نقد اشعار نوجوانان با حضور شاعران برجسته در شیراز

کارگاه نقد و بررسی آثار اعضای باشگاه نوجوانان پسر باشگاه شعر «قاف» در چهارمین دوره‌ آموزش حضوری اردوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهر شیراز برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست ادبی، مجموعه‌ای از اشعار سروده شده از سوی نوجوانان عضو این باشگاه به صورت زنده خوانده شد و سپس با دقت و در چهارچوبی آموزشی، مورد نقد و تحلیل قرار گرفت.

قاف مخفف قله ادبیات و فرهنگ، باشگاهی است که رویش و پرورش استعدادهای ادبی کودک و نوجوان را در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در دستور کار قرار داده است.

در این نشست، با وجود نقدهای تخصصی، آموزشی و انگیزشی تلاش شد تا هر نوجوان شاعر با درک بهتر نقاط قوت و ضعف آثار خود، بتواند مسیر روشن‌تر و مطمئن‌تری را در ادامه فعالیت‌های ادبی خود پیش بگیرد.

نقد اشعار نوجوانان با حضور شاعران برجسته در شیراز

یکی از موضوعات محوری این کارگاه به بحث «تکرار در شعر» اختصاص یافت.

سیدوحید سمنانی شاعر و از مدرسان این دوره با تأکید بر اهمیت تکرار به عنوان یکی از تکنیک‌های مؤثر شعری توضیح داد که تکرار می‌تواند نقش بسیار پررنگی در ایجاد ریتم و موسیقی درونی شعر ایفا کند، اما شرط مؤثر بودن آن، آگاهی و هدفمندی در به کارگیری این ابزار است.

او هم‌چنین هشدار داد که تکرارهای بی‌هدف و نامناسب ممکن است از ارزش اثر بکاهد و حتی مانع از انتقال صحیح پیام شاعر به مخاطب شود. به گفته سمنانی، زمانی تکرار در شعر تأثیرگذار خواهد بود که بتواند معنا و حس شعر را تقویت کرده و خواننده را در همراهی با پیام شاعر بیشتر جذب کند، نه آن‌که باعث خستگی و کسالت ذهنی او شود.

غلامرضا بکتاش شاعر و دیگر مدرس دوره در ادامه، اهمیت زبان معاصر و به‌روز را در شعر برجسته کرد و گفت زبان شعر باید همواره با زمان و فرهنگ روز هماهنگ باشد.

او بر این نکته تأکید ورزید که شاعر نباید در قید زبان‌های کلیشه‌ای و قالب‌های تکراری گذشته گرفتار شود، بلکه باید با جسارت و خلاقیت زبان خود را به‌روز نگه دارد.

بکتاش افزود: برای جلوگیری از تکرارهای ناخواسته و حرکت به سمت زبانی تازه و نوآورانه، مطالعه مستمر و عمیق شعر معاصر امری ضروری است.

نقد اشعار نوجوانان با حضور شاعران برجسته در شیراز

او همچنین با اشاره به نقش تصویرپردازی خیالی، بیان داشت: «خیال و تصویر، روح شعر هستند و بدون وجود آن‌ها، شعر از زیبایی، تازگی و جذابیت تهی خواهد شد.»

بکتاش در ادامه توضیح داد: یکی از دلایل ناکامی برخی اشعار در رسیدن به پایان‌بندی رضایت‌بخش، تکراری بودن مضامین و ناتوانی در خلق نتیجه‌ای ملموس و تأثیرگذار است که مخاطب را به احساس یا درک تازه‌ای برساند.

اسماعیل‌الله‌دادی شاعر و مدرس دوره نیز در بخش دیگری از این کارگاه به بررسی گزیده‌ای از اشعار محمدعلی بهمنی پرداخت و ضمن آن، اهمیت انتخاب قافیه را در ساختار شعر به تفصیل بیان کرد.

او تاکید کرد: انتخاب دقیق و هوشمندانه قافیه‌ها می‌تواند انسجام و زیبایی اثر را به‌شدت افزایش داده و نقش مهمی در خلق شعری تأثیرگذار ایفا کند.

الله‌دادی هم‌چنین یادآور شد که هر شاعر برای یافتن زبان و سبک شخصی خود، نیازمند گذر زمان، تجربه و آزمون‌های مکرر است، اما پشتکار و استمرار در مطالعه، روند رشد و یادگیری را سرعت می‌بخشد و راه رسیدن به موفقیت را هموار می‌کند.

نقد اشعار نوجوانان با حضور شاعران برجسته در شیراز

در ادامه، سید وحید سمنانی به موضوع «جسارت در انتخاب واژگان» پرداخت و به شاعران نوجوان توصیه کرد که از امتحان کردن ترکیب‌های نو و متفاوت واژه‌ها در آغاز مسیر نترسند.

او اظهار داشت: حتی اگر در مراحل اولیه کلمات به صورت موزاییکی و پراکنده کنار یکدیگر قرار گیرند، این امر مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه این تمرین‌ها کمک می‌کند تا ارتباط‌های لفظی و معنایی کشف شده و واژه‌ها بتوانند به مرور زمان، خلأهای معنایی یکدیگر را پر کرده و به شکل یک کل منسجم و معنادار در شعر ظاهر شوند.

در بخش پایانی کارگاه، غلامرضا بکتاش و اسماعیل‌الله‌دادی مفهوم «آشنایی‌زدایی» را شرح دادند؛ مفهومی که به واسطه شکستن انتظارها و کلیشه‌های رایج زبان، شعر را به تجربه‌ای تازه، بدیع و تأثیرگذار برای خواننده بدل می‌کند.

بکتاش بیان داشت که آشنایی‌زدایی به شاعر امکان می‌دهد زبان و تصویرهای نوآورانه‌ای خلق کند که خواننده را شگفت‌زده کرده و جذب کند.

او هم‌چنین تأکید کرد که مطالعه مداوم شعر شاعران معاصر علاوه بر پرورش زبان شعری، باعث آشنایی شاعر با گونه‌های متنوع تخیل و زبان شده و بدین ترتیب زمینه خلق آثار خلاقانه‌تر و متنوع‌تر را فراهم می‌آورد.

این کارگاه فرصتی ارزشمند را فراهم آورد تا شاعران جوان، با دریافت نکات کارشناسی و راهبردی از سوی استادان، نگاه عمیق‌تر و کاربردی‌تری به ساختار شعر، زبان شعری، تکنیک‌ها و شیوه‌های نوین در شعر معاصر پیدا کنند و با موضوع‌هایی مانند قافیه، تکرار، زبان و تصویرپردازی خیالی به‌صورت تفصیلی آشنا شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha