کد خبر: 334286
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
قصه‌ها سفیران فرهنگی هر قوم و ملت هستند

آرزو حقیقی داور مرحله استانی بیست وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی چهارمحال و بختیاری گفت: قصه ها سفیران فرهنگی هر قوم و ملت هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آرزو حقیقی داور مرحله استانی بیست وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شهرکرد با رزومه ی نویسنده و پژوهشگر و برگزیده در جشنواره های ملی و بین المللی قصه‌گویی از استان فارس در گفت و گوی صمیمانه و در پاسخ به سوالات روابط عمومی اداره کل کانون استان چنین گفت: 
سطح قصه‌ها و قصه‌گویی را چگونه ارزیابی کردید؟ بسیاری از قصه‌ها با دقت انتخاب شده بود و قصه‌گویان عزیز برای اجرای قسه طراحی‌های خوبی داشتند که بیانگر اهمیت به کیفیت قصه‌گویی بود.
جشنواره امسال با سال‌های گذشته چه تفاوت‌هایی دارد؟ اضافه شدن بخش‌های ویژه به جشنواره، استفاده از داورهای کانونی و غیر استانی و  تاکید بر عموم‌سازی حداکثری از تفاوت‌های قابل توجه جشنواره امسال با سال‌های دیگر است.
 چه کمبودهایی از ابعاد مختلف ادبی، تاریخی، احیای آداب و رسوم و غیره در قصه‌ها وجود داشت؟ عدم اهمیت دادن به بازنویسی مناسب قصه‌ها، توجه کمتر به لهجه‌ها و زبان‌های بومی، عدم دقت نظر در بومی‌سازی قصه‌ها.
 بخش‌های مختلف قصه‌گویی جشنواره چه کمکی به ترویج فرهنگ قصه‌گویی می‌کنند و رسانه‌هایی چون موبایل،  اپلیکیشن‌ها چه نقشی می‌توانند در عمومی‌سازی قصه و قصه‌گویی ایفا کنند.
بخش ‌های مختلف سلیقه‌های مختلف و سازمان‌های مختلف را در فرایند قصه‌گویی مشارکت می دهند و پتانسیل این هنر تعاملی را به جامعه می‌شناساند. هرچه آشناسازی بیشتری صورت بگیرد و قصه در حفظ ارزش‌ها و تعامل داشته باشد به احیای این هنر اصیل کمک خواهد کرد.
 چرا فرهنگ قصه گویی در بین مردم به ویژه خانواده‌ها کمرنگ شده است و چگونه باید آن را از طریق کودکان و نوجوانان احیا کرد؟  زندگی ماشینی خیلی چیزها را از آدم می‌گیرد تغییر  زندگی امروز یکی از اصلی‌ترین دلایل کم رنگ شدن قصه‌هاست. این تغییر سبک باعث تغییر ذائقه کودکان و نوجوانان هم گردیده است و برای احیای دوباره همتی ملی می‌طلبد و عزمی جزم تا با استفاده از صاحب نظران و برنامه ریزان این مهم محقق شود.

 قصه چه تاثیری می‌تواند بر فرهنگ جامعه داشته باشد؟ قصه ضامن حفظ و بقای فرهنگ جامعه است قصه‌ها سفیران فرهنگی هر قوم و ملت و سرزمینی هستند. یکی از ابزارهای مهم حفظ لهجه‌ها ارزش‌ها آداب و رسوم تاریخ و... قصه ها هستند و کارکرد قصه در حوزه‌های مهم روانشناسی، آموزشی تربیتی، فرهنگ تاریخ و غیره بر هیچکس پوشیده نیست.
 جشنواره تا چه حد می‌تواند به رشد مربیان در مهارت قصه‌گویی کمک کند؟ جشنواره بهانه‌ای برای قصه گفتن و خلاق قصه گفتن است و  محلی است برای تبادل تجربه و آموختن اما به تنهایی برای اعتلای قصه‌گویی در مربیان کافی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =