برگزاری نشست های تخصصی قصه گویی با حضور قصه گویان

نشست تخصصی"قصه گویی و مهارت زندگی"با حضور دکترعلیرضا گلستانی و نشست "قصه گویی و روایت پردازی شفاهی" با حضور دکتر ابوالفضل حری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی، نشست  تخصصی که با حضور قصه گویان و علاقه مندان به قصه در روز نخست جشنواره با عنوان "قصه گویی و مهارت زندگی" با حضور علیرضا گلستانی مدرس قصه گویی استاد دانشگاه و همچنین در روز دوم جشنواره نشست تخصصی با عنوان "قصه گویی و روایت پردازی شفاهی" با حضور دکتر ابوالفضل حری از اساتید  و دانشیار و اعضا هیات علمی دانشگاه در بخش جنبی برگزاری بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی استان مرکزی  در روز ۲۷ و ۲۸ آبانماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

قصه ها محفل خوبی برای درک دیگری هستند

علیرضا گلستانی پژوهش گر ، با سوابق تهیه کنندگی ، کارگردانی و فیلمنامه نویسی کودک و نوجوان و معاون تولید صدا و سیمای مرکزی در نشست تخصصی قصه گویی و مهارت زندگی از دنیای معاصر و غلبه رسانه ها صحبت کردند واینکه تمام اخبار ناگوار جهان از طریق رسانه ها در دسترس است و این فقط نگاه شاعرانه است که می تواند دنیا را نجات دهد .

وی عنوان کرد: پیشینیان برای پدیده ها علت ها را نمی دانستند و علت های خیالی را ذکر می کردند که از دل اینها اساطیر پدید آمد و قصه بر اساس اساطیر شکل گرفت .

گلستانی اظهار داشت: علاقه به قصه در ذات فطری انسانهاست و قصه ها محفل خوبی برای درک دیگری هستند برای جامعه ای که بحران عدم ارتباط دارد .

گلستانی تجربه و رشد روانی شخصیت ها را یکی از کارکردهای قصه دانست و اظهار داشت: مثلاً در نقد قصه به ظاهر ساده ی بز زنگوله پا مهارتهای زندگی بسیاری به صورت غیر مستقیم آموزش داده می شود و مهارت نه گفتن یکی از آن مهارت هاست و در قصه حسن کچل با سیب چیدن مادر ،حسن به دنیای بیرون راه میابد و مهارت سرکار رفتن را تجربه می کند ،قصه از جنینی برای آدمیان تداعی می‌شوند و اولین مهارت گوش دادن را می آموزد ،گوش دادن به ریتم قلب مادر اسطوره هایی که قصه گونه نقل می شوند تبیین شاعرانه جهان را گسترش میدهند و موجب شناخت موسیقی ها ،قصه های سینه به سینه می شود .با حضور قصه و ادبیات است که بچه های ما زندگی می کنند نه اینکه فقط زنده بمانند و جادوی کلمات است که مهارت ها را پویا نگاه میدارد .

برگزاری نشست های تخصصی قصه گویی با حضور قصه گویان

 آدمیان با یکدیگر نابینایانند و قصه گویی آنها را به هم بینا می کند .

ابوالفضل حری از استاد و دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه در ابتدای نشست ، روایت پردازی شفاهی را در سنت ایرانی پرسابقه دانست و بیان کرد قصه ها را پردازش می کنیم. از آن جا که قصه ها ثابت نیستند و در نسخه های شفاهی کشورهای مختلف متفاوت هستند روایت پردازی صورت می گیرد .  

وی قصه گویی را هنری تعاملی دانست که برای نشان دادن عناصر و تصاویر داستان از کلام و کنش توامان بهره می گیرد و در عین حال قوه خیال شنونده را به کار می اندازد و قصه ای را نقل می کند .

ایشان قصه ،قصه گو و مخاطب را سه ضلع مثلث قصه دانستند ودر ادامه عنوان کردند هر آن چه که داستان را تعریف کند روایت است ،موسیقی ،سینما ،تصویر ،نقاشی را روایت های متعددی دانست و عنوان کرد هر کدام از ما روایت آن خودمان از قصه را داریم .

حری دانشیار دانشگاه اراک متون روایی را از حیث رسانه و شیوه به دو نوع مکتوب و غیر مکتوب تقسیم کرد و قصه را از نوع متون غیر مکتوب واجد کلام دانست و اظهار داشت :که متون روایی ،نقل ،بازنمایی،بیان و اجرا می شوند و قصه واجد تمام این شرایط است و برمبحث بیان و اجرا تاکید می ورزد .


حری در ادامه شگفتی و شگرف ،بصیرت و نکته سنجی ،مشارکت و تعامل، الهام و انگیزه را از ارکان قصه گویی دانست و گفت : قصه گوی خوب یک قصه ساده و تکراری را می تواند با خلاقانه ترین اشکال ممکن تبدیل به یک قصه اعلا کند و تهییج کردن ،الهام بخشیدن ،تلنگر به استعداد و توانمندی مخاطب ،انگیزه بخشی ،به وجد آوردن و مسحور ساختن را از ویژگی های قصه گویان خوب برشمرد .

استاد دانشگاه اراک گفت: ما با قصه گویی خود را نشان می دهیم و قصه بیان آن خودمان است و قصه را یک سفر می دانم . 

در ادامه ابوالفضل حری با تحلیل فیلم قصه گوی استرالیایی با تاکید بر زبان بدن به مباحث خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =