بیانیه هیئت داوران بخش آیینی سنتی جشنواره قصه‌گویی ارائه شد

هیئت داوران بخش آیینی سنتی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بیانیه‌ای ارائه دادند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، هیئت داوران بخش آیینی سنتی مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بیانیه‌ای ارائه دادند که به شرح زیر است: 
به نام خداوند جان و خرد 
کزین برتر اندیشه برنگذرد
کجا  خفته‌ای ای بلند آفتاب
برون آی و بر فرق گیتی بتاب 
ز شهنامه گیتی پروازه است 
جهان را کهن کرد و خود تازه است

بزرگ باد نامت ای بزرگمرد ایران زمین،   بلند باد سایه سار اندیشه نابت و شگرف باد وسعت باورت ای شاعر سترگ ایران زمین فردوسی بزرگ.
در مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، فرزندان ایران زمین چنان نامت را بر زبان جاری ساختند که فکر و اندیشه‌ات در لحظه لحظه این جشنواره طنین انداز شد.  
هیئت داوران بخش آیینی سنتی مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، آرزو حقیقی و شعله‌ ایلبیگی پور موارد زیر را حائز اهمیت دانسته‌اند.
حضور نوجوانان در بخش آیین سنتی ستودنی است و داشتن مرکز تخصصی شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌پژوهی زیبنده این استان است. تنوع در داستان‌های آیینی نشان از آشنایی نوجوانان با داستان‌های متون کهن بوده اما لازم است متن‌ها و طومارهای مناسب نقالی و قصه‌گویی در اختیار نوجوانان قرار گیرد.
حضور مربیان در بخش آیین سنتی بسیار کمرنگ بوده است.
در متن‌های بخش آیین سنتی باید تناسب نثر و شعر رعایت شود و مورد توجه قرار داده شود. لحن در قصه‌های شاهنامه باید متناسب با موضوع نقل باشد و لازم نیست همه داستان‌های شاهنامه با لحن حماسی بیان شود.
در برخی از نقل‌ها و قصه‌های شاهنامه پایان‌بندی‌های مناسبی وجود نداشت و مخاطب را با یک نقل یا قصه ناتمام روبرو می‌ساخت و زمان مورد توجه در شیوه نامه بین ۸ تا ۱۵ دقیقه تاکید شده  است. به پوشش اعضا برای اجراهای قصه شاهنامه و نقالی بیشتر توجه شود.
در پایان از دبیرخانه و ناظر جشنواره هیئت داوران بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، داوران بخش آیینی سنتی مرحله استانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تشکر می کنیم.
داوران مرحله استانی بیست وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی 

دکتر آرزو حقیقی
محسن کریمی 
 شعله ایل بیگی‌پور

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =