برگی از زندگی خیام

به مناسبت بزرگداشت شاعر، حکیم و فیلسوف ایرانی، گردآوری برگی از زندگی خیام توسط عضو نوجوان فعال کانون کرمانشاه صورت پذیرفت.

به گزارش روابط عمومی کانون کرمانشاه، به مناسبت بزرگداشت شاعر، حکیم و فیلسوف ایرانی، گردآوری برگی از زندگی خیام توسط عضو نوجوان فعال کانون کرمانشاه صورت پذیرفت.
" حکیم عمر خیام نیشابوری" فیلسوف، ریاضیدان، ستاره‌شناس، شاعر و طراح تقویم جلالی است که در سال ۴۳۹ هجری‌قمری چشم به جهان گشود، ۲۸ اردیبهشت‌ماه هرسال که به روایتی روز تولد خیام است و در تقویم ایران روز بزرگداشت خیام نامیده شده است. 
بر همین اساس در راستای بزرگداشت این دانشمند و شاعر بزرگ ایرانی می‌توان گفت: خیام به روایتی همه‌چیزدان زمان خود بوده؛ او هم از نظر علمی و هم ادبی جایگاه بالایی در سطح جهانی دارد." رباعیات خیام" به زبان‌های بسیاری ترجمه شده و آثار او در بسیاری از دانشگاه های مشهور جهان مورد توجه اساتید و دانشجویان قرار گرفته است.
حکیم عمر خیام در زمینه‌های بسیاری آثار گرانبهایی را بر جای گذاشته؛ به طور مثال:
در "ریاضیات":
    کارهای خیام در ریاضیات (به ویژه در جبر) تا سده‌ی ۱۹ میلادی در بین ریاضیدانان اروپایی مورد استفاده بوده است و رد پای خیام را می‌توان به واسطه‌ی "خواجه نصیرالدین طوسی" در پیشرفت ریاضیات در اروپا دنبال کرد. خیام اولین کسی بود که نشان داد معادله‌ی درجه‌ی سوم ممکن است دارای بیش از یک پاسخ باشد یا اینکه اصلاً جوابی نداشته باشند.
یکی از آثار دیگر خیام (رسالة فی شرح ما اشکل من مصادرات اقلیدس) است که در آن خیام قضیه‌ی خطوط متوازی را مورد مطالعه قرار داده است.

در"ستاره‌شناسی" :
   خیام گاه‌شماری (تقویم) ایران را تغییر داد و بعد از اصلاح آن مدار گردش کره‌ی زمین به دور خورشید را تا ۱۶ رقم اعشار محاسبه کرد.

در "فلسفه" :
   از خیام پنج رساله فلسفی یافت شده که یکی از آنها فارسی بوده و باقی عربی است. او همچنین به درخواست تعدادی از دانشمندان اصفهانی "خطبه توحیدیه ابن سینا" را به فارسی ترجمه کرده است.

در "ادبیات" :
   جالب است بدانید هم‌دوره‌ای‌های خیام از رباعیات او بی‌خبر بودند و او را به‌عنوان یک ریاضیدان و فیلسوف می شناختند و حدودا ۵۰ سال پس از مرگ او، در کتابی از خیام به عنوان [شاعر] یاد شده و هنوز هم در تعداد اشعار او در بین صاحب نظران اختلاف نظر وجود دارد. محتوای بیشتر رباعیات خیام، توجه به مرگ، تذکر در مورد استفاده درست از فرصت‌های زندگی، اشاره به کوتاهی عمر و... است؛ همچنین اشعار کوتاه و ساده‌ی او دارای معانی عمیق فلسفی و حاصل اندیشه متفکرانه بزرگی در برابر اسرار آفرینش است.
سرانجام او در سال ۵۱۷ هجری‌قمری چشم از جهان فروبست. آرامگاه او در باغی در جنوب شرقی شهر نیشابور قرار دارد و امروزه میزبان بسیاری از دوست داران و علاقه‌مندان به خیام است.

گردآوری: مهشاد جعفری عضو نوجوان فعال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =