به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، سومین نشست آموزشی گلستانخوانی از سوی واحد آفرینشهای ادبی، شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ با حضور کارشناس ادبی استان و تمامی مربیان فرهنگی، ادبی و هنری در فضای مجازی برگزار گردید. در این نشست که با هدف توسعه و ترویج زبان و ادبیات فارسی، تقویت مهارت صحیحخوانی و روانخوانی متن و افزایش مهارت خوانداری مربیان از محتوای گلستان سعدی صورت گرفت؛ اسماعیل الله دادی مدرس دوره ضمن خوانش حکایاتی جدید از متن گلستان گفت: همانطور که در سلسله نشستهای قبلی نیز تاکید شد هدف اصلی ما از برگزاری این قبیل نشستها مانوس کردن نوجوانان با متن مکتوب گلستان است تا جایی که نوجوانان به حدی از متن لذت ببرند و با آن اخت شوند که در خلوت خود یا جمعهای گوناگون به صورت خودجوش گلستانخوانی کنند.
وی در ادامه و در پاسخ به سوال همکارانی که به دنبال راهکارهایی برای جذب نوجوانان در کارگاههای گلستانخوانی بودند افزود: به یاد داشته باشید که عدم تمایل نوجوانان به کارگاههای خوانش متون و به ویژه گلستان به خاطر آن است که این نسل با گلستان آشنا نیست، در هیچ فضایی آموزش ندیده و تجربهای در این خصوص ندارند و ذائقهی ادبی آنها تربیت نشده است، در واقع علاقه وقتی ایجاد میشود که شناخت صورت پذیرد. اگر نوجوانان ما به گلستان علاقه ندارند برای این است که کسی آنها را با گلستان آشنا نکرده است. نوجوانی که شناخت و درک دقیق و درستی از محتوای گلستان ندارد چگونه میتواند به آن علاقهمند شود؟ در واقع این ما هستیم که به عنوان مربی وظیفه داریم بچهها را به گونهای با این منبع ارزشمند آشنا و مانوس کنیم که کتاب بالینی آنها شود.
وی در ادامه افزود: انتخاب حکایتهای مناسبی که در زندگی روزمرهی نوجوانان امروزی مصداق عملی دارند و انتخاب حکایاتی که با زبان طنز آمیخته شدهاند و در مخاطب ایجاد نشاط میکنند میتوانند برای نوجوانان تاثیرگذارتر و جذابتر باشند.
این شاعر و نویسندهی کودک و نوجوان گفت: اگر طعم و مزهی گلستانخوانی زیر زبان بچهها برود آنها خودشان طالب خوانش گلستان خواهند شد همچنین برای تاثیرگذاری بیشتر سعی کنید بچهها را در برنامهها، نشستها، جشنها و جمعهایی که اساتید و والدین در آنها حضور دارند تشویق به گلستانخوانی کنید. وی یادآور شد ما در کارگاههای گلستانخوانی خیلی به جنبههای فرمی و زیباشناسی متن کار نداریم بلکه مفهوم، تعابیر، محتوا و درک معنا توسط نوجوانان در اولویت قرار دارد و باید اجازه دهیم تا نوجوانان تا حد ممکن با متن مواجه شوند.
روخوانی و روانخوانی از حکایات انتخابی توسط تعدادی از مربیان شرکت کننده در این نشست از دیگر برنامههای در نظر گرفته شده در سومین نشست بود.