به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، در این نشست که با حضور جمعی از دانشآموزان و خانوادههای علاقهمند به شاهنامه حضور داشتند، اساتید دعوت شده، به نوبهی خود به ارائهی دیدگاه و آموزش حاضرین پرداختند.
شعله ایلبیگیپور به عنوان مسوول مرکز تخصصی شاهنامهخوانی استان، به آموزش کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: در یک فرایند آموزشی، شور و اشتیاق اعضا و مربی میتواند در جذب اعضا و علاقهمندسازی آنها به متون کهن بهویژه شاهنامهخوانی بسیار موثر باشد. وی در ادامه ازشخصیتهای اسطورهای و تاثیرگذار در شاهنامه و اهمیت کشور ایران برای خالق این اثر و پاسداشت زبان فارسی صحبت کرد و به نقش رستم به عنوان پهلوان ایرانی در دفاع از خاک ایران و حضور پادشاهان عادل و دادگر همچون فریدون و کیخسرو در شاهنامه اشاره کرد.
مسوول مرکز فارسان در ادامه گفت: عدم انتخاب متن و داستان برای اعضا جهت خوانش و داشتن آزادی عمل (داوطلبانه بودن) در کارگاه شاهنامهخوانی میتواند به پایدارسازی آنها کمک کند. وی به تاثیر شاهنامه بر کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: حضور پیوستهی والدین در کنار اعضای شاهنامهخوان و اینکه اعضا بهراحتی میتوانند با داستانهای شاهنامه ارتباط برقرار کنند و با یک اجرای بینظیر خلق حماسه کنند، از تاثیرهای شگرف شاهنامه بر کودکان و نوجوانان است.
در ادامهی برنامه، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری در سخنانی تأکید کرد که شاهنامهی فردوسی نه تنها یک اثر ادبی باارزش، بلکه منبعی غنی از آموزههای اخلاقی و فرهنگی است که برای کودکان و نوجوانان بسیار حائز اهمیت است.
روحالله واحد گفت: فردوسی در زمانی شروع به نگاشتن شاهنامه کرد که در آن زمان و در میان مردم احساس نیاز شدیدی برای ایجاد انگیزه و ایجاد تحرک میدید. وی در ادامه تاکید کرد: برای همین شخصیتی همچون رستم را با آن حد از رشادت و پهلوانی خلق کرد تا باعث ایجاد تحرک و پویایی در جامعهی جوان آن زمان شود.
مدیرکل کانون استان در مورد زندگی و مرگ فردوسی گفت: ساده زیستی و تن ندادن به خواستههای شاهان و اربابان زمان از خصوصیات بارز فردوسی بود. وی در ادامه گفت: با اینکه فردوسی مسلمان بود ولی بخاطر تن ندادن به خواستههای امرا و شاهان زمان، بعد از مرگش اجازهی دفن او را در میان دیگر مردگان ندادند و وی را به مکان فعلی که در آن زمان دور از همهی مردم بود انتقال دادند و به خاک سپردند.
روحالله واحد در مورد ویژهگیهای شاهنامه گفت: این اثر افسانهای به خوبی میتواند مفاهیم پیچیدهای همچون شجاعت، وفاداری، و عدالت را به نسل نوجوان منتقل کند و از آنجایی که این مفاهیم در زندگی روزمرهی کودکان و نوجوانان کاربرد دارند، پرداختن به شاهنامه در دورهی کنونی میتواند به پرورش شخصیت و احساس مسئولیت اجتماعی آنان کمک کند.
در ادامهی این نشست تعدادی از شاهنامهخوانان کودک و نوجوان حاضر در جلسه به اجرای اشعار فردوسی پرداختند.
سپس میهمان ویژهی این نشست که برای بخش قصهگویی مقاومت حضور پیدا کرده بود، در سخنانی به رشادتها و فداکاریهای جوانان ایران در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: این آرامش و امنیت که در جامعه وجود دارد از برکت خون شهیدان است، به همین دلیل شما کودکان و نوجوانان میباید هرچه بیشتر به بازگویی رشادتها و ایثار رزمندگان بپردازید و داستان و قصهگوییهایتان را از موضوع این شهدا انتخاب کنید.
طاهر پورعباس در مورد چگونگی کارگاههای ادبی گفت: کودک و نوجوان امروز باید از کارگاه داستاننویسی و شعرسرایی لذت ببرد و حس دیدهشدن پیدا کند و این تجربه را به دیگران نیز انتقال دهد. وی گفت: به خاطر داشته باشید بعد از اینکه کودک و نوجوان این توانایی را داشته باشد که بتواند بخوبی شعر بخواند و با صدا و لحن دلنشین اجرا کند، پس باید زمینهای فراهم شود که خوب بنویسد، خوب بسراید و خوب بخواند.
در ادامه، پورعباس به خوانش چند دوبیتی از آثار خود پرداخت و ماجرای سرودن هر دوبیتی را برای اعضای نوجوان بیان کرد و با لهجهی شیرین خودش، این دوبیتیها را سوغات مردم جنوب ایران می دانست.
این شاعر نامآشنا گفت: برگزاری نشستهای اینچنینی و دعوت از سایر هنرمندان اهل قلم استان و استانهای همجوار میتواند چراغ راه اعضای نوجوان باشد.
طاهر پورعباس در ادامه افزود: در کنار فعالیتهایی مثل خوانش متون کهن بهویژه شاهنامهخوانی میتوان اعضای مستعد اهل قلم را شناسایی کرد و آنها را دور هم جمع کرد و به نوشتن و سرودن تشویقشان کرد تا منجر به خلق یک اثر جذاب شود.
وی در ادامه گفت: آشنایی نوجوان امروز با شخصیتهای دینی و مذهبی از جمله حضرت فاطمه زهرا(س) مثل بیدار کردن یک حس ماندگار در وجود نوجوانان به واسطهی این شخصیتها، امری جذاب و تاثیرگذار است و این بیداری محال است که از ذهن و روان نوجوان پاک شود.
گفتنی است در این رویداد ۳۰ نفر از کودکان و نوجوانان، به اجرای شاهنامهخوانی پرداختند که کوچکترین عضو شاهنامهخوان «سوگند منصوری» سه ساله و بزرگترین آنان «آیدا احمدی» ۱۳ساله بود و «یلدا منصوری» نیز به اجرای نقالی پرداخت.
در پایان با اهدای جوایز از اعضای فعال شاهنامهخوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری در مرکز سورشجان تقدیر بعمل آمد.