کد خبر: 334686
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
نشست علمی جستارنویسی برگزار شد

جستار «سلام از آشنایی با شما خوشحالم» نوشته بهاره قانع‌نیا مربی کانون در نشست علمی جستارنویسی نقد و بررسی شد و شیوه صحیح نگارش جستارنویسی آموزش داده شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی همزمان با هفته پژوهش نشست علمی با موضوع جستارنویسی با حضور ابراهیم زره‌ساز مدیر کل کانون استان، محمد جواد مهدوی استاد ادبیات و زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، معاونین، کارشناسان، مربیان و اعضای کمیته اقدام پژوهی استان در روز شنبه ۲۵ آذرماه به صورت حضوری و برخط در محل دفتر استان برگزار شد.

نشست علمی جستارنویسی برگزار شد

ابراهیم زره‌ساز مدیر کل کانون ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) بر ضرورت پژوهش تاکید کرد و گفت: نظریه‌های مختلف توسط افراد صاحب‌نظر و اندیشمند ارائه می‌گردد ولی این نظریه‌ها ممکن است در حوزه عمل و اجرا متفاوت باشند لذا مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در حوزه عملی با مخاطب به صورت مستقیم و بی‌واسطه در ارتباط هستند اگر اشراف به زمینه‌های پژوهشی مرتبط داشته باشند می‌توانند تجربیات ارزشمند خود را در اختیار جامعه پژوهشگران قرار دهند. ایشان در ادامه افزود: ما در کانون به واسطه فرآیندی بودن فعالیت‌ها سه مرحله پایش، عملیات و اجرا  را در مراکز داریم که می‌تواند در پیوند با پژوهش و دانشگاه منجر به اتفاقات خوبی برای مخاطب شود.

مدیر کل کانون استان پیشنهاد کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سابقه سالها فعالیت در حوزه‌های مختلفی چون کتابخوانی، قصه‌گویی، نمایش، شعر و داستان و ... می‌تواند جامعه آماری مناسب و در دسترسی برای پژوهشگران باشد و از این حیث ما از علاقمندان به پژوهش در حوزه کودک و نوجوان که مایل به انجام تحقیقات خود در کانون استان هستند استقبال می‌کنیم. چرا که آنچه در پژوهش انجام می‌شود گاهی به دلیل نداشتن جامعه مخاطب واقعی قابلیت اجرا و پیاده‌سازی را ندارد که اگر این تعامل میان دانشگاه و کانون رخ دهد اتفاق جدید و متفاوتی خواهد بود.

نشست علمی جستارنویسی برگزار شد

در ادامه بهاره قانع‌نیا مربی و عضو نهاد اقدام‌پژوهی استان جستار خود با عنوان «سلام از آشنایی با شما خوشحالم» را قرائت کرد. وی در خصوص این جستار گفت: من در این جستار به روایت کلاس‌های قصه‌های شاهنامه در مراکز پرداختم. در این جستار به دنبال دستیابی به اهدافی چون ساده‌سازی قصه‌های شاهنامه، مواجهه با ترس‌هایمان، فضاسازی و مقدمه‌چینی، اسطوره پردازی به عنوان روشی برای شرح ماجراجویی و حوادث زندگی، باورپذیری ابرقهرمان‌های دست‌نیافتنی و گزیده‌گویی بودم که در این جستار به چگونگی دستیابی به این اهداف پرداخته‌ام.

نشست علمی جستارنویسی برگزار شد

در پایان محمدجواد مهدوی استاد دانشگاه فردوسی مشهد و عضو کارگروه ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه فردوسی مشهد به نقد جستار «سلام از آشنایی با شما خوشحالم» پرداخت. وی با اشاره به تفاوت جستار و مقاله گفت: گاهی مقاله را به جای جستار به کار می‌برند حال آنکه این دو تفاوت‌های بسیاری با هم دارند از جمله اینکه جستار نسبت به مقاله شخصی‌تر است، در جستار ممکن است احساسات نیز بیان شود ولی در مقاله چنین نیست، ساختار در جستار منعطف و آزادتر است و جستار کوتاه‌تر از مقاله است.

مهدوی سپس به چگونگی نوشتن جستار و رعایت ساختار جستارنویسی با نقد اثر قانع‌نیا به تبیین و توضیح آن پرداخت. در خاتمه نیز منابع بیشتر جهت مطالعه و آشنایی بیشتر با جستارنویسی معرفی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =