برگزاری چهارمین پنل تخصصی با موضوع قصه‌های فلسفی در دانشگاه رازی کرمانشاه

در راستای ویژه‌برنامه‌های اختتامیه‌ی بخش علمی بیست‌و پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی در استان، برگزاری چهارمین پنل تخصصی با موضوع قصه‌های فلسفی در دانشگاه رازی کرمانشاه، رقم خورد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، در راستای ویژه‌برنامه‌های اختتامیه‌ی بخش علمی بیست‌و پنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی در استان، برگزاری چهارمین پنل تخصصی با موضوع قصه‌های فلسفی در دانشگاه رازی کرمانشاه، رقم خورد.
پنل چهارم نشست تخصصی کمیته‌ی علمی با موضوع قصه‌های فلسفی و با محوریت صورت‌بندی انواع رویکردهای آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان با بهره‌گیری از قالب داستان ( ارتباط مجازی )، واکاوی مهارت‌های فکری-شناختی در رمان رضوی بر پایه‌ی تفکر چند بعدی، زبان بر ساخته‌ی فابک بر اساس دیدگاه صدرالمتالهین با سخنرانی دکتر فاطمه صدر، دکتر خلیل بیگ‌زاده، دکتر محمد خیاط‌زنجانی با راهبری دکتر وحید احسانی در روز شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۶  ساعت ۱۶:۱۵ الی ۱۷:۴۵ در دانشگاه رازی‌ برگزار شد.برگزاری چهارمین پنل تخصصی با موضوع قصه‌های فلسفی در دانشگاه رازی کرمانشاه
دکتر فاطمه صدر گفت: صورت‌بندی انواع رویکردهای آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان با بهره‌گیری از قالب داستان از موارد طرح شده در این مبحث است، در حوزه‌ی فلسفه برای کودکان و نوجوانان که با چند موضوع از جمله شامل مفاهیم فلسفی، پرسش‌های فلسفی، روش فلسفی، تاریخ فلسفه و همچنین آرا و نظریات فلسفی سر و کار داریم و این کتاب‌ها و داستان‌ها حاوی رای و نظر اندیشمندان فلسفی می‌باشند. در کتاب‌های فلسفی، شما با یک مفهوم فلسفی مواجه هستید و پایان باز دارند، گونه‌ی دیگری از  داستان‌های فلسفی برای کودکان که مفاهیم فلسفی را فارغ از اینکه فیلسوفان درباره‌ی آنچه اندیشه‌ای دارند و عقلانیت فلسفی و منطقی ارائه می‌دهند و مفاهیم فلسفی از جمله اتحاد، پیروزی، اندیشه‌ورزی و... ارائه می‌دهد.

برگزاری چهارمین پنل تخصصی با موضوع قصه‌های فلسفی در دانشگاه رازی کرمانشاه
وی افزود: در فلسفه برای کودکان دنبال اندیشه‌ورزی هستیم، در کتاب‌های فلسفه برای کودکان به زبان ساده با داستانک یا داستان‌های مینی‌مال که به صورت پازل کنار هم قرار می‌گیرند تا یک مفهوم فلسفی را به کودک القا دهند. نوعی دیگر از کتاب‌های فلسفی سبک اسکار برنی‌فیه دانشمند فرانسوی هستند که داستان‌هایی با پرسش‌های فلسفی نوشته می‌شوند. دسته‌بعدی از کتاب‌های فلسفی بدون نام بردن از فلسفه و ویژگی‌های آن با یک سری از دیدگاه‌ها و اندیشه‌های فلسفی تعریف شده، ادبیات فلسفی حوزه  کودک و نوجوان در ۲۰ سال اخیر در جهان خیلی جدی شده و دلیل آن این است که‌ حوزه‌ی آموزش تفکر و فلسفه برای ما بسیار حائز اهمیت شده و ما ناچاریم یکی از این سبک‌ها را برگزینیم و دست به انتشار کتاب‌هایی برای آموزش حکمت و معنای زندگی متناسب با حکمت جاویدان بزنیم. آموزش تفکر به کودکان لازمه‌اش این است که از داستان‌های حکمی برای آموزش تفکر به کودکان استفاده کنیم.

برگزاری چهارمین پنل تخصصی با موضوع قصه‌های فلسفی در دانشگاه رازی کرمانشاه
دکتر خلیل بیگ زاده با مبحث واکاوی مهارت‌های فکری- شناختی در رمان رضوی بر پایه تفکر چند بعدی، بیان داشت: در دنیای امروز پند و اندرز جوابگوی نیازهای کودکان نیست، ادبیات کودک و نوجوان از دو ساختار حائز اهمیت است، از منظر فلسفی گفتگو پایه و اساس مسائل فلسفی‌است. ما باید به‌دنبال باید و نبایدهایی که به حوزه‌ی کودک و نوجوان مربوط است بپردازیم و برای اینکه کودک بتواند باید و نبایدها را درک کند باید او را به حوزه‌ی کند و کاو ورود دهیم و کودک با داستان‌ها به چالش‌های فکری مواجه شود. کودک الزاما" به صورت روایت و مناظره می‌تواند چیزی را یاد بگیرد، از منظر محتوایی لیپمن برآن، هر داستان باید حداقل کودک را به گونه‌هایی از تفکر برساند و صاحب تفکر خلاق شود و به توانایی‌های انتقادی و به حوزه‌ی خود مراقبتی برسد.

برگزاری چهارمین پنل تخصصی با موضوع قصه‌های فلسفی در دانشگاه رازی کرمانشاه
وی ادامه داد: هدف پرورش تفکر در کودکان در حلقه‌ی کندوکاو تفکر خلاق مهارت منطقی است تخیل از ابزارهای مهمی‌است که کودک را به خلاقیت می‌رساند، معمولا" کودک با ابزارهایی که تحت عنوان تفکر در خویشتن دارد به مهارت‌های خود اصلاحی می‌رسد و ما به‌عنوان یک ایرانی باید تلاش کنیم تدوین لیپمن را در آموزه‌های خودمان بومی‌سازی کنیم.

برگزاری چهارمین پنل تخصصی با موضوع قصه‌های فلسفی در دانشگاه رازی کرمانشاه
دکتر محمد خیاط زنجانی با توجه به مبحث تخصصی ارائه شده، بیان داشت: ما علاوه بر اینکه به یک سیر تعلیمی نیاز داریم به یک سیر تعلیمی صیرورتی نیاز داریم، زبان برساخته فابک و روش‌شناسی آن بر اساس دیدگاه‌های صدرالمتالهین نیز از مباحث مورد توجه است. اختلاف بین نظریه‌پردازان کودک و نوجوان بر اساس فلسفه برای کودکان و نوجوانان یا فلسفه‌ی اسلامی برای کودکان با حکمت برای کودکان وجود دارد. ( فبک، فابک یا حکمت )...
وی افزود: اگر ملاصدرا امروز در جامعه‌ی ما بود، متد آن برای تحقق فلسفه برای کودکان و نوجوانان چه می‌شد و می‌بایست فلسفه‌ی اسلامی را بر پایه‌ی روش‌شناسی ارائه داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =