کد خبر: 338693
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱
«کوچه» فریدون مشیری، مرا به شعر علاقه‌مند کرد

حسین دهلوی شاعر و کارشناس ادبی کانون پرورش فکری سال گذشته موفق به دریافت جایزه برگزیده کتاب سال در گروه شعر کلاسیک و برگزیده هجدهمین جشنواره شعر فجر شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حسین دهلوی درباره علاقه‌مندی‌اش به شعر گفت: اول دبیرستان بودم که یکی از معلم‌هایم شعر «کوچه» از فریدون مشیری را برایمان خواند. من رشته‌ام ریاضی بود اما با خواندن این شعر به ادبیات علاقه‌مند شدم و تغییر رشته دادم و ادبیات خواندم.

وی افزود: پیش از این اتفاق اصلا تجربه‌ای در حوزه شعر و ادبیات نداشتم و این اتفاق از همان‌جا در سال ۸۷ شروع شد. چون شعر گفتن را با علاقه‌مندی به فریدون مشیری شروع کردم و تقریبا آثار تمام شاعران مطرح نیمایی را می‌خواندم، برای همین ابتدا شعرهایم مانند این شاعران بود اما به مرور سمت غزل رفتم.

دهلوی اظهار کرد: قبل از کنکور و در ۱۸ سالگی بعد از اینکه شعرهایی که گفته بودم به تعداد قابل توجهی رسید در یک مجموعه برای انتشار کتاب جمع کردم اما در نوبت چاپ ماند که چند سال بعد با عنوان «مجنون در تهران» از سوی نشر سپیده باوران منتشر شد.

وی ادامه داد: کتاب دومم «آشفتگی» بود که نشر نزدیک‌تر چاپ کرد و کتاب سال شعر جوان شد و جایزه قیصر امین‌پور را گرفت. قبلا برای شعرهایم جایزه گرفته بودم اما این اولین جایزه کتاب شعرم بود. «دلبستگی» عنوان کتاب سومم و منتشر شده در انتشارات سوره مهر است. این کتاب هم سال گذشته جایزه برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در گروه شعر کلاسیک و جایزه هجدهمین جشنواره شعر فجر را کسب کرد.

برگزیده چهل‌و یکمین جایزه کتاب سال افزود: کلا در انجمن‌های شعر رفت و آمدی نداشتم و هیچ‌کدام از این جایزه‌ها را هم فکر نمی‌کردم بگیرم، حتی نمی‌دانستم قرار است در جشنواره‌ها شرکت داده شود چون خود انتشارات فرستاده بود و وقتی دبیرخانه جشنواره تماس گرفت باخبر شدم.

دهلوی در پاسخ به این سوال که تا به حال شعر کودک گفته است یا نه بیان کرد: به شعر کودک فکر کردم ولی به نظرم کار من نیست. شاعران کودک خیلی خوبی داریم و مهم‌تر این‌که من در کانون با نوجوان‌هایی سروکار دارم که خودشان شعر بزرگسال می‌گویند.

وی تصریح کرد: محتوای بیشتر شعرهایم عاشقانه و آیینی است. اما شعر مناسبتی خیلی نگفتم و اگر بخواهم یک مدل شعر را هیچ وقت نگویم شعر مناسبتی است که در یک زمان خاصی اتفاق افتاده، چون تاریخ مصرف دارد و زودگذر است.

شاعر کتاب «دلبستگی» درباره شاعرانی که متأثر از آنها شعر گفته اظهار کرد: از میان شاعران قدیمی صائب تبریزی و از میان شاعران معاصر تحت تأثیر فاضل نظری بودم. قبل‌تر شعرهایم را متأثر از شعرهایی که می‌خواندم می‌گفتم اما الان نه و بعدا فهمیدم ادامه راه اینطور نیست.

این شاعر بیان کرد: برای سرودن یک شعر خوب مجموعه‌ مواردی باید رعایت شود؛ حرف و فرمش خوب باشد، خوب گفته شود و این‌که یک اثر هنری باشد. بعضی شعرهایی که الان گفته می‌شود واقعا شعر نیست ولی با زور رسانه‌ای جا می‌افتد و بعد فکر می‌کنند شعر موفقی است. این شعرها را باید مثلا هزار سال دیگر دید که ببینم چه کسی هست و چه کسی نیست.

حسین دهلوی درباره تازه‌‎ترین اثرش خبر داد: کتاب جدیدم کتاب شعر نیست، یک رمان نوجوان فانتزی است که زمینه مذهبی دارد و از عناصر اساطیری ایران استفاده شده. فعلا یک جلد است و پیش نویسش را آماده کردم.

وی در پایان گفت: همیشه به نوشتن رمان فکر می‌کردم و بعد که به کانون پرورش فکری آمدم احساس کردم جای چنین رمان‌های تألیفی در فضاهایی مانند هری‌پاتر و... کم است

حسین دهلوی کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و تاکنون از او کتاب‌های «مجنون در تهران»، «آشفتگی» و «دلبستگی» منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =