به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، در دومین روز از برگزاری مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی قصهگویی استان، واحد آموزش و پژوهش نشست آموزشی «اهمیت خوانش در شاهنامه» را با حضور پیمان شوشتری زاده دکترای زبان و ادبیات فارسی، پژوهشگر و دبیر انجمن شاهنامهخوانی اهواز را برگزار کرد.
دبیر انجمن شاهنامهخوانی اهواز، خوانش شعر در سه مرحله تفسیر کرد و گفت: روخوانی، روانخوانی و لحن خوانش از جمله مهمترین مواردی است که هر فراگیر باید از ابتدا به این سه مرحله توجه ویژه نشان دهد.
وی مرحله اول و دوم را در خوانش هر شعری اساسی دانست و افزود؛ این دو مرحله جنبه عمومی دارد که هر فراگیری بسته به میزان تسلطی که بر خوانش واژهها دارد میتواند در خواندن مهارت کسب کند.
او لحن خوانش را مرحله ویژه شاهنامهخوانی دانست و تشریح کرد؛ ادای علائم نگارشی به گونه ایی که منظور شاعر را به شنونده بفهماند و شناخت حروف از نظر تلفظ که بار معنوی کلام را، به شنونده القا کند، از بارزترین تفاسیر لحن خوانش است و که رعایت این نکات در خوانش شعر به طور همگانی و در شاهنامه به صورت ویژه تأثیر دارد چرا که شاهنامه یک متن حماسی است و ادای حروف و واژهها به صورت کامل میتواند بار حماسی سخن فردوسی بزرگ را به شنونده منتقل کند.
شوشتری در ادامه توضیح داد؛ نقال باید تسلط کافی بر اجرا داشته باشد زیرا اگر نقال از اصل داستان مطلع نباشد و فقط برشی که برای نقالی انتخاب کرده را توجه کند، آن حس لازم را به شنونده منتقل نخواهد کرد.
مهمان این نشست آموزشی در پایان، استفاده از طومارهای نقالی به جا مانده از سدههای گذشته در روایت مردمی و پیوند آن با حماسههای نو را بهترین راه برای جنبههای علمی بخشیدن به نقالی عنوان کرد.