از کتابهای "گل زودرنج"  و "بچه‌های بهار"  رونمایی شد

همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی نشست رونمایی کتابهای "گل زودرنج" سروده مریم اسلامی و "بچه‌های بهار" سروده پروانه شیرازی  با حضور شاعران و اعضای انجمن ادبی کانون قم صبح روز پنجشنبه ۲۵ آبان‌ماه در مجتمع پردیسان کانون پرورش فکری قم برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی نشست رونمایی کتابهای "گل زودرنج" سروده مریم اسلامی و "بچه‌های بهار" سروده پروانه شیرازی  با حضور شاعران و اعضای انجمن ادبی کانون قم صبح روز پنجشنبه ۲۵ آبان‌ماه در مجتمع پردیسان کانون پرورش فکری قم برگزار شد. 

لعیا شیرازی شاعر کتاب "بچه‌های بهار" ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع اعضای کانون گفت: مجموعه همیشه بهار که حدود ده کتاب با موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی است. شروع پروژه و طرح پیشنهاد سرودن مجموعه شعرهای کودک و نوجوان بر اساس سبک زندگی سالم به شیوه ی طب سنتی با دعوت از تعدادی از شاعران از زمستان سال ۹۷ آغاز شد و دوره های آموزشی مرتبط با طب سنتی نیز از تابستان ۹۸ زیر نظر دکتر مهرداد کریمی متخصص طب سنتی و راهنمایی های استاد ساعد باقری برای سرودن شعر تا سال ۹۹ طول کشید. برای سرودن شعرهای این کتاب در یک ماشین زمان  به نوجوانی‌ام سفر کردم که با مادربزرگم به روستایی در همدان می‌رفتیم و او نام تمام گیاهان کنار چشمه‌ها را به من می‌گفت.

از کتابهای "گل زودرنج"  و "بچه‌های بهار"  رونمایی شد

سپس محمود پورهاب شاعر کودک و نوجوان و کارشناس منتقد برنامه درباره این مجموعه بیان کردند:  با خواندن شعرهای این کتاب می‌بینیم که خانم لعیا شیرازی توانسته موفق عمل کند و آنچه که در شعر باید وجود داشته باشد و مهم ترین آن حفظ شاعرانگی است صورت گرفته است البته این مجموعه همیشه بهار به جهت زیبایی شناختی بهتر بود گروه سنی یک دستی داشت که می بینیم مخاطب کتاب بچه های بهار گروه سنی کودک است و کتاب گل زود رنج سروده ی مریم اسلامی برای گروه سنی نوجوان است.

پوروهاب درباره کتاب گل زودرنج سروده مریم اسلامی نیز چنین گفت: خانم اسلامی از شاعران کاربلد و موفقی است که می‌شود یک مقاله خوب برای هر شعر او نوشت. شعرهای او  فرامخاطب است. در شعر سفره از کلمات در حد نهایت خود استفاده کرده است. معنا و مضمون بکر هستند و شعری فراملی است که مخاطبان آن محدود نیست.  پرداخت شاعرانه بسیار خوبی دارد و همچنین معنا گرا است.

در ادامه برنامه اکرم الف‌خانی کارشناس ادبی کانون استان در گفتگویی تلفنی با مریم اسلامی که نتوانسته بود در نشست حضور پیدا کند، از ایشان خواستند شعری از کتاب را بخوانند و برای مخاطبان از این مجموعه صحبت کنند.  مریم اسلامی پس از خواندن شعر "کافه فراموشی" از کتاب گل زودرنج، در پاسخ به سوال الف خانی درباره ی نقدهایی که به این مجموعه در ارتباط با تجاری شدن شعر و اینکه شعر از رسالت خود خارج شده  وارد است، گفت: یکی از نگرانی های ما نیز همین بود اما شاعران این مجموعه سعی کردند با نگاه شاعرانه و پرهیز از مستقیم گویی و آموزشی شدن موضوع کارهای خوبی تولید کنند. ممکن است این هدف صد درصد در همه‌ی مجموعه کتاب اتفاق نیفتاده باشد اما شعرهای خوب بسیار زیادی از شاعران عزیز در این مجموعه خواهید خواند که شاعرانگی کار در آن‌ها کاملا حفظ شده است.

از کتابهای "گل زودرنج"  و "بچه‌های بهار"  رونمایی شد

سید حبیب نظاری شاعر و کارشناس منتقد حاضر در نشست در خصوص این مجموعه چنین گفت: در فضای شاعران  این طور مطرح شده که این مجموعه بیشتر درباره‌ی طب سنتی است اما به طور نمونه شعر سفره صرف نظر از تمام زیبایی‌های کلامی و عاطفی نشان می‌دهد که گستره‌ی وسیعی از موضوعات سبک زندگی با نگاه شاعرانه کار شده است و تشکر می کنم از خانم دکتر فاطمه طارمی مدیر کل محترم نظارت بر انتشارات که همراهی کردند و این مجموعه را به چاپ رساندند و همچنین جناب آقای کاظمی زاده مدیر سابق انتشارات که ایده‌ی این کتاب ها از ایشان بود و جناب استاد ساعد باقری که زحمت بررسی تمام شعرها را برعهده گرفتند و جناب دکتر مهرداد کریمی که بررسی محتوایی این شعرها را بر عهده داشتند و از مجموعه همکاران کانون استان قم که زحمت رونمایی این کتاب ها امروز با ایشان بود. 

سید محمدصائم هاشمی عضو مرکز ۵، سید علی طباطبایی عضو مرکز ۶،  مبینا طباطبایی عضو مرکز۲، فاطمه ترکمن عضو مرکز ۸، محمدباقر بافرانی عضو مرکز ۳ و  ستایش علی عضو  مرکز۷  به نمایندگی از  اعضای انجمن ادبی همین نزدیکی کانون استان قم  آثار خود را در حضور شاعران حاضر در برنامه خواندند و از نقد و نظر آنان بهره‌مند شدند.

از کتابهای "گل زودرنج"  و "بچه‌های بهار"  رونمایی شد

در پایان این رویداد محمد غفاری مدیر کل کانون پرورش فکری استان قم ضمن تشکر از حضور میمهمانان و اعضای خوب انجمن ادبی کانون بیان کرد: خوشحالم که امروز در همین نزدیکی شعر می‌خوانیم،  مباحثی جدی در حوزهی ادبیات داریم که جای مطرح و حل شدن آنها در همین فضای کانون است و حضور  نوجوانان آگاهی که آنقدر خوب و جدی شعر می گویند مایه مباهات است و  نشان می‌دهد که چقدر  اعضا در مسیر کارگاه‌های کانون رشد معنایی و محتوایی پیدا کرده‌اند و این باعث افتخار و قابل تحسین است.لازم است نقش انجمن جدی گرفته شود و فرآیندهایی را طراحی کنیم که اعضا بتوانند وارد فضای حرفه‌ای شعر شوند. غفاری در پایان به دعوت مجری برنامه حاضران را به سروده‌ای از کتاب تازه‌خود با عنوان "آبی‌تر" میهمان کرد.  

از کتابهای "گل زودرنج"  و "بچه‌های بهار"  رونمایی شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =