آیین پایانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان برگزار شد

نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در مرحله استانی در کرمان با اعلام برگزیدگان و خوانش بیانیه هیات داوران به پایان رسید.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، اکبر خدادادی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان در آیین پایانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در مرحله استانی با ابراز خوشحالی از حضور پر شور مربیان مراکز و هنرمندان نمایش کانون‌ پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به بهشتی تشبیه کرد که در آن انسان‌های شریف و هنرمند معصومیت و مهربانی را ترویج می‌کنند.

وی درباره اهمیت هنر نمایش افزود: بازی و نمایش یکی از مهمترین شیوه‌ها برای انتقال معنا به ویژه برای کودکان و نوجوانان است.

خدادادی با اشاره به داستان آموزش وضو توسط امام حسن(ع) و امام حسین(ع) برای پیرمردی که وضو گرفتن او نیاز به اصلاح داشت بیان کرد: به باور من این یکی از مصادیق استفاده از تمهیدات نمایشی برای آموزش است.

مدیرکل کانون استان همچنین نمایش را نوعی آزمایشگاه انسانی خواند و هنرهای نمایشی را باعث توسعه همه جانبه توانایی‌ها در کودکان و نوجوانان دانست.

این در حالی است که، مسعود گنجعلیخان حاکمی به نمایندگی بیانیه هیات داوران را به شرح زیر قراعت کرد:

«بنام خدای عزیزم سلام

به یاد کودکان مظلوم غزه و کودکان و   نوجوانان مظلوم جهان

برای خوب‌تر زیستن با تئاتر اندیشیدن را تجربه می‌کنیم.  در کنار هم هستیم در جهان بزرگ و روشن تئاتر.  تا با هم و برای کودکان و نوجوانان ایران و جهان فردا را روشن‌تر کنیم.  پژوهش‌ها نشان داده‌اند که کودکان در برابر کارهای ادبی و هنری احساس هم‌ذات پنداری بیشتری می‌کنند و خود را قهرمان  نمایش می‌پندارند و تئاتر از این لحاظ قوی‌ترین رشته‌ی هنری است چرا که آن‌ها حوادث و جریانات را در برابر چشم  خود می‌بینند. افزون بر این چشم‌اندازها، دکورها، لباس هنرپیشه‌ها، موسیقی، تمهیدات نمایشی و نورپردازی خیال‌انگیز باعث می‌شوند تا با کودکان وارد فضای جذاب و افسانه‌ای سازند و از زندگی احساس رضایت و خوشبختی نمایند و عوامل نمایشی تخیل و حس همزاد پنداری آنها را تشدید می‌کند و آنها را به اوج لذت و تاثیرپذیری می‌رساند. از آنجایی که اندیشه کودکان در اکثر اوقات در ارتباط با اشیا ملموس و تصویرهای گوناگون حسی است، لذا تئاتر در میان ابزارهای فرهنگی به کودک نزدیک‌تر است و کتاب تصویری مکتوب یا طراحی شده به او ارائه می‌دهد. رادیو تصویری شنیداری، تلویزیون و سینما تصویری شنیداری و دیداری اما تئاتر تصویری واقعی، زنده، گویا، ملموس، شنیداری و دیداری به او عرضه می‌کند. چهارچوب کلی تئاتر کودکان و نوجوانان شادی و لذت به همراه رسالتی تربیتی و آموزشی است. اشتباه است اگر بیندیشیم هدف تئاتر کودک تنها لذت و شادیست و از آن اشتباه‌تر این است که آن را انباشته از متون درسی عمیق نماییم. برای دستیابی به اهداف تربیتی باید ارزش‌های کلی انسانی را مطرح کرد. ارزش‌هایی چون اخلاص، شجاعت، عدالت و آنچه مهم است عدم طرح مسائل مذکور به طور تجربی است. بلکه باید در قالب اشخاص مسائل نمایشی جلوه‌گر شود. اینکه می‌گویند بازیگری خوب و کارگردانی فوق العاده عناصر اولیه و ضروری یک نمایش محسوب می‌شوند حرف صحیحی است. اما حقیقت آن است که اگر نمایش ارزشمند نباشد عناصر فوق ارزشی ندارد. نمایشنامه باید ارزش اجرا داشته باشد و با مراحل گوناگون مخاطب سنی هماهنگ بوده و همه تفاوت‌های فکری روانی و رفتاری آنان را در نظر بگیرد چرا که بنای یک نمایش خوب بر شالوده یک متن نمایشی مناسب استوار می‌شود.

 هیئت داوران ضمن سپاس از حضور پرشور شرکت کنندگان در جشنواره در جهت غنی‌تر شدن جشنواره چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی نکاتی را یادآور می‌شود.

-  پرداختن به متونی که برخاسته از آداب و رسوم و استفاده از سنن منطقه‌ای خود باشد

-  پرهیز از صداسازی‌های تصنعی توسط بازیگران در جهت ایفای نقش

 - استفاده بیشتر از جنبه‌های نمایشی متون و دور شدن از مفاهیم ساده قصه‌گویی به عنوان نمایش

-  عدم انتخاب مضامین بزرگسالانه و روشنفکرانه که اغلب با مسائل کودک و نوجوان اشتباه گرفته می‌شود

-  استفاده به جا و مناسب از حرکات موزون در جهت القای کامل خصوصیات نقش و مفاهیم گوناگون صحنه‌ای در نمایش

- تاکید بر استفاده از موسیقی ایرانی و سنتی در تئاتر کودک و نوجوان

 -  استفاده از خلاقیت‌های بصری در نمایش

 -  رعایت تناسب ساخت عروسک‌ها با موضوع و شیوه اجرا اهمیت دادن به ساختار زبان نمایش‌های کودک و نوجوان

هیئت داوران نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان استان کرمان؛ مسعود گنجعلیخان، احمد شهدادی  ومحمد قاسمی»

اسامی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان استان کرمان را اینجا مشاهده کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =