برگزاری آیین‌های رونمایی از کتاب و تجلیل از برگزیدگان فراخوان ادبی

آیین‌های رونمایی از کتاب و تجلیل از برگزیدگان فراخوان ادبی «سرزمین کودکی‌هایم کجاست» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، دو آیین رونمایی از کتاب و تجلیل از برگزیدگان فراخوان ادبی در کانون استان برگزار شد.

مدیرکل کانون استان، که به دلیل ماموریت کاری به صورت مجازی در جلسه حضور داشت، در سخنانی ضمن خیر مقدم به حاضران در جلسه و مهمانان فضای مجازی، ترویج کتاب و کتابخوانی را رسالت کانون عنوان کرد و گفت: گسترش این فرهنگ در میان کودکان و نوجوانان و فراهم کردن زمینه آن برای این گروه‌های سنی یکی از برنامه‌های اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
محمدرضا سالاری در ادامه با اشاره به سخنان مدیرعامل کانون در گردهمایی اخیر مدیران کل کانون کشور، ترویج مطالعه کتاب و کتابخوانی و حمایت از تولیدات کودک و نوجوان، را یکی از پنج خواسته وی از استان‌ها عنوان کرد و از پیگیری جدی این بحث در استان خبر داد.
وی در بخش پایانی سخنان خود به فراخوان ادبی «سرزمین کودکی‌هایم کجاست» اشاره و آن را اتفاق مثبتی ارزیابی کرد و به برگزیدگان این مسابقه ادبی در رشت، شهرکرد، شهر قدس و زابل تبریک گفت.
در ادامه، نماینده استانداری هم با تبریک به نویسنده اثر و برگزیدگان گفت: زنان سهم قابل توجهی در ادبیات ایران دارند و در استان هم زنان توانمندی داریم که در معرفی چهره ادبی، سیاسی، اجتماعی و... استان پیش‌قدم هستند.
فرزانه رحمانی، منتقد ادبی، سومین سخنران این آیین بود که سخنان خود را با بیان نگاه کودک و بزرگسال به مسایل و تفاوت‌های آن آغاز کرد.
وی دو ویژگی اساسی را در حوزه ادبیات کودک و نوجوان برشمرد و معتقد بود هر اثر در این حوزه باید این دو ویژگی را داشته باشد.
رحمانی سخنان خود را این‌گونه ادامه داد: یکی زبان مناسب و کودکانه است که کوتاه بودن جملات یکی از ویژگی‌های این بخش است تا برای مخاطب قابل فهم تر باشد و دیگری «مسئله کودکان» است که در این مورد ما باید مسائل آنان را بشناسیم.
رحمانی سپس افزود: باید مراقب باشیم مسایلی را که در اثر خود منتقل می‌کنیم، کتاب را از حالت داستانی به یک اثر آموزشی تبدیل نکند.

برگزاری آیین‌های رونمایی از کتاب و تجلیل از برگزیدگان فراخوان ادبی


معصومه فاضلی مقدس، که به عنوان منتقد تصویرگری کتاب، مهمان مجازی این نشست بود، در این زمینه گفت: یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود کودکان، کتابی را انتخاب کنند، تصویرهای آن کتاب است، به همین سبب یک تصویرگر باید با دنیای کودک آشنا باشد، به گروه سنی او توجه داشته باشد، ثبات را در تصویرها حفظ کند، متناسب با درک کودک تصویرگری کند و در شناخت درست شخصیت‌ها به مخاطب کمک کند.
وی ادامه داد: تصویرگر باید با مبانی هنرهای تجسمی و تکنیک‌های مختلف تصویرگری آشنایی داشته باشد و ادبیات کودک را بشناسد تا بتواند مهارت شناختی مخاطب را ارتقا دهد.
فاضلی مقدس در پایان، نکاتی را به تصویرگر کتاب یادآور شد.
بتول رخشانی زابل، نویسنده کتاب در سخنان کوتاه خود ضمن اشاره به اهمیت آموزش در دوران کودکی، گفت: نوشتن داستان برای کودکان نیازمند داشتن مهارت لازم و شناخت مخاطب همراه با خلاقیت است.
وی افزود: دلیل نوشتن این کتاب ارتباط خوبی بود که با کودکان داشتم و به همین دلیل داستان‌هایی را که در جمع برای آنان بیان می‌کردم و با استقبال آنان روبرو شده بود، به صورت کتابی منتشر کردم.
گفتنی است در جریان این نشست، آیین تجلیل از برگزیدگان فراخوان ادبی سرزمین کودکی‌هایم کجاست هم برگزار شد که در این بخش بیانیه هیات داوران قرائت شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: بسیاری از ما حداقل یک خاطره دلنشین از دوران کودکی خود داریم که دوست داریم آن را از دل خاطرات بیرون کشیده و حبابی از آن درست کنیم. هیئت داوران به استحضار می‌رساند آثاری از سوی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان  در قالب‌های مختلف داستان، شعر، متن ادبی و خاطره به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که کیفیت آن در بخش داستان قابل قبول بود.
در ادامه هیات داوران نکاتی را برای بهبود کیفیت آثار به شرکت کنندگان یادآور شدند و برگزیدگان را بدین شرح اعلام کردند: زهرا صیادی، مربی کانون سیستان و بلوچستان، لیلا ناظمی و معصومه علیزاده در بخش بزرگسال، ایلیا صفدری نرگس خدایی و مبینا باسو در بخش نوجوان، نازنین بهروزیان محبوبه روانبخش و ملیکا صابری در بخش کودک.
سپس یکی از اعضای نوجوان کانون، کتاب «آخ امیرعلی افتاد» را برای حاضران معرفی کرد. او در این زمینه گفت: یک کتاب دو زبانه به فارسی و انگلیسی(با تصویرگری نگار رخشانی مقدم) است که حاوی نکات آموزنده برای کودکان از جمله احترام به طبیعت، محافظت از اموال عمومی، احترام به بزرگترها، رعایت بهداشت و... است که بزرگترها هم می‌توانند نکته‌های آن را به فرزندان خود انتقال دهند.

برگزاری آیین‌های رونمایی از کتاب و تجلیل از برگزیدگان فراخوان ادبی

برگزاری آیین‌های رونمایی از کتاب و تجلیل از برگزیدگان فراخوان ادبی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =