بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان گیلان، انجمن قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان بهمنظور دانشافزایی و تبادل تجربه، نشست تخصصی «انتخاب و پرداخت قصههای شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی» را با حضور جمعی از قصهگویان این مجموعه و فعالان عرصه قصه و قصهگویی، در کتابخانه آیتالله محمدطاهر شرفی شهر تاریخی ماسوله برگزارکرد.
طی این نشست که بهمنظور همافزایی و ارایه راهکارهای عملی برای تبدیل متون کهن به روایتهای جذاب و شنیدنی و بازخوانی این گنجینه ادبی برای نسل جدید در قالب هنر قصهگویی صورتگرفت، فاطمه زارعی، مدرس از برگزیدگان جشنوارههای قصهگویی بهعنوان مدرس حضورداشت .
فاطمه زارعی در این همنشینی، از اهمیت انتخاب متن برای قصهگویی و نقالی صحبتکرد و مخاطبشناسی و آگاهی از خواستههای مخاطب را درسایه شناخت طیفهای مختلف جامعه، مهم و ضروری خواند.
وی در تبیین اهمیت این موضوع، به ضرورتهای همراهسازی مخاطب و همزادپنداوی او با شخصیتهای داستان پرداخت و ارایه قصه مناسب برای گروههای سنی مختلف را با اهمیت قلمدادکرد.
این دانشآموخته رشته تئاتر با اشاره به گروههای سنی کودک، نوجوان و بزرگسال گفت: ارایه داستانهای تخیلی و فانتزی برای گروه سنی کودک در اولویتقراردارد و نوجوانان با توجه به افزایش گستره مجازی، به داستانهای رزمی و عاشقانه علاقه بیشتری نشانمیدهند.
او در ادامه، قصههای تاریخی و منطقی را مورد استقبال طیف گسترده مخاطبان بزرگسال دانست و توضیحداد: آشنایی با پیشینه تاریخی این داستانها در اولویت مخاطبان سنی بزرگسال بهشمارمیرود.
این برگزیده جشنوارههای قصهگویی در همینحال بر لزوم درونیسازی قصهها و پرداخت مناسب متن با تکیه بر خلاقیت و نوآوری را با اهمیت توصیفکرد و افزود: توجه به این امر نقش بهسزایی در توفیق قصهگو و جذب مخاطب ایفامیکند.
زارعی همچنین به پرسشهای حاضران در این نشست تخصصی پاسخگفت و بر ضرورت مطالعه و بهروزرسانی آگاهیها تاکیدکرد.
قصه، ابراز بیداری و هویتبخشی است
سرپرست ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان هم در این نشست با اشاره به تفاوت کارکردهای قصه با گذشته گفت: این روزها قصهگویی با خارجشدن از ابزار سرگرمی، در بطن و متن جامعه جاری و ساری است و نقش بهسزایی در بیداری، هویتبخشی و تقویت انسانمداری ایفامیکند.
سجادکوچکنژاد افزود: این هنر فاخر، ابزار انتقال تجربهها است و ضرورتدارد از این گنجینه سرزمین مادری بهعنوان پل ارتباطی میان نسلی و آشناسازی نسل حاضر با داشتههای فرهنگی استفادهکنیم.
این مسوول فرهنگی درهمینحال نگاه ویژه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این هنر، پیشگامی در برگزاری جشنوارههای بینالمللی قصهگویی و نقش کاربردی این ابزار تربیتی در مراکز فرهنگی هنری کانون را موردتوجه قرارداد و اظهارکرد: قصهگویی از مهمترین فعالیتهای کانون پرورش فکری است و نقش بهسزایی در جذب و همراهسازی مخاطبدارد.
وی درهمینحال از شخصیتهای نامآشنای این عرصه که ریشه در کانون دارند، به نیکی یادکرد و گفت: بهرهگیری از ظرفیتهای آنان جهت مأنوسسازی هرچهبیشتر جامعه با قصهگویی و همراهسازی پدربزرگها و مادربزرگها برای بهاشتراکگذاری گنجینههای سرزمین مادری با کودکان، نوجوانان و خانوادهها میتواند نویدبخش حرکتی سازندهباشد.
لزوم برگزاری دورههای مختلف آموزش پادکست، تاکید بر ضرورت برگزاری نشستهای همافزایی برای انگیزهبخشی به فعالان عرصه قصه و قصهگویی و انتقال تجربهها ،ازدیگر موضوعهایی بود که در صحبتهای سجادکوچکنژاد به آن اشاره شد و وی درپایان از کانونیها و فعالان این عرصه دعوتکرد تا با انگیزهبخشی به کودکان و نوجوانان، آیندهسازان ایران اسلامی را با موجهای مثبت فرهنگی قصهگویی همراهکنند.
رابط استانی قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان هم از حاضران در این نشست بود و به تشریح اهداف برگزاری این همنشینیها پرداخت.
الهام کمالپور، دانشافزایی و بهاشتراکگذاری تجربهها را از اهداف این نشستها عنوانکرد و گفت: میزبانی مراکز مناطق مختلف استان از این همنشینیها و ارتقای دانش و آگاهی قصهگویان در تعامل با فعالان و صاحبنظران این عرصه، در اولویت برنامههای کانون قراردارد.
این نشست که ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ با همراهی مسوولان شهرستان فومن و همکاری نهادکتابخانههای عمومی استان صورتگرفت، با پخش کلیپ قصهگویی، هنرنمایی حنانه حکامی، عضو قصهگوی مرکز شماره ۱ کانون بندرانزلی، تجلیل از برگزیدگان و فعالان قصهگویی کانون پرورش فکری گیلان و قدردانی از برگزیدگان فراخوان قصهگویی «قصههای رمضان» همراهبود.