به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اصفهان مهدی جمالینژاد در ادامه گردهمایی مربیان، مسئولان مراکز و مدیران ستادی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، بر موضوعات کلیدی در حوزه کودک و نوجوان تأکید کرد و با تقدیر از حاضران، «عدالت آموزشی» را اولین و مهمترین اولویت در شرایط کنونی کشور عنوان کرد.
وی با اشاره به چالشهایی مانند تحریم، جنگ در منطقه، تنشهای آبی و مسائل معیشتی، بر ضرورت توجه ویژه به عدالت آموزشی بهعنوان راهبردی اساسی پافشاری نمود. استاندار اصفهان مأموریت اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»را نه صرفاً «سرگرمسازی» یا برگزاری دورههای آموزشی معمول، بلکه پرورش «خلاقیت» دانست.
وی اصفهان را خاستگاه مردم خلاق و نوآور معرفی و یادآور شد: میراث فرهنگی و جاذبههای تاریخی مانند میدان نقش جهان، حاصل دستان چنین انسانهای خلاقی است و ما امروز به دنبال پرورش نسلی هستیم که مانند نیاکانشان، خالق ارزشهای جدید باشند.
جمالینژاد بر لزوم طراحی برنامههایی تأکید کرد که به تقویت «تفکر انتقادی»، «جستجوگری»، «مطالبهگری» و «مهارتهای زندگی» در کودکان بینجامد. وی تصریح کرد: کودکان ما باید بتوانند سؤال کنند و جستجوگر باشند و این امر باعث رشد کشور و پیشرفت جامعه میشود. نباید اجازه دهیم کودکی در استان ازفرصتهای آموزشی و پرورشی محروم بمانند. این مقام ارشد اجرایی استان، «توجه به عدالت جغرافیایی آموزشی» را نیز بسیار مهم خواند و خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم کودکان در هر نقطه از استان و کشور، از فرصتهای آموزشی و پرورشی محروم بمانند و بسیاری از موفقیتهای آینده کشور، ریشه در پرورش صحیح استعدادها در دوران کودکی دارد.
استاندار اصفهان از همه دستاندرکاران حوزه کودک قدردانی کرد و ابراز امیدواری نمود که با همکاری همه جانبه، بتوان جامعهای متفاوت و پیشرو برای کودکان استان ساخت.
عدالت آموزشی با برنامهریزی ساختاریافته و نوآوری محقق میشود
جمالینژاد بر لزوم تعامل مؤثر آموزش و پرورش، کیفیتبخشی به محتوا و بهرهگیری از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی تأکید کرد و گفت:محورهای اصلی برای تحول در حوزه کودک و نوجوان با تأکید بر عدالت آموزشی باید تبیین شود.وی با اشاره به عدالت جغرافیایی و برنامهریزی ساختاریافته با انتقاد از تمرکز برنامهها در مرکز استان و محرومیت شهرها و روستاهای کوچک، خواستار ایجاد یک «شبکه در هم تنیده» برای ارائه خدمات از جمله کتابخانههای سیار و تقویت فناوری اطلاعات به کودکان مناطق محروم شد.
جمالینژاد تصریح کرد: اگر این شبکه ایجاد نشود، به سرانجام نخواهیم رسید و ارتباط ما باید ساختاریافته و برنامهمحور و به دور از ارتباط غیر رسمی باشد. استاندار اصفهان با اشاره به تفاوت بنیادی دنیای امروز با دیروز، بر لزوم استفاده از روشهای نوآورانه و خلاقانه در آموزش تأکید کرد و گفت: به هیچ عنوان مشکلات قرن بیست و یکم را با ابزارهای قرن بیستم حل نکنیم.
ابزار پرورش فکری کودکان باید متفاوت و با فناوری روز باشد
جمالینژاد با ابراز نگرانی از کیفیت پایین محتوای آموزشی و فرهنگی گفت: به هیچ عنوان کیفیت را فدای کمیت نکنید زیرا تولید و انتخاب کتاب، انیمیشن و سایر محصولات فرهنگی نیازمند رعایت معیارهای حرفهای و هنری است.
استاندار اصفهان بر ضرورت ترکیب کتابخانههای سنتی با کارگاههای عملی و حوزههای مدرن مانند هوش مصنوعی تأکید و خاطرنشان نمود: ابزار پرورش فکری کودکان باید متفاوت باشد زیرا در آینده کلاسدرس و مدرسه به شکل سنتی دگرگون خواهد شد و پیشنهاد میشود با فعالیتهایی مانند فیلمسازی با موبایل، تولید پادکست، عکاسی و تئاتر تعاملی، به شناسایی و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان اقدام شود.
در پایان، جمالینژاد از مسولان و مربیان کانون خواست تا با برنامهریزی دقیق، این محورها را در دستور کار قرار دهند تا دامنه اثرگذاری اقدامات فرهنگی و آموزشی چندین برابر شود.