صد و پنجاه و هفتمین انجمن نویسندگان نوجوان آفتاب برگزار شد

مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی صد و پنجاه و هفتمین انجمن نویسندگان نوجوان آفتاب را با محوریت داستان برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، سمیه سلامی‌راد کارشناس ادبی استان با اعلام این خبر گفت: این نشست پنجشنبه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۲ به صورت حضوری و همزمان در فضای مجازی و با همراهی نویسنده و منتقد داستان آقای حسین عباس‌زاده برگزار شد و با استقبال اعضای نوجوان مواجه شد.

سلامی‌راد ادامه داد: نقد و بررسی داستان زینب شفیع‌نادری و یگانه قاسمی توسط اعضا و مهمان نشست برگزار شد.

صد و پنجاه و هفتمین انجمن نویسندگان نوجوان آفتاب برگزار شد

گفتگو و بحث تفاوت قهرمان در داستان‌های حماسی و داستان کوتاه محور نشست این هفته انجمن ادبی آفتاب بود. عباس‌زاده گفت: در داستانی که یک پهلوان رفتار قهرمانانه انجام می‌دهد که نفع یک گروه را به دنبال دارد نه یک نفع شخصی، این ویژگی از مهمترین شاخصه‌های قهرمان در داستان حماسی است.

نویسنده کتاب «کوه مرگی» ادامه داد: قهرمان داستان‌های حماسی باید ویژگی‌هایی داشته باشد از جمله این ویژگی‌ها خستگی ناپذیر بودن، توقف ناپذیربودن، جدی بودن، جسور بودن، شجاع، نترس و قاطع بودن قهرمان است. اینکه در زندگی اجتماعی می‌تواند جریان‌ساز باشد.

عباس‌زاده افزود: قهرمان، مسئوولیت پذیر است. او قدرت تصمیم گیری دارد این قدرت جزو ویژگی‌های آدم‌های قوی است که نسبت به مسائل مختلف و در لحظات بحرانی تصمصیم‌های قاطع می‌گیرند. کسی که قدرت تصمیم‌گیری ندارد شخصیت وابسته‌ای است.

ویژگی بعدی قهرمان فداکاری است. فداکاری قهرمان به بقیه سود می‌رساند. تواضع و فروتنی، صداقت، ایمان به هدف و داشتن باور قلبی از دیگر شاخصه‌های قهرمان در داستان حماسی است.

حسین عباس‌زاده در ادامه گفت: قهرمان آدم بی‌خرد و یا کودنی نیست. او آدم آگاهی است و خِرد ممیزه و نشانه‌ی اوست. نگران حال بقیه و دلسوز بودن در وجود قهرمان است و او به اصول خودش پابند است. او به آینده‌ای که می‌خواهد رقم بزند ایمان و باور قلبی دارد.

نویسنده کتاب «پشت آن تپه» ادامه داد: در کنار قهرمان، ضد قهرمان هم ویژگی‌هایی دارد. ضد قهرمان در داستان حماسی نقش مؤثر و اساسی دارد. ضد قهرمان نه تنها آدم ضعیفی نیست؛ بلکه نیروی قدرتمندی در برابر قهرمان است. او هم باهوش است اما با هوشی که دارد در مسیر اشتباه حرکت می‌کند. ضد قهرمان خودخواه است و نزدیکترین افرادش را هم فدای خودش می‌کند. او صداقت ندارد و پیوسته به نیرنگ و دروغ متوسل می‌شود. نسبت به افراد پیرامون خود احساس مسئوولیت ندارد. اما مثل قهرمان خستگی ناپذیر و جسور و جدی است. ضد قهرمان به اصول خودش هم پابند نیست و به راحتی اصول خودش را هم فدا می‌کند.

  سمیه سلامی‌راد در پایان اعلام کرد: این نشست که با همراهی ۱۷ عضو حضوری و مجازی همراه بود با معرفی برنامه‌های آتی مرکز آفرینش‌های ادبی و چهارمین جایزه ملی «داستان حماسی» پایان یافت.

صد و پنجاه و هفتمین انجمن نویسندگان نوجوان آفتاب برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =