برگزاری نشست‌های فلسفه برای کودکان با حضور اساتید برجسته‌ی کرمانشاهی

در راستای برنامه‌های کانون در نمایشگاه قرآن و عترت، برگزاری نشست‌های فلسفه برای کودکان با حضور اساتید برجسته‌ی کرمانشاهی صورت پذیرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، در راستای برنامه‌های کانون در نمایشگاه قرآن و عترت، برگزاری نشست‌های فلسفه برای کودکان با حضور اساتید برجسته‌ی کرمانشاهی صورت پذیرفت.
دکتر محمد خیاط زنجانی مدیرکل کانون استان و مدرس سلسله نشست‌های فلسفه برای کودکان در نمایشگاه قرآن و عترت در کرمانشاه، گفت: تربیت دینی به معنای تربیتی ‌است که نتیجه‌ی آن تربیت دیندار باشد، یعنی تربیتی در مختصات دینی که در آن قرار است روش‌ها، اصول، مبانی تربیت را از منابع مختص به آن‌ها اخذ نماییم و اگر بخواهیم بر پایه‌ی تربیت فطری پیش برویم لازمه‌ی آن داشتن نگاه عمیق، دقیق و موشکافانه‌ است؛ لذا در تفکر فلسفی، مربی و متربی به سمت تفکر عمیق حرکت می‌نمایند.
وی افزود: تعقل مقدمه‌ی انتخاب دین است، پس تربیت فلسفی کمک می‌کند که نوع نگاه تربیتی را به تربیت دینی سوق دهیم، اگر تعقل و تفکر فلسفی در ما نباشد ما در انتخاب و نوع تفکر دینی و تربیت دینی دچار چالش می‌شویم؛ ما به واسطه‌ی تعقل، دین را انتخاب می‌کنیم و دین خود را می‌پذیریم، سپس باید به تربیت دینی روی بیاوریم و تفکرات عمیق فلسفی سبب پذیرش دین می‌شود و در نتیجه پذیرش گزاره‌های دینی ساده‌تر خواهد شود.

برگزاری نشست‌های فلسفه برای کودکان با حضور اساتید برجسته‌ی کرمانشاهی
زنجانی تصریح کرد: مخاطب ما در پذیرش بسیاری از گزاره‌های دینی باید قدرت تعقل داشته باشد، در مقوله‌ی دین‌باوری کسی نمی‌تواند به اجبار چیزی را بپذیرد و برای اینکه متربی بتواند بسیاری از مفاهیمی که در تربیت دینی به آن نیاز است را بپذیرد لازمه‌ی آن رشد قدرت تعقل در اوست و اعتقاد ما بر این است که مقدم بر هر نوع تربیتی برای کودک و نوجوان، تربیت فلسفی می‌باشد زیرا اگر کسی قدرت تعقل داشته باشد بسیاری از مواردی را که می‌خواهیم به او تعلیم دهیم، راحت‌تر یاد می‌گیرد به همین دلیل تفکر فلسفی و فلسفه برای کودک، به نوعی مقدم بر همه‌ی فعالیت‌های تربیتی است.
رابطه‌ی تفکر فلسفی و تربیت دینی و معنوی، تربیت، شکوفا شدن استعدادها، فعلیت بالقویات، منبع تربیت صحیح، دین و آموزه‌های دینی، غایت تربیت صحیح، تربیت انسان‌دین‌مدار و صاحب کمال معرفتی و عقلی، ساحت‌های تربیت، تربیت اعتقادی، تربیت عبادی، تربیت اخلاقی، تربیت معنوی، توجه به امور قلبی و درونی (فطرت ثانی) و ایمان به غیب، شرایط عمومی‌سازی تربیت، مسیر تربیت، چگونگی تربیت معنوی و... از دیگر مباحثی بود که دکتر خیاط زنجانی مدرس این نشست، به تفصیل در مورد آنها صحبت کرد و توضیحات لازم را ارائه نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =