برگزاری دومین پنل تخصصی با موضوع قصه‌های قرآنی و مذهبی در دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه

در راستای ویژه‌برنامه‌های اختتامیه‌ی بخش علمی بیست‌و پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی در استان، برگزاری دومین پنل تخصصی با موضوع قصه‌های قرآنی و مذهبی در دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه با حضور اساتید برجسته رقم خورد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، در راستای ویژه‌برنامه‌های اختتامیه‌ی بخش علمی بیست‌و پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی در استان، برگزاری دومین پنل تخصصی با موضوع قصه‌های قرآنی و مذهبی در دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه با حضور اساتید برجسته رقم خورد.
پنل دوم نشست تخصصی کمیته علمی با عنوان قصه های قرآنی و مذهبی و محوریت بررسی مشخصات قصص قرآنی از دیدگاه علامه طباطبایی، تدبر در تربیت داستانی قرآن کریم، بررسی مفاهیم خداشناسی و خودشناسی در قصه‌ها ( ارائه ی اثر برگزیده ) و سخنرانی
دکتر رحیم امرایی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر صدیقی، دکتر سیده هاجر اکبری نودهی با راهبری دکتر غلامرضا محمدی در دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه برگزار شد و زمان برگزاری آن شنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۶ ساعت ۱۰/۳۰  الی ۱۲ صبح بود.

برگزاری دومین پنل تخصصی با موضوع قصه‌های قرآنی و مذهبی در دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه
دکتر رحیم امرایی با بررسی مشخصات قصص قرآنی از دیدگاه علامه طباطبایی گفت: قصه‌گویی زبان کتاب آسمانی ما است، خدای متعال برای بیان مقاصد خود از روش پند، موعظه و قصه‌گویی بهره می‌برد، بسیاری از آیات قران در قالب قصه بیان شده و به عبارتی حکایت کن حکایت کردنی زیبا...
وی افزود: در سوره‌ی یوسف خداوند می‌خواهد بگوید که به خاطر خلوص حضرت یوسف امورات به‌واسطه‌ی خدای متعال بر ایشان تحمیل گردید و دلیل محبوبیت سردار دل ها سردار سلیمانی و اتفاقاتی که در بزرگداشت ایشان رخ می دهد بزرگی ایشان را نشان می‌دهد، در واقع بسیاری از قصص قرآن برای تاویل حوادث در زندگی ما است.
امرایی ادامه داد: میان باطن و ظاهر حوادث و وقایع الزاما" همخوانی وجود ندارد، از دیگر اهداف قصص قرآنی بیان سنت الهی است که در مجموع به دنبال بیان مسئله می‌باشد که همه چیز را در این دنیا به‌وسیله‌ی اسباب مادی علتش به وقوع نمی‌پیوندد و در رسیدن ما به اهداف معنوی و مادی مشیات الهی تاثیرگذار است.

برگزاری دومین پنل تخصصی با موضوع قصه‌های قرآنی و مذهبی در دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه
امرایی تصریح کرد: مسئله بعدی عبرت‌پذیری‌ و بیان ولایت الهی است، یعنی در پرتو قصه بگه همه‌ی  هستی کار خالق هستی است. ویژگی‌های علامه‌طباطبایی در تفسیر داستان‌های قرآن در مقایسه با سایر مفسران، تاکید بر واقع‌نمایی داستان‌های قرآن، تبیین زوایای قصه‌ها، کشف ویژگی‌های شخصیتی شخصیت‌های قصه‌ها می‌باشد و ظاهر آیات بسیار برای ایشان مهم است. میتوان به بیانی گفت که قصه‌گویی زبان کتاب آسمانی ما است. 
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر صدیقی در مورد تدبر در تربیت داستانی قرآن کریم عنوان کرد: قرآن حدود ۲۶۰ داستان در دل خود دارد. خداوند در قرآن از ما خواسته که تدبر کنیم و مهمترین آن آیه ی ۲۹ سوره (ص) است و قرائت بی تدبر قرآن را بی‌خیر دانسته است. 
وی در خصوص تدبر افزود: تدبر یعنی به تدریج و آرام‌آرام به لایه‌های پشتی معنا برسیم، تدبر غایت میانی است و نه نهایی و تدبر در قرآن یک تکلیف همگانی است؛ مشرکان و منافقان قرآن را می‌شنیدند و می‌خواندند اما مشکل هر دو تدبر نکردن است و به این علت مستوجب توبیخ می‌باشند.

برگزاری دومین پنل تخصصی با موضوع قصه‌های قرآنی و مذهبی در دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه
وی ادامه داد: قرآن حدود ۲۶۰ داستان در دل خود دارد، اگر تدبر در قرآن لازم است بخشی از آن در قصه‌های قرآن است، ثمره ی تدبر برای خردمندان است همچنان که ثمره قصه‌های قرآنی برای ایشان است.
وی تاکید کرد: بخش نهایی و مهمتر، نگاه تدبری به قصه‌های قرآنی، مسیر فهم قصه‌ها را متفاوت می‌کند، تدبر در همه‌ی داستان‌ها جریان دارد نه فقط نکته‌ای در آیه‌ای، تدبر فقط در خرده گزاره‌های داستان نیست بلکه در کلیت داستان جریان دارد و تنها تلاش برای فهم انسجام  قرآن نیست بلکه فراتر از آن است. 
صدیقی تصریح کرد: ما باید فهم افقی ( پهناکاوی ) فهم عمودی (  ژرفاکاوی ) و فهم تطبیقی یا (  عینیت‌کاوی ) داشته باشیم، تدبر در قرآن به ما می گوید که نه فقط  در داستان‌ها  به دنبال نکات تربیتی باشیم بلکه با  داستان‌ها تربیت شویم و تربیت کنیم.

برگزاری دومین پنل تخصصی با موضوع قصه‌های قرآنی و مذهبی در دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه
دکتر سیده هاجر اکبری نودهی با بررسی مفاهیم خداشناسی و خودشناسی در قصه ها و ارائه‌ی اثر برگزیده در این‌باره بیان داشت: مهمترین مفهوم در مباحث دینی مفهوم خداست، باورهای اخلاقی، علمی، اخلاقی، فلسفی و دینی مبانی نظام تعلیم و تربیت را تشکیل می‌دهد. کودکان از نخستین سال‌های زندگی به داستان علاقمند و قصه‌ها می‌توانند به مخاطبان خود در شناخت خویش و جهان اطراف یاری رسانند.
وی ادامه داد: یکی از راه‌ها و شیوه‌های خوب با کودکان این است که قصه‌ها جنبه‌ی آموزشی داشته باشند، برای کودکان مفاهیم انتزاعی مثل خودشناسی و خداشناسی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است چرا که کودکان نمی‌توانند درکی مثل بزرگسالان داشته باشند یا همه چیز سیاه است یا همه چیز سفید است. روش غیر مستقیم ماندگاری بیشتری در ذهن کودک می‌گذارد زیرا با شخصیت‌های داستان همزاد پنداری می‌کند.

اکبری خاطرنشان کرد: حضور خدا در داستان تخیلی کودکان بیشتر به دو نحو صورت می پذیرد، یکی از اهداف مهم تربیتی شناخت کودکان از خود و رساندن کودک به شناخت از خودش است این مهم در آموزه‌های دینی نیز مورد تاکید می‌باشد.
سپس در مورد خودشناسی نیز داستان‌هایی مورد بررسی قرار گرفت از جمله داستان کلاغ خنزر پنزری و چند داستان دیگر که در مورد آنها مباحث لازم تشریح شد.

برگزاری دومین پنل تخصصی با موضوع قصه‌های قرآنی و مذهبی در دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =