به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی، اولین جلسه شورای فلسفه برای کودکان به ریاست احسان منصوری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی با حضور معاون فرهنگی، کارشناس مسئول فرهنگی و کارشناس آموزش و پژوهش مربی مسئولان مراکز فرهنگی هنری شهر اراک و زهرا حاجی علیخانی تسهیلگر کارگاه تخصصی خردورزی فلسفه برای کودکان ۲۳ تیرماه ۱۴۰۴ در سالن جلسات مرحوم صفی الله نخعی در اداره کل کانون برگزار شد.
احسان منصوری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی با اشاره به برگزاری کارگاههاخردورزی و دورههای آموزشی در زمینه فلسفه برای کودکان در کانون پرورش فکری به آغاز فعالیتهای گسترده تر کانون در استان مرکزی با یک رویکرد آموزشی با هدف پرورش مهارتهای تفکر انتقادی، استدلال و گفتگو در کودکان و تبدیل کودکان به متفکران مستقل، مسئول و همدل تاکید و خواستار برگزاری جلسات شورای فلسفه برای کودکان به صورت منظم و با حضور صاحب نظران در استان شد.
منصوری رئیس شورای فلسفه برای کودکان در کانون استان مرکزی با پیشینه دکتری تخصصی در رشته فلسفه با اشاره نقش مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یک نهاد دولتی، در توسعه فعالیتهای مرتبط با فلسفه برای کودکان در ایران؛ گفت: با تعامل دستگاهها و سازمانها خصوصا آموزش و پرورش مطرح در شورای این سازمان ،فعال کردن بحث فلسفه برای کودکان در اکثریت مراکز فرهنگی هنری، میزبانی ویژه کانون استان از رویداد و برنامه های فلسفه، تدوین محتوی ، نگاه کلان و فراسازمانی و استفاده از رسانه ملی و همچنین با استفاده از داستانها، پرسشها و فعالیتهای گروهی ،برگزاری دوره آموزشی، می توان کودکان را به تفکر عمیق و کاوش در مفاهیم فلسفی تشویق کرد.
در این جلسه از سوی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی و رئیس شورای فلسفه برای کودکان در کانون استان، صدیقه داودآبادی به عنوان دبیر شورای فلسفه برای کودکان در کانون استان مرکزی منصوب شد، تا با پیگری و ایجاد فضاهای مناسب، به ترویج و تعامل تفکر فلسفی در کودکان و نوجوانان کمک و قدم های بزرگی برداشته شود و ضمن رفع موانع کاری موجود ، بتوان مسیر رو به رشدی در این راستا در مراکز فرهنگی هنری کانون استان و فضایی را برای تفکر، پرسشگری و تعامل کودکان و نوجوانان بیش از بیش فراهم ساخت.
وی در پایان خاطر نشان کرد: فلسفه برای کودکان به کودکان کمک میکند تا مهارتهای تفکر انتقادی، حل مسئله، خلاقیت و گفتگوی مؤثر را در خود تقویت کنند. همچنین، این رویکرد به کودکان کمک میکند تا با مفاهیم اساسی زندگی مانند عدالت، زیبایی، حقیقت و خوبی آشنا شوند و درک عمیقتری از خود و جهان پیرامون خود پیدا کنند.