به گزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، به مناسبت هفته نجوم، مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستانهای نیریز و ارسنجان در ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴، میزبان برنامههای متنوعی بودند؛ که هدف اصلی آنها آموزش مفاهیم نجومی و رصد آسمان بود.
این برنامهها با استقبال گسترده دانشآموزان و خانوادهها همراه شد؛ و بهویژه توجه کودکان و نوجوانان را به علم نجوم جلب کرد.
در ۱۴ اردیبهشت، مرکز نیریز برنامههایی با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با مفاهیم پایه علم نجوم برگزار کرد. این برنامهها شامل معرفی زندگی و دستاوردهای علمی فضل ابن حاتم نیریزی، منجم و ریاضیدان برجسته ایرانی، بود.
آشنایی با چهرههای علمی تاریخ علم نجوم، بهویژه در سطح محلی، میتواند حس هویت علمی و انگیزه برای علاقهمندان به علم را تقویت کند.
همچنین کارگاههایی پیرامون موقعیت زمین در فضا، جهتیابی با ماه، و بررسی اسطورهشناسی صورت فلکی عقرب برگزار شد؛ که در آن شرکتکنندگان به بررسی ویژگیهای اخلاقی این صورت فلکی و نحوه ارتباط آن با فرهنگهای مختلف پرداختند. این بخش از برنامه نه تنها به آشنایی با علم نجوم، بلکه به گسترش تفکر انتقادی کمک کرد.
در ۱۵ اردیبهشت نیز مرکز ارسنجان ویژهبرنامهای برای رصد آسمان برگزار کرد. این برنامه ویژه دختران ۶ تا ۱۸ سال با همکاری مرکز سیار نجوم استان، شامل آموزش نظری نجوم، نمایش مفاهیم با پردهنمایش، آشنایی با منظومه شمسی و کهکشانها با استفاده از چتر آسماننما، و رصد ماه و سیارات با تلسکوپ بود.
استفاده از تلسکوپ و مشاهده اجرام آسمانی بهطور مستقیم بهویژه برای کودکان و نوجوانان تجربهای جذاب و آموزنده است؛ که درک آنان را از ابعاد عظیم جهان هستی و جایگاه انسان در آن تقویت میکند. این برنامهها نشاندهنده اهمیت فعالیتهای میدانی و عملی در کنار آموزشهای تئوری است.
در کنار این برنامههای علمی، جلسهای با حضور والدین برگزار شد؛ که در آن فعالیتهای کانون، مربیان، و برنامههای فرهنگی از جمله شعرخوانی و کتابخوانی معرفی شد.
این برنامهها علاوه بر آموزش مفاهیم نجومی، فرصتی برای ارتقاء آگاهیهای علمی و فرهنگی اعضاء کانون فراهم کردند.
آشنایی با علم نجوم، بهویژه برای کودکان و نوجوانان، نه تنها باعث افزایش دقت و توجه آنان به مسائل علمی میشود، بلکه مهارتهایی مانند تفکر انتقادی، تجزیه و تحلیل اطلاعات و تعامل گروهی را نیز تقویت میکند.
استفاده از فعالیتهای میدانی مانند رصد آسمان، ضمن جذابیت برای کودکان، انگیزههای علمی آنها را تقویت میکند؛ و تجربیات مستقیم در یادگیری را افزایش میدهد.
این برنامهها همچنین موجب آشنایی بیشتر مردم با فعالیتهای مختلف کانون و تشویق آنها به شرکت در برنامههای تابستانی این نهادهای فرهنگی شد.