کد خبر: 334173
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
قصه ها تأثیر بسیاری درتفکر و تأمل کودکان دارند.

پرسش و پاسخ صمیمی با محسن کریمی داور مرحله‌ی استانی بیست و پنجمین جشنواره قصه گویی در شهرکرد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان چهار محال و بختیاری  محسن کریمی داور مرحله ی استانی  بیست و پنجمین جشنواره بین المللی  قصه گویی کانون در استان چهار محال و بختیاری است.

وی در رزومه ی خود  قصه‌گو، مدرس، داور قصه‌گویی و مربی مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم و داوری جشنواره قصه‌گویی استانی و مجری برنامه‌های فرهنگی و برگزیده شدن در مسابقات قصه‌گویی را دارد. در یک پرسش و پاسخ صمیمی که با ایشان از قصه و قصه گویی داشته ایم برای ما اینچنین گفته است:

سطح قصه ها و قصه گویی را چگونه ارزیابی کردید؟

سطح قصه ها به قدری بالا بود که بنده را شگفت زده کرد و این نشان از فراهم نمودن دبیرخانه قصه گویی استان درجهت برگزاری دوره های آموزشی وبه روز رسانی دانش مربیان در جهت رشد قصه گویی درمراکز کانون چهارمحال بوده است. 

همچنین تلاش مربیان دلسوز درمراکز استان چهارمحال وبختیاری درجهت رشد و به روز شدن قصه گویان علی الخصوص نوجوانان عزیز دربخش های آیینی وسنتی و ملی وکلاسیک شده بود. وما شاهد اجراهای طراحی شده وخلاق ازسوی قصه گویان بودیم که واقعاً جای تقدیر وتشکر دارد.

جشنواره امسال با سالهای دیگر چه تفاوت هایی دارد؟

درجشنواره امسال شاهد اضافه شدن بخش های جدیدی مانند قصه های نام داران، کارآفرینان، لبخند، نیروی انتظامی، سردارسلیمانی وغزه درراستای عمومی سازی قصه گویی درجامعه بودیم که همین امر موجب شرکت حداکثری مخاطبین درجشنواره امسال شده بود.

لازم به ذکراست طبق فرمایش معاون محترم فرهنگی کانون وریئس بیست پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی درارتباط آنلاین دراختتامیه فرمودند که استان چهارمحال وبختیاری رتبه اول ازنظر شرکت کننده درجشنواره را درکشور دارد.

چه نکاتی را از ابعاد مختلف ادبی ،  تاریخی، احیای آداب و رسوم و ... در قصه ها لاز م به یاد آوری می دانید؟

باتوجه به شرایط جغرافیایی استان چهارمحال و بختیاری خوشبختانه شاهد قصه هایی با زبان های لری، ترکی و شهرکردی به خصوص دربخش پدر بزرگ ها ومادر بزرگ ها بودیم که نشان از زنده نگه داشتن زبان مادری و پاسداشت این میراث ارزشمند دارد، البته جادارد  مربیان ونوجوانان عزیز نیز در راستای زنده نگه داشتن زبان مادری وآداب ورسوم، با انتخاب قصه های بومی ومحلی با زبان وگویش خودشان گام مؤثرتری بردارند.

بخش های مختلف جشنواره قصه گویی چه کمکی به ترویج این فرهنگ می کند و رسانه هایی چون موبایلف اپلیکیشن ها چه نقشی می توانند در عمومی سازی قصه و قصه گویی ایفا کنند؟

بخش های مختلف جشنواره فرصت مناسبی برای شرکت حداکثری علاقه مندان قصه گویی بدون هیچ محدودیتی دراین رویداد فرهنگی درراستای ترویج فرهنگ قصه گویی را فراهم آورده است.

بارگزاری قصه ها در سایت های مختلف وهمچنین طراحی اپلیکیشن هایی مناسب و در دسترس بودن آن بین کودکان ونوجوانان و الدین می‌تواند گام مؤثری درترویج فرهنگ قصه گویی وعمومی سازی آن بردارد.

چرا فرهنگ قصه و قصه گویی در بین مردم به ویژه خانواده ها کم رنگ شده است و چگونه باید آن را از طریق کودکان و نوجوانان احیا کرد؟

زندگی آپارتمان نشینی، وابستگی به دیجیتال، تک فرزندی، تجملات، تغیر سبک زندگی و تنوع وسایل ارتباطی موجب شده تا قصه وقصه گویی بین خانواده ها کم رنگ و همچنین به فراموشی سپرده شود.

 تجربه ثابت کرده قصه ها تأثیر بسیاری درتفکر و تأمل کودکان دارند، لذا بایستی با استفاده ازقصه ها که حاوی ارزش های معنوی، نکات تربیتی وپیام های اخلاقی بالایی هستند برای کودکان بازگو شود.

درشرایط حاضر که فضای مجازی درکنارمزایای مختلف، دارای معایب بسیاری می باشد ومادران باید با برنامه ریزی، مطالعه و رجوع به کتاب‌های قصه برای فرزند خود را داشته باشند که خود نیازمند فرهنگ سازی است.

خانواده ها بایستی این را بدانند که قصه توانایی تفکر و تمرکز کودکان را افزایش می دهد، بنابراین باید اهمیت قصه وقصه گویی درجامعه امروزی حفظ شود.

قصه چه تاثیری می تواند بر فرهنگ جامعه داشته باشد؟

قصه یکی از کم‌نظیرترین گونه‌های ادبی جهان است که ریشه در فرهنگ عامه و بومی هر ملتی دارد. افسانه‌ها و اسطوره‌ها در فرهنگ ایرانی از جایگاه والایی برخوردار است؛ چه آن زمان‌های بسیار دوری که گرمابخش محافل شبانه مردمان بوده و چه امروزه که ابزاری برای تفهیم مفاهیم ارزشی و اخلاقی به کودکان به‌شمار می‌روند؛ چراکه این قصه‌ها سرشار از نکات ارزنده تربیتی و فرهنگی است.

از همین روست که قصه‌ها همواره در ادبیات شفاهی ایران می‌درخشند و به‌عنوان میراثی ارزنده، فرهنگ و تمدن اصیل این کهن‌دیار را پیوسته در خاطر پیر و جوان تداعی می‌کنند. بی‌شک اگر قصه‌ها نبودند بشر در روایت سرگذشت و هستی خود زبانی الکن می‌داشت و در انتقال و نهادینه‌‍‌کردن ارزش‌ها و مفاهیم مهم زندگی‌بخش به آیندگان باز می‌ماند.

برگزاری جشنواره تا چه حد می تواند به رشد مربیان در مهارت قصه گویی کمک کند؟

موفقیت، تصادفی و بدون برنامه ریزی و کسب آموزش های مرتبط امکان پذیر نیست.

لذا بدین منظور شرکت درجشنواره ها باعث می شود تا مربیان علاوه برکسب تجربه وشرکت دردوره های آموزشی و نشست های تخصصی دانش خودرا نسبت به فنون قصه گویی بالابرده وشاهد اجراهای هنرمندانه ای ازایشان باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =