در صمیمانه با کتاب کانون کرمانشاه، کبوتر ساندویچ پیدا می‌کند!

جلسه‌ی نقد و بررسی کتاب کارشناسان ستادی با عنوان صمیمانه با کتاب، برگزار گردید و کتاب " کبوتر ساندویچ پیدا می‌کند " نقد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، جلسه‌ی نقد و بررسی کتاب کارشناسان ستادی با عنوان صمیمانه با کتاب، برگزار گردید و کتاب " کبوتر ساندویچ پیدا می‌کند " نقد شد.
محمد خیاط زنجانی مدیرکل کانون استان، با اشاره به اهمیت نقد کتاب و برگزاری چنین نشست‌هایی گفت: نگارش‌ها بطور حتم تأثیر خود را در خوانندگان می‌گذارند، اندیشه‌ها را جهت می‌دهند، فرهنگ‌ها را دگرگون می‌سازند، جامعه‌ها را به این سو و آن سو می‌کشانند و دست کم بحران فکری به وجود می‌آورند. در حالی که جامعه نیازمند سلامت فرهنگی و آرامش فکری است تا به‌دور از آموزش‌ها و القاعات گمراه‌کننده راه خویش را به سوی کمال و ترقی بپیماید و در راه اکتشاف مجهولات و استخدام بیشتر امکانات خدادادی برای کمال بشری گام‌های استوارتری بردارد و در پیچ و تاب‌های فرصت‌کش و امکانات برباد دهِ پاره‌ای نگارش‌های ناشایست از قافله عقب نماند. برآوردن این نیاز حق دفاع و حراست فرهنگی را برای جامعه به وجود می‌آورد و جامعه را در به کارگیری طرق گوناگون برای حراست فرهنگی صاحب حق می‌سازد. 
وی افزود: نقد کتاب یکی از فعالیت‌های مفید و مهم در دنیای ادبی و علمی است. این فعالیت به ما امکان می‌دهد تا با کتاب‌های مختلف آشنا شویم و نظرات خود را درباره آن‌ها بیان کنیم. اهمیت نقد کتاب را می‌توان از جنبه‌های مختلف بررسی کرد همچون ارزیابی کیفیت که نقد کتاب به ما کمک می‌کند تا کتاب مورد نظر را از نظر محتوا، سبک، زبان، ساختار و هدف بررسی کنیم و با توجه به استانداردها و معیارهای مناسب، می‌توانیم نقطه قوت و ضعف، فرصت و تهدید، قابلیت و محدودیت کتاب را شناسایی و ارزش‌گذاری کنیم.

در صمیمانه با کتاب کانون کرمانشاه، کبوتر ساندویچ پیدا می‌کند!
زنجانی تصریح کرد: نقد کتاب علاوه بر رشد فردی و دانش، به ما فرصت می‌دهد تا با دیدگاه‌ها و ایده‌های نوین آشنا شویم و دانش خود را در زمینه‌های مختلف افزایش دهیم و با خواندن و نقد کتاب، می‌توانیم تجربه‌های جدید به‌دست آوریم و نقاط ضعف و نقص خود را پیدا کنیم. همچنین، با نقد کتاب، می‌توانیم قدرت تحلیل، استدلال، بررسی و ابراز نظر خود را تقویت کنیم و حتی به پیشرفت دانشگاهی و علمی دست یابیم، نقد کتاب یک روش علمی است که به پژوهشگران و دانشجویان کمک می‌کند تا با منابع معتبر و به روز آگاه شوند و نظرات خود را در قالب گزارش‌ها، مقالات، پایان‌نامه‌ها و پروژه‌های علمی بنویسند و نقد کتاب به عنوان یک فرآیند علمی، به تولید دانش جدید و بهبود دانش موجود منجر می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: می‌توان گفت نقد کتاب تفکر انتقادی و چالش‌برانگیر است و ما را تحرک می‌دهد تا به صورت منطقی، منصفانه و خلاقانه به مسائل پردازش کنیم. با نقد کتاب، ما چشم‌انداز خود را گسترش داده و تفکر خود را از پذیرش بدون شک سطح بالاتر می‌بریم و در واقع  به ما چگونگی استفاده از منطق، استناد، شواهد و استثناء‌های درست را آموزش می‌دهد و برای نقد یک کتاب باید به اصول و قواعد آن هم توجه ویژه‌ای کرد که عبارتند از: شیوه‌نامه، شئون‌مندی، عمق، بی‌طرفی، مثبت‌بودن، اثبات، روشنی و ... در پایان بتوانید کتاب را به خواننده توصیه نمایید و یا بالعکس... بنابراین، اهمیت نقد کتاب یک فرصت برای ارتباط و تبادل نظر با سایر خوانندگان و علاقه‌مندان به کتاب است، این فعالیت می‌تواند به ما کمک کند تا نظرات و دیدگاه‌های متفاوت را بشنویم و به شناخت بهتری از کتاب و موضوع آن دست یابیم.
در ادامه کتاب " کبوتر ساندویچ پیدا می‌کند " توسط حاضرین مورد بررسی قرار گرفت و ویژگی‌های ظاهری و محتوایی آن تحلیل شد و در مورد نکات مورد توجه، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =