بچه‌ها را با لایه‌های پنهان زندگی آشنا کنیم

نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان می‌گوید: داستان‌ها باید کودکان و نوجوانان را با لایه‌های پنهان زندگی آشنا کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، روز بیست‌ویکم اردیبهشت، غرفه کانون در نمایشگاه کتاب میزبان محمد میرکیانی در قالب برنامه «دیدار با مفاخر» بود.

او در این برنامه مطرح کرد: من دلم می‌خواهد در داستان‌هایم، بچه‌ها را با مفهوم زندگی و درک و مفهوم درستی از آن آشنا کنم. چون اگر کودکان ما زندگی را درست بشناسند در بزرگسالی دچار مشکل نمی‌شوند واین برعهده ماست که آنها را با لایه‌های پنهان زندگی آشنا کنیم.

بچه‌ها را با لایه‌های پنهان زندگی آشنا کنیم

این نویسنده کودک و نوجوان در ابتدای دیدار با مخاطبان، به پیشینه خود اشاره و بیان کرد: بیش از ۴۰ سال است که می‌نویسم. تاکنون ۸۰ عنوان کتاب نوشته‌ام که ۸۰۰ قصه را دربرمی‌گیرد. بعضی از داستان‌هایم به محصولات تصویری تبدیل شده‌اند. سه بار برنده کتاب سال شده و سال‌ها سردبیر برنامه «ظهر جمعه» بوده‌ام. علاوه بر این معلم بوده و قصه گویی و ادبیات کودک تدریس کردم. «حکایت‌های کمال»ِ مرا هم از تلویزیون دیده‌اند.

بچه‌ها را با لایه‌های پنهان زندگی آشنا کنیم

نویسنده مجموعه «قصه ما مثل شد» در پاسخ به این‌که درون‌مایه داستان‌های‌تان چه‌طور انتخاب می‌شود، گفت: من دلم می‌خواهد در داستان‌هایم، بچه‌ها را با مفهوم زندگی و درک و مفهوم درستی از آن آشنا کند. چون اگر کودکان ما زندگی را درست بشناسند در بزرگسالی دچار مشکل نمی‌شوند و این برعهده ماست که آنها را با لایه‌های پنهان زندگی آشنا کنیم.

میرکیانی، مطالعه هدفمند را لازمه نویسنده‌شدن دانست و افزود: بچه‌هایی که دوست دارند نویسنده شوند، باید به شکل هدفمند مطالعه کنند نه از سر تفنن و سرگرمی تا پی ببرند نویسنده یک اثر، چه‌طور توانسته مفاهیم مورد نظر خود را بنویسد و به خواننده منتقل کند؟

بچه‌ها را با لایه‌های پنهان زندگی آشنا کنیم

نویسنده «قصه‌های شیرین» در پاسخ به این‌که کدام کتاب خود را بیشتر دوست دارید، بیان کرد: کتاب‌هایی که یک نویسنده می‌نویسد، مثل فرزندانش هستند. اما خود من مجموعه «بچه‌های کوچه» و «شب‌های شیرین» را که مبنایش قصه است، بیشتر از کتاب‌های دیگرم دوست دارم. چون در این کتاب تا اندازه‌ای توانسته‌ام پدر و مادرها را به قصه‌گویی تشویق و بچه‌ها را با قصه شنیدن مانوس کنم.

به گفته میرکیانی، هیچ رسانه‌ای جایگزین کتاب نمی‌شود. این کتاب است که مهارت زبان‌آموزی را برای فرزندان ما تسهیل می‌کند. چراکه فضای مجازی به ما اطلاعات می‌دهد نه دانش زندگی و بچه‌ها برای شناخت مهارت‌های زندگی باید کتاب بخرند.

نویسنده «حکایت‌های کمال» یکی از ویژگی‌های آثار خود را تصویری بودن دانست و افزود: بچه‌ها با خواندن کتاب‌های من می‌توانند یک دوره را در ذهن خود مجسم کنند. از سوی دیگر یک کتاب باید علاوه بر محتوای خوب به لحاظ هنری هم جذاب باشد. انتخاب عنوان هم بسیار مهم است و اسم جذاب به پرمخاطب بودن آن کمک می‌کند.

بچه‌ها را با لایه‌های پنهان زندگی آشنا کنیم

میرکیانی، قصه، حکایت، افسانه، رویداد، واقعه و داستان را مترادف یک‌دیگر و به معنی مجموعه حوادثی برشمرد که از پی هم می‌آیند و در ادبیات کلاسیک ما چون «اسرارنامه، الهی‌نامه، مثنوی و شاهنامه» قصه‌های شیرینی وجود دارد که باید برای کودکان و نوجوانان بازنوشته شود.

به گفته سردبیر «قصه‌های ظهر جمعه با شما»، هر داستان و قصه‌ای یک مقدمه و موخره دارد. من برای «شب‌های شیرین»، از چندین موخره(جملات پایانی) استفاده کرده‌ام مثل «گلم روی زمینی/ خواب‌های خوب ببینی» تا بچه‌ها با آرامش بخوابند.

میرکیانی در پایان و در پاسخ به این‌که آیا کتابی نوشته‌ای که از چاپ آن پشیمان شوی گفت: بله اما اسم نمی‌برم تا هم آبروی خودم حفظ شود هم آبروی ناشر.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سه سالن ناشران کودک و نوجوان، ناشران عمومی و ناشران آموزشی (ویژه کانون زبان) حضور دارد.

بچه‌ها را با لایه‌های پنهان زندگی آشنا کنیم

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =