کد خبر: 333291
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۳
بازدید 191
گفتگوی صمیمی با محسن کریمی داور جشنواره قصه‌گویی

محسن کریمی از دیار بانوی آب و آینه شهر قم میهمان بیست و پنجمین جشنواره قصه‌گویی استان تهران در بخش داوری شد.

محسن کریمی داور بیست و پنجمین جشنواره قصه گویی کانون در بخش استان تهران است که قصه‌گو، مدرس، داور قصه‌گویی و مربی مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم و داوری جشنواره قصه‌گویی استانی و مجری برنامه‌های فرهنگی و برگزیده شدن در مسابقات قصه‌گویی از رزومه ایشان است و در یک پرسش و پاسخ صمیمی ایشان از قصه و قصه گویی برای ما می‌گوید.

  • تعریف شما از قصه و قصه گویی چیست؟

قصه تنها یک محرک روانی و شنیداری نیست بلکه کارکردهای فراوانی برای مخاطبان خود دارد. از جمله اینکه ما با قصه‌ها با محیط پیرامون خود آشنا می‌شویم هر قصه‌ای می‌تواند فضایی را به‌وجود آورد که بچه‌ها هنگام رویارویی با نمونه‌های واقعی، رفتاری مناسب از خود نشان دهند وهمچنین قصه به بچه‌ها در درک بهتر ارتباط‌ها کمک می‌کند. با توجه به اینکه قصه‌گویی یکی از بهترین و مهم‌ترین راه‌های ارتباط نزدیک و تعامل با یکدیگر است و استفاده از این شیوه به ماندگاری بهتر و ارتقای کیفیت یادگیری منجر می‌شود.

  • آیا از نظر شما قصه‌گویی صحنه‌ای با قصه‌گویی کتابخانه‌ای تفاوت دارد؟ در صورت امکان توضیح دهید.

بله، درکتابخانه روش‌های متعددی وجود دارد و اجرای قصه‌گویی، قصه‌خوانی و... درجهت فراگیری وعلاقه‌مند کردن اعضاء به مطالعه و اهداف تربیتی مورد نظر صورت می گیرد و یاری‌گر مربی است. ولی در قصه‌گویی صحنه‌ای علاوه بر موارد مذکور رعایت فنون قصه‌گویی درجهت اجرای هنرمندانه یک قصه با درنظر گرفتن مفاد شیوه‌نامه و پایبندی به ساختار قصه الزامیست.

  • تا به امروز که در دوره‌های قصه‌گویی شرکت کردید از داورها دلخور شدید؟

خیر، نه تنها ناراحت نشدم، بلکه سعی کردم ضمن احترام به نظرداوران، در دوره‌ی بعدی با آمادگی بیشتر و تقویت نقاط ضعف قبلی شرکت کنم.

  • شما چه گروه سنی را برای شرکت در بخش صحنه‌ای جشنواره مناسب می‌دانید و پیشنهاد می‌کنید؟

به نظر بنده جای کودکان در این جشنواره خالی است، لذا خواهشمندم دبیرخانه جشنواره امکان شرایط حضور کودکان در جشنواره بیست وششم را فراهم آورد تا شاهد هنرنمایی و درخشش کودکان علاقه‌مند در این گروه سنی باشیم.

  • اگر شما هم یک شرکت‌کننده بودید کدام بخش را انتخاب می‌کردید؟

هربخش جذابیت خود را دارد، ولی با توجه به روحیات خودم و علاقه‌مندی به قصه‌هایی با بن مایه‌ی طنز، بخش لبخند را انتخاب می‌کردم.

  • به نظر شما قصه بیشترین تاثیر را بر چه کسی دارد، مخاطب یا قصه گو؟

قصه‌گو، زیرا یک قصه‌گو می‌تواند با طراحی هنرمندانه، یک قصه را به مرحله اجرا در بیاورد.

  • اگر بخواهید به جشنواره یک بخش جنبی اضافه کنید آن چیست و به چه دلیل؟

بداهه‌گویی، زیرا جذابیت خاصی نسبت به برنامه‌های دیگر دارد.

  • روند اجرای جشنواره بیست و پنجم را نسبت به جشنواره‌های گذشته چه طور ارزیابی می‌کنید؟

روند اجرای جشنواره بیست وپنجم با توجه به شعار عمومی‌سازی و همچنین ترویج و گسترش فرهنگ قصه‌گویی در جامعه با استقبال خوبی از سوی شرکت‌کنندگان در بخش‌های مختلف روبرو شده، لذا بایستی شرایطی فراهم گردد تا سطح کمی وکیفی قصه‌ها نیز حفظ شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =