سی‌امین نشست شاعران نوجوان مراکز کانون اردبیل برپا شد

هم‌زمان با خجسته ایام دهه‌ی فجر در سال ۱۴۰۲، سی‌امین نشست شاعران نوجوان مراکز کانون اردبیل در مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی پنج کانون این شهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این نشست که روز پنج‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه تشکیل شد؛ مهدیه علیقلی‌زاده کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان با گرامیداشت ایام دهه‌ی فجر، انتخاب دو عضو انجمن در باشگاه کشوری قاف را تبریک گفته و از تلاش‌های پری‌ناز ستونه مربی ادبی مراکز کانون اردبیل در پرورش و رشد استعدادهای اعضا درزمینه‌ی شعر قدردانی کرد.

 وی تقویت کارگاه‌های شعر و ایجاد فضا برای شناسایی و پرورش اعضای مستعد در این زمینه را یکی از چالش‌های پیش روی انجمن برشمرد و اظهار امیدواری کرد تا با تشکیل و برگزاری دوره‌های جدید کارگاه‌های شعر در مراکز اردبیل و پرورش شاعران نوجوانان جلسه‌های انجمن شعر باقوت بیشتر برگزار شود.

پری‌ناز ستونه مربی آفرینش‌های ادبی مراکز کانون اردبیل هم به محور هم‌نشینی و جانشینی در شعر اشاره کرد و گفت: ترکیب و تلفیق کلمات در محور جانشینی و هم‌نشینی تناسب معنایی و لفظی دلپذیری ایجاد می‌کند.

وی افزود: هر کلمه دارای معنا و مفهومی است که اگر در شعر کنار دیگر کلمات بنشینند معنا و مفهوم تازه‌ای می‌سازد. یک شاعر لازم است از بار معنایی کلمات در چنین ترکیباتی اطلاع داشته باشند تا بتوانند منظور خود را بهتر به مخاطبش برساند.

ستونه مجاز و استعاره را از عناصر پرکاربرد در شعر برشمرد و گفت: مجاز و استعار از عناصر پرکاربرد در شعر است. اگر به جایگاه آن‌ها بر اساس دو محور جانشینی و هم‌نشینی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که مجاز و کاربرد مجازی کلمات بر اساس محور همنشینی رخ می‌دهد و استعاره نیز بر اساس محور جانشینی.

مربی آفرینش‌های ادبی کانون در ادامه به کشف شاعرانه اشاره کرد و گفت: کشف در لفظ یا در معنا اتفاق می‌افتد یعنی در زبان یا در مضمون یا در محتوا و یا حتّی در قالب و قافیه و صورت کلمات. کشف شاعرانه موجب ادبیت کلام می‌شود و باعث می‌شود تا خواننده از نوع نگاه شاعر و کشفی که داشته لذت ببرد. وی با ذکر نمونه‌هایی به تشریح کشف در شعر پرداخت و از اعضا خواست تا زیبایی اشعار خود را با کشف‌های شاعرانه دوچندان کند.

گفتنی است، در این نشست اثر عسل زینالی با عنوان «ماه منیر» و نرجس احمدی با عنوان «درختان زیتون» با توجه به مبحث نشست موردنقد و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =