آموزش گام به گام «نقد و بررسی عکس» موضوع نشست انجمن عکاسان نوجوان کانون سیستان و بلوچستان

نشست انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان با موضوع آموزش گام به گام «نقد و بررسی عکس» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، نشست انجمن عکاسان نوجوان کانون استان با موضوع «نقد و بررسی عکس» برگزار شد.

در این نشست، که به صورت مجازی برگزار شد، کارشناس هنری کانون استان گفت: بدون دانش و شناخت کافی نمی‌توان عکس‌ها را نقد کرد و منتقد فردی است که با شناخت از تکنیک‌ها و ابزارهای موجود در عکاسی و همچنین درک و اشراف بر سبک‌های عکاسی سعی در بررسی آثار دارد.

حوری داودی ادامه داد: روش‌های مختلفی برای نقد عکس وجود دارد که باعث می‌شود منتقد با در پی گرفتن یکی از این روش‌ها بتواند ابتدا و انتهای نقدش را به وجود بیاورد و بداند دقیقا قرار است از کجا شروع کند و به کجا برساند.

وی سپس مراحل بیان یک نقد علمی را شامل سه گام دانست، که هر منتقد باید برای پرسش‌های هر گام، پاسخی بیابد و در بیان گام اول از «توصیف» نام برد و گفت: منتقد با دیدن عکس باید هر آنچه را که می‌بیند توصیف کند مثلا چه نوع خطوطی را می‌بینید(مستقیم، منحنی، مورب یا…)، چه نوع شکل‌هایی می‌بینید(هندسی، غیرهندسی یا …)، چه نوع بافتی می‌بینید(زبر، نرم، دانه‌دار، درشت، ریز، پرپشت یا...)، چه رنگ‌هایی می‌بینید(روشن، تیره، درخشان، یا اصلا رنگی در کار نیست).

گام دوم «تفسیر» بود که داودی در آن پاسخ به این پرسش‌ها را ضروری دانست: آیا عکاس به نسخه برداری مستقیم از واقعیت پرداخته است، آیا عکاس می‌خواسته به بیان احساس و عواطف بپردازد، آیا عکاس به طرح و مبانی هنر توجه کرده است، آیا عنوان عکس درباره مفهوم یا مقصود آن سرنخی به دست می‌دهد و...

کارشناس آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در بیان سومین گام از «ارزیابی(نتیجه گیری)» نام برد و گفت: عکس تا چه حد در رساندن اندیشه و احساس موفق است، مفهوم گویاست؟ آیا معانی متعددی قابل استنباط است، هنرمند چگونه می‌توانست پیام خود را بهتر برساند؟ ارزیابی شما باید با بحث و استدلال همراه شود و اینکه عکس چرا موفق یا ناموفق است.

داودی در پایان از اعضای حاضر در نشست خواست عکس‌هایی را تفسیر کنند و به آنان توصیه کرد برای بالابردن سطح دانش خود همواره مطالعه و تمرین داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =