نشست «جستارنویسی»در کانون خوزستان برگزار شد

به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش، کانون خوزستان نشست «جستارنویسی» را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، هم‌زمان با هفته پژوهش نشست «جستارنویسی» با حضور آسیه رحمتی، مربی پژوهشگر کانون و برگزیده بین‌المللی قصه‌گویی، معاون فرهنگی، مربیان مراکز کانون استان سه‌شنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ در محیط اسکای‌روم معاونت فرهنگی برگزار شد.

آسیه رحمتی در این نشست، جستار را دغدغه شخصی جستارنویس عنوان کرد که به دو صورت موضوع و مسئله خود را در نوشتار نشان می‌دهد. چنانچه نویسنده در مورد آن مطالعه داشته است، در ذهن او از جایگاه ویژه برخوردار باشد و تجربه‌ای در این زمینه کسب کرده باشد، در قالب «موضوع» بیان خواهد شد، اما اگر دغدغه فکری نویسنده باشد، برای او ابهاماتی وجود داشته که به تنهایی توان حل آن را ندارد و نیازمند مشورت و مشاوره گرفتن از دیگران است، نوشته‌ی او در قالب «مسئله» عنوان خواهد شد.

وی در ادامه تاریخچه و زمینه جستارنویسی و همچنین حجم نوشتاری آن در کانون و خارج از مراکز فرهنگی کانون را توضیح داد و پس از آن به تفاوت‌های جستار با مقاله، داستان و خاطره‌نویسی پرداخت.

ایشان اشتراک‌گذاری اولویت‌های فکری و عقیدتی، تجربیات و دانسته‌ها، سامان دادن به افکار و ایده‌های خود، سخن گفتن در مورد تردیدها و چرایی‌های ذهنی و مهم‌تر از همه ایجاد همدلی و همراهی با مخاطب را از جمله مهم‌ترین اهداف جستارنویسی عنوان کرد.

این پژوهشگر خوزستانی جستار را به سه بخش بدنه، پیکر (متن) و نتیجه‌گیری تقسیم کرد و هر بخش را به تفسیر شرح داد.

فواید جستارنویسی، انواع جستار، ساختار و هدف از نوشتن جستار، از جمله موارد بود که مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در نشست «جستارنویسی» با آن آشنا شدند.

نشست «جستارنویسی»در کانون خوزستان برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =