروه سنی دختران و پسران
در بخش آیینی و سنتی گروه سنی دختران و پسران، یکتا سهرابی پور با قصه «نبرد رستم و اشکبوس» را به عنوان قصه‌گوی برگزیده این بخش معرفی شد، همچنین قصه «رستم و سهراب» اسرا برکم و «گردآفرید» ضحی سهرانی حائز رتبه‌های دوم و سوم معرفی شدند.

بخش آیینی زنان و مردان

داوران در بخش آیینی زنان و مردان، قصه «بیژن و منیژه» ادریس معینی را برگزیده این جشنواره انتخاب و قصه «ابر» نسا ترابیان را نیز به عنوان برگزیده زبان اشاره معرفی کردند.

گروه انتخاب این دوره از جشنواره قصه‌گویی استان هرمزگان در بخش‌های «سردار شهید سلیمانی» بنت‌الهدی شجاعی را برای قصه «غیور مرد» و در بخش قصه‌های کودکان مظلوم غزه نیز فاطمه خاوری را برای قصه «مرد میدان» انتخاب کردند.

قصه‌های نیروی انتظامی
دربخش‌ قصه‌های نیروی انتظامی این جشنواره از عمران سعیدی‌فر، الهام اکرامی و سیدحمیده حسینی تقدیر شد.

برگزیده بخش قصه لبخند

برگزیده این بخش نیز خالد راهبر برای هنرنمایی در قصه «دله بازیگوش» معرفی شد.

محمد طاها فیروز آبادی؛ عضو و خبرنگار افتخاری کانون

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =