نشستی با مژگان اعرابی همکار پژوهشگر کانون کرمانشاه

با هدف ترویج فعالیت‌های پژوهشی در مراکز استان، نشستی با مژگان اعرابی همکار پژوهشگر کانون کرمانشاه انجام پذیرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، با هدف ترویج فعالیت‌های پژوهشی در مراکز استان، نشستی با مژگان اعرابی همکار پژوهشگر کانون کرمانشاه انجام پذیرفت.
مژگان اعرابی معرفی خود را اینگونه آغاز کرد: "پژوهش و خلاقیت کلید تحول در تربیت است"
 مژگان اعرابی مسئول مرکز کوزران از استان کرمانشاه هستم، تحصیل کرده در رشته‌ی کارشناسی علوم تربیتی با گرایش راهنمایی و مشاوره‌، فعالیت‌های پژوهشی خود را از دوره دانشگاه با مقاله‌نویسی شروع کردم و توانستم چندین مقاله را در مجلات علوم تربیتی دانشگاه به چاپ برسانم از سال ۸۷  وارد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شدم و فعالیت‌های علمی خود را با اقدام‌پژوهی شروع کردم و به کمک تحقیق و پژوهش توانستم مسائل اصلی کودک و نوجوان مرکز خود را که سرمایه‌های جامعه هستند شناسایی و برای حل آنها اقدام نمایم.
وی افزود: کارهای پژوهشی من منجر به برگزیده شدن در چندین دوره‌ی اقدام‌پژوهی در بخش کشوری شد، همچنین اعضای این مرکز نیز توانستند موفقیت‌هایی کسب کنند، بعد از آن به عنوان رابط در کارهای پژوهشی استان مشغول به ادامه کار هستم.
تعریف اعرابی از پژوهش چنین بود: پژوهش به معنای انجام کار و جستجوی خلاقانه به صورت نظام‌مند است، که هدف آن گسترده‌تر کردن دامنه‌ی علم و دانش بوده و به انسان این توانایی را می‌دهد که بهتر با دنیای پیرامون خود رابطه برقرار کند و به اهدافش دست یابد. پژوهش نه تنها به شخص کمک می‌کند تا در زمینه‌های ارزنده‌ای از جمله عینیت‌گرایی، عادت به مطالعه‌، تفکر علمی، توانایی همکاری و همفکری با دیگران رشد یابد بلکه در روند کارها و فعالیت‌ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم رهگشا می‌باشد. از طرفی دیگر چون پژوهش عامل مهمی در تولید دانش، دانایی و پیشرفت جامعه انسانی‌است، بدون تردید می‌توان آن را نیروی محرک توسعه در همه‌ی حوزه‌ها اعم از فرهنگ، اقتصاد و سیاست در جامعه دانست.
وی در خصوص راه‌های پژوهش عنوان کرد: پژوهش  یک بررسی دقیق است. تنها دیدن و گذشتن نیست و باید با صبر و حوصله انجام گیرد، در این صورت است که بچه‌ها یاد می‌گیرند برای رسیدن به هدف باید آستانه‌ی صبر خود را افزایش دهند، یکی از بهترین راه‌های پژوهش برای نوجوانان،‌ انجام کارهای گروهی و مشارکتی است که فرهنگ آن می‌بایست در نوجوانان نهادینه شود، دومین راه حل در نظر داشتن این موضوع که مربیان باید به مخاطبین خود بیاموزند که پژوهش،‌ صرف به معنی جمع‌آوری انبوهی از اطلاعات نیست ومهم پردازش داده‌هاست. پژوهش زمانی موفق است که به یک پرسش پاسخ دهد و در عین حال دو پرسش جدید ایجاد کند؛ بنابراین انجام پژوهش باید مهارت کنجکاوی و پرسشگری را در کودکان و نوجوانان افزایش دهد.
وی پیشنهاد خود را برای ارتقای فعالیت‌های پژوهشی اینگونه طرح نمود: پژوهش روش و سبک خاصی را می‌طلبد که می‌بایست به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود، زمانی در فعالیت‌های پژوهشی موفق می‌شویم که انگیزه‌ی لازم، ابزار کارآمد و روش‌های صحیح در دسترس باشد. برخی از ابزار پژوهشی مناسب عبارتند از : ۱- مربی با انگیزه و متخصص ۲ _منابع مورد نیاز برای مطالعه بیشتر ۳- آزمایشگاه و ابزار ضروری و...
 موضوعات باید با توجه به در نظر گرفتن گروه سنی از ساده به پیچیده و از عینی به ذهنی حرکت کند چرا که اگر قرار باشد کودکان به دلیل سخت و ذهنی بودن موضوع، اعتماد به نفس خود را از دست دهند، با اثرات نامطلوب تربیتی روبرو خواهند شد، موضوعاتی نظیر طبیعت، میوه و سبزیجات، حیوانات، شخصیت‌های خیالی، مدرسه و دوستان، ورزش، تغذیه‌ی سالم و...
وی ادامه داد: پژوهش امری خلاق، هدفمند و خودجوش است که از یک طرف انگیزه و از طرف دیگر امکاناتی مناسب و متناسب را می‌طلبد. اعتقاد بنده این است که کلاس پژوهش باید برانگیزاننده‌ی استعداد و علایق نوجوانان باشد و از آنها بخواهیم در مورد علایقشان تحقیق کنند. اگر قرار است نوجوانان ما در آینده بدرخشند، امروز باید شرایط محیط آموزشی را به گونه‌ای تغییر دهیم که نگاهی کنجکاو و موشکافانه به پدیده‌های پیرامون خود داشته و نسبت به آنچه در اطرافشان  می‌گذرد، حساس باشند و ذهن پویا و پرسشگر در آنها تقویت شود به‌طوری که پژوهش را در بطن زندگی خود احساس کنند.
وی تصریح کرد: همانطور که می‌دانید؛ همه‌ی ما خواهان توسعه‌یافتگی کشور عزیزمان هستیم پس باید به آموزش و پرورش پژوهش‌محور توجه داشته باشیم تا بتوانیم افراد متخصصی را در جامعه تربیت کنیم و این موضوع مهم را مد نظر داشته باشیم که بچه‌ها خود، کار پژوهش را انجام دهند و ما  به عنوان هدایتگر در کنارشان باشیم. ادامه‌ی صحبتم را مزین می‌کنم به بخشی از بیانات رهبر کبیر و بزرگوار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ایی که فرمودند: " ان‌شاءالله روزی برسد که بتوانیم از دانش خود نان بخوریم و این ملت بتواند از دانش خود ثروت تولید کند آن وقت خود آن ثروت به پیشرفت دانش کمک خواهد کرد. "
در پایان مسئول مرکز کوزران اضافه کرد: همچنین از مدیرکل محترم کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان کرمانشاه جناب آقای دکتر زنجانی همچنین کارشناس آموزش وپژوهش جناب آقای حساس و کارشناس روابط عمومی سرکار خانم ساول‌زاده که این فرصت را فراهم آوردند، سپاسگزارم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =