کد خبر: 336663
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
بازدید 95
رمان «گریز از سالِ صفر» در برنامه دوپنجره کانون زنجان نقد شد

یازدهمین نشست از سلسله نشست‌های دوپنجره با نقد و بررسی رمان «گریز از سالِ صفر» و با حضور «حسین قربانزاده خیاوی» در مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ زنجان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان زنجان؛ یازدهمین نشست ادبی «دو پنجره» با حضور نویسنده، جمعی از اعضای کارگاه‌های ادبی مراکز شهر زنجان، اعضای انجمن نویسندگان نوجوان سپیدار و جمعی از مربیان ادبی و همراهی کارشناسان و مدیرکل استان زنجان برگزار شد.

فاطمه سلیمانی، کارشناس آفرینش‌های ادبی استان عنوان کرد: این نشست برای یازدهمین بار با محوریت نقد و بررسی کتاب توسط اعضای نوجوان کارگاه‌های ادبی، مکاتبه‌ای و انجمن‌های ادبی در حضور نویسنده برگزار می شود.

وی افزود: زمینه‌ سازی دیدار اعضای ادبی با نویسندگان و شاعران مطرح کشور از اهداف این برنامه است و شامل دو بخش می باشد:

در بخش اول، کتابی از یک نویسنده یا شاعر توسط اعضای ادبی در جلسه‌ای با حضور مؤلف، نقد و بررسی می‌شود و در بخش دوم، اعضا آثار خود را می‌خوانند و میهمان دعوت‌شده، آن‌ها را نقد می‌کند و نکات لازم را به آن‌ها یادآور می‌شود.

در بخش اول این برنامه، اعضا ضمن ارائه نقدهای مکتوب خود طی نشست به  نقد و بررسی کتاب در حضور نویسنده پرداختند.  

نویسنده کتاب «گریز از سال صفر» در صحبت خود ابراز داشت: در هنر داستان‌نویسی وقتی از زاویه دید صحبت می‌شود می‌بینیم برایش لفظ جادو بکار می‌برند، جادوی زاویه دید، اما چرا؟ عناصر داستان‌نویسی هر کدام در جای خود مهم و در خلق داستان حیاتی هستند زاویه دید در این میان انگار جادو می‌کند. ما به زاویه دید تازه، خلاق و ناب نیاز داریم برای این‌که خواننده‌ها، ذائقه و انتظاراتشان تغییر پیدا کرده است. نوع و فرصت اثرگذاری و لذت دادن به مخاطب هم تغییر کرده، مخاطب امروز خواهان این است تاثیر و لذت بیشتر در زمان کمتر و گونه‌های شگفت‌انگیزتر. ما خودمان هم در قامت خوانشگر چنین طبع و خواسته‌ای داریم. پس زاویه دید به یاری نویسنده می‌آید تا ساختار داستان را تر و تازه کند. نویسنده با  فهم و درک زاویه دید است که به اثر بکر می‌رسد. زاویه دید در داستان مثل چشم‌انداز عمل می‌کند، با تغییر این چشم‌انداز داستان هم عوض می‌شود. یعنی راوی از هر چشم‌اندازی نگاه کند ما به داستان تازه می‌رسیم. پس کار نویسنده سخت‌تر شده چون مخاطب تنوع‌طلب و آگاه‌تر شده، این‌قدر مخاطب داستان‌های مختلف بوده که به دست آوردن رضایتش دیگر سهل و آسان نیست.

  زاویه دید دقیق  به داستان چنان جذابیت و پروبالی می‌دهد که باعث می‌شود رابطه‌ای دوسویه برقرار شده با تبادل تجربه و دیدگاه داستان کهنه و قدیمی هم در ذهن مخاطب نو و زنده جلوه کند. نویسنده با تغییر زاویه دید می‌تواند شخصیتی جاندار و پرکشش خلق کند.

قربانزاده خیاوی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به نقش و اهمیت تجربه زیسته در داستان اشاره کرد و گفت: «تجربه زیسته برای نویسنده، بخصوص نویسنده نوجوان فرصت بیشتری برای موفقیت به وجود می‌آورد. تجربه زیسته این امکان را فراهم می‌کند که نویسنده از دانش خویش بهره ببرد، دانشی که در سایه مشاهده مستقیم و حضورش در دل رخدادها و اتفاق‌ها حاصل شده است.»

وی افزود: «داستان ریشه در آگاهی دارد و بخش اعظم آگاهی نویسنده از مهارت‌ها، مشاهده و تجربه‌ها به دست می‌آید پس سعی کنیم وقایعی بنویسیم که در زندگی ما نقش و تاثیر دارند و چون در دل این رخدادها بوده‌ایم قدرت لازم برای توصیف و درک بهتر اتفاق‌های پیرامونش را داریم.»

نویسندهی کتاب گریز از سال صفر، پس از شنیدن نقدهای اعضا به سوالات آنها پاسخ داد. وی در ادامه افزود که ۲۵ عنوان رمان دارد که همگی در بستر زادگاهش، مشکین شهر روایت شده است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به زیست بوم ، خطاب به نوجوانان علاقه مند به داستان نویسی توصیه کرد: زیست بوم و فرهنگ مناطق زندگی‌شان را بشناسند و از آنها در خلق رویدادها و شخصیت‌های داستانی‌شان استفاده کنند.

این نویسنده در پاسخ به نظرات نویسندگان نوجوان در خصوص نام کتاب و اسامی شخصیت‌ها، عنوان کرد: تمام تلاشم این بوده که انتخاب نام کتاب و اسامی شخصیت‌ها در داستان کاملا هدفمندانه باشد. وی در ادامه به تحلیل اسامی شخصیت‌ها از دیدگاه شخصی خود پرداخت.

در این نشست سه ساعته در بخش نقد آثار اعضای ادبی قربانزاده ویژگی‌های داستان را یادآور شد و گفت: «یاد بگیریم داستان بنویسیم، غر نزنیم. موقعیت‌ها را نشان بدهیم، آه و ناله پر داستان هر چند هنرمندانه هم نوشته شود در نهایت مخاطب را از راوی و شخصیت بیزار می‌کند پس باید برای بیان خواسته‌هایمان موقعیت داستانی خلق کنیم، اتفاق بسازیم تا نیازی به غر زدن نباشد.»

رمان «گریز از سالِ صفر» در برنامه دوپنجره کانون زنجان نقد شد

رمان «گریز از سالِ صفر» در برنامه دوپنجره کانون زنجان نقد شد

رمان «گریز از سالِ صفر» در برنامه دوپنجره کانون زنجان نقد شد

در بخش دوم برنامه نیز دو نفر از اعضا ضمن قرائت آثار خود از صحبت‌های نویسنده بهره بردند.  

سلیمانی؛ کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون زنجان عنوان کرد: بخش پایانی این برنامه برگزاری نشست آموزشی با عنوان نقد و بررسی آثار اعضا برای مربیان و رابطین ادبی استان بود که به خاطر شرایط جوی نامساعد و عدم حضور مربیان مراکز شهرستان برگزار نشد.

رمان گریز از سال صفر آخرین اثر حسین قربانزاده خیاوی است که توسط  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۴۰۱ منتشر گردید. این کتاب، اثری علمی تخیلی است که به روایت  آینده‌ای دور از سرنوشت زمین و انسان‌ها می پردازد.

یازدهمین دو پنجره استان در تاریخ ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۲؛ علیرغم تعطیلی ادارات با استقبال پرشور اعضا و نویسنده مهمان با جشن امضا و عکس یادگاری به پایان رسید.

رمان «گریز از سالِ صفر» در برنامه دوپنجره کانون زنجان نقد شد

رمان «گریز از سالِ صفر» در برنامه دوپنجره کانون زنجان نقد شد

رمان «گریز از سالِ صفر» در برنامه دوپنجره کانون زنجان نقد شد

رمان «گریز از سالِ صفر» در برنامه دوپنجره کانون زنجان نقد شد

رمان «گریز از سالِ صفر» در برنامه دوپنجره کانون زنجان نقد شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =