ویژه‌برنامه ادبی "روی خط خاطره" برگزار شد

این ویژه‌برنامه، پنجشنبه سوم خرداد ۱۴۰۳ در مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز فرخ‌شهر برگزار گردید و در آن اعضای انجمن نویسندگان نوجوان(آفرینش) فرخ‌شهر ضمن نقد و بررسی آثارشان با تکنیک‌ها و شگردهای تبدیل "خاطره" به "داستان" آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، انجمن نویسندگان نوجوان(آفرینش) روز پنج شنبه ۳خرداد ۱۴۰۳ همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، در یک نشست ۳ ساعته با شیوه‌ها و شگردهای تبدیل خاطره به داستان، شناخت مولفه‌های ادبیات مقاومت و آشنایی با داستان پایداری آشنا شدند.

ویژه‌برنامه ادبی "روی خط خاطره" برگزار شد

در ابتدای جلسه، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ادای احترام به حضور رزمندگان دوران دفاع مقدس و خوانش چند بیت شعر در مورد شهدا سخنان خود را آغاز کرد و گفت: امیدواریم شهدا در روز قیامت دست ما را هم بگیرند و مورد شفاعت این عزیزان قرار بگیریم و سپس با اهدای لوح تقدیر به دختر شهید رجب‌پور از مقام این شهید ارزشمند تجلیل به عمل آمد.

در ادامه فرماندار شهرستان فرخ‌شهر با بیان تسلیت و تالم و تاثر از حادثه‌ای که باعث از دست دادن ریاست محترم و مردمی جمهوری اسلامی و خدمتگزاران به نظام شد گفت: همه‌ی ما مسئولیت داریم که رشادت‌ها و از خود گذشتگی‌های ریاست جمهور و اعزای دولت را به اطلاع مردم و مخصوصا نوجوانان این منطقه برسانیم.

ویژه‌برنامه ادبی "روی خط خاطره" برگزار شد

کاووسی ادامه داد: بنده به عنوان قسمتی از بدنه‌ی این دولت اعلام میکنم که در تمام دوران انقلاب از ابتدا تا کنون ما به سبب ترورها و اتفاقاتی که در کشور افتاد هزاران نفر از مسئولین رده‌ی بالای کشور را از دست داده‌ایم و ناراحت و عزادار شده‌ایم ولی نگذاشتیم هیچ خللی در امور کشور ایجاد شود و این اطمینان است که در وضعیت کنونی که این حادثه ایجاد شده هم با همه‌ی تلخی و سختی که در فقدان رئیس جمهور عزیزمان تحمل می‌کنیم ولی پای کار این نظام ایستاده‌ایم و این سختی را هم پشت سر گذاشته و به حول و قوه‌ی الهی به جلو حرکت میکنیم.

در این برنامه که بیش از ۳۵ نفر از مسوولان شهرستان فرخ شهر به همراه تعدادی از رزمندگان و خانواده‌های شهدای دفاع مقدس حضور داشتند ضمن گرامی داشت‌ یاد و خاطره‌ی شهید سیدابراهیم رئیسی ریاست جمهور خدوم و مردمی، رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به بیان خاطرات خود از زمان جنگ پرداختند.

در ادامه، ویژه برنامه‌ی "روی خط خاطره" به اجرا در آمد که طی آن ابتدا رزمندگان عزیز دوران دفاع مقدس، به روایتگری خاطرات خود از عملیات آزادسازی خرمشهر پرداختند و پس از آن اعضای انجمن نویسندگان نوجوان(آفرینش) که از قبل این خاطرات را در اختیار داشتند و خلق اثر نموده بودند به خوانش آثار داستانی خود بر اساس  این خاطرات پرداختند و سپس آثارشان ابتدا توسط دیگر نوجوانان حاضر در جلسه و بعد از آن توسط کارشناس مهمان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

وحید برزگر (شاعر و نویسنده‌ی فرخ‌شهری) ضمن اشاره به تفاوت‌های تکنیکی داستان با خاطره گفت:صمیمیت و سادگی از خاصیت‌های خاطره است و خاطرات مبتنی بر واقعیت هستند ولی داستان تکرار صرفِ واقعیت نیست و در آن تخیل به واقعیت افزوده می شود. خالق کتاب"لبخند تو نهایت زیبایی‌ست" یادآور شد: خاطره یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای رسیدن به داستان‌نویسی‌ست و خاطره‌ای ظرفیت انتقال و تبدیل شدن به داستان را دارد که بار عاطفی بیشتری داشته باشد و احساسات مخاطب را بیشتر درگیر کند.

ویژه‌برنامه ادبی "روی خط خاطره" برگزار شد

برزگر شروع مناسب و پر کشش را برای یک داستان امروز ضروری دانست و ادامه داد: معمولا شروع خاطره با سه آیتم رخ می‌دهد (زمان، مکان و رویداد خاص) و زاویه دید مخصوص به خود را دارد که عمدتا اول شخص می‌باشد اما در داستان بهتر است که از زاویه دید سوم شخص(دانای کل) استفاده شود چرا که دست نویسنده برای پرورش محتوای داستان بازتر خواهد بود و نویسنده به خاطر  تنوع زاویه دید در داستان فرصت بیشتری برای طرح وقایع دارد. وی ادامه داد: شخصیت‌پردازی یکی دیگر از عناصر مهم در داستان‌نویسی‌ست که با شخصیت خاطرات تفاوت اساسی دارد. این در حالی‌ست که در خاطرات عموما با یک شخصیت کلی مواجه هستیم.

وحید برزگر، استفاده‌ی هوشمندانه از حواس پنجگانه را عامل مهمی برای ذکر جزئیات اخلاقی و رفتاری شخصیت‌ها ذکر کرد و گفت: با درگیر کردن حواس مختلف بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه و...و درگیر کردن حواس مخاطب تاثیری عمیق‌تر و ماندگارتر در او ایجاد خواهید کرد.وی در ادامه‌ی نقد و بررسی آثار اعضا یادآور شد: در تبدیل خاطره به داستان، اولین کار حرکت از واقعیت به سمت خیال است چرا که با خیال می‌توانیم مرزهای واقعیت را پشت سر بگذاریم و هرچه ذهن دور پروازتر باشد می‌تواند به یک اثر از لحاظ داستانی اعتبار بیشتری ببخشد. انتخاب نام مناسب برای داستان، به کارگیری و استفاده از جملات کوتاه در داستان نویسی، استفاده از ادب عامه، کاربرد مناسب افعال و شناخت فعل‌ها برای خلق اثر داستانی، رعایت زنجیره‌ی واژگانی و عدم رهاسازی جملات در داستان از دیگر مباحثی بود که توسط این مدرس دانشگاه در انجمن نویسندگان نوجوان مطرح گردید.

در این نشست آثار هستی خرمیان، گلنوش امینی و ستایش صالح  مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ویژه‌برنامه ادبی "روی خط خاطره" برگزار شد

روایتگری خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس، اجرای نمایشنامه‌خوانی با موضوع "شهید جمهور"، شعرخوانی با موضوع: شهادت ریاست جمهوری، اهدای لوح تقدیر و هدیه به اعضای انجمن نویسندگان نوجوان، برپایی نمایشگاهی از آثار و تالیفات کارشناسان و مربیان شهرستان فرخ‌شهر با موضوع جنگ و دفاع مقدس، و اعلام برگزیدگان فراخوان ادبی" کاریکلماتور نویسی" از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

میهمانانی که از فرخ‌شهر در این مراسم شرف حضور داشتند: کاووسی: فرماندار، نظری: شهردار، خرمیان: بخشدار، امینی: ریاست فرهنگ و ارشاد اسلامی، قاسمی: ریاست منابع طبیعی، برزگر: مدیر خانه طراوت، موسوی: مسئول انجمن شعر، دکتر اشرفی: موزه حیات وحش، عبدی: محیط زیست، میرفروغی و سمیع: از رزمندگان دفاع مقدس، خانم برادران: مسئول نهاد کتابخانه‌ها به همراه رزمندگانی از شهرکرد و خانم بابادی:معاونت فرهنگی، مهری و علیخانی: کارشناسان ادبی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده‌ی گزارش تصویری کلیک کنید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =