اعضای کانون رامسر گواهی شرکت در جشنواره بین المللی ریز شهاب‌سنگ‌ها دریافت کردند

اعضای کانون پرورش فکری رامسر گواهی شرکت در جشنواره علمی  بین المللی ریز شهاب‌سنگ‌ها دریافت کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مازندران، به گفته فاطمه نعمتی سارخانلو، در مراسمی به مناسبت روز جهانی علم و هفته ملی ترویج علم که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز رامسر برگزار شد، از شرکت کنندگان در پروژه بین‌المللی «جستجوی ریزشهاب‌سنگ‌ها»، با اهدای گواهی حضور و هدایا تقدیر به عمل آمد.

در این پروژه علوم شهروندی که با مدیریت شبکه بین‌المللی آموزش نجوم در مدارس (NASE)، از خرداد تا مهر 1402 با مشارکت صدها علاقمند از سراسر جهان برگزار شد، با اطلاع رسانی انجمن نجوم ثاقب گیلان، ده ها شرکت کننده از ۹ استان ایران نیز حضور داشتند.

 از استان مازندران، 12 کودک و نوجوانان علاقه‌مند عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز رامسر، پس از حضور در کارگاه آموزشی تحت راهنمایی دکتر سیدمهدی میرفتحی (مدرس فیزیک و نجوم و راهنمای این پروژه)، به کمک آهن‌ربا، ریزشهاب‌سنگ‌هایی از جنس آهن و نیکل را جستجو کردند که با باد و باران به سطح زمین رسیده بودند. 

لایه‌های پایینی در جو زمین، چگالی بیشتری دارند و اصطکاک بین شهابسنگ‌های در حال سقوط، با هوا موجب ایجاد گرما و ذوب آنها و تبدیل آنها اکثرا به شکل کره‌های جامد بسیار ریز، براق و سیاه رنگ می‌شود. این ریز شهاب‌سنگ‌ها، اجرامی فضائی هستند که میلیون ها سال عمر دارند! 

شرکت کنندگان در این پروژه طبق دفترچه راهنما، ابتدا به کمک آهنربا، سنگهای مغناطیسی را از بام ساختمانها و حیاط منازل جستجو و دسته بندی کردند. سپس راهنمای پروژه، نمونه سنگ‌های یافت شده توسط شرکت کنندگان را با میکروسکوپ دیجیتالی بررسی و پس از جداسازی ریزشهابسنگهای پیدا شده، از آنها عکس برداری و اندازه آنها را مشخص کرد و در نهایت گزارش‌های مستند آن را نیز به دبیرخانه این پروژه در اسپانیا ارسال نمود. پس از تایید گزارش‌ها، گواهینامه این عزیزان از سوی شبکه بین‌المللی آموزش نجوم در مدارس صادر شد. حاصل جستجوی شرکت کنندگان رامسری در این پروژه، صدها ریز شهاب‌سنگ در اندازه‌های یک دهم تا چهار دهم میلی متر بود.

در مراسم اختتامیه این پروژه که عصر چهارشنبه 17 آبان 1402، در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری مرکز رامسر و با حضور اعضاء کانون، خانواده‌های آنان ، دکتر سید یوسف هاشمی معاون سیاسی، امنیتی فرمانداری و دکتر عبدالرضا عباسپور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان رامسر برگزار شد، ضمن ارائه گزارش تصویری این برنامه توسط دکتر میرفتحی گواهینامه مشارکت 12 عضو مرکز رامسر که تنها شرکت کنندگان از استان مازندران در این پروژه بودند، به همراه هدایایی به رسم یادبود، تقدیم این عزیزان گردید. 

نعمتی سارخانلو مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان مرکز رامسر، در انتهای برنامه ضمن تشکر از کلیه عزیزان شرکت کننده در این رویداد، با تاکید بر بسترسازی و ارائه امکانات مناسب از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، برای شکوفایی استعدادهای این عزیزان، تدوام برگزاری چنین برنامه‌هایی را تسهیل کننده رشد آینده سازان این مرز و بوم بر شمرد.

اعضای کانون رامسر گواهی شرکت در جشنواره بین المللی ریز شهاب‌سنگ‌ها دریافت کردند

اعضای کانون رامسر گواهی شرکت در جشنواره بین المللی ریز شهاب‌سنگ‌ها دریافت کردند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =